jeg søger gode råd og hjælp her

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92213
    AnonymForfatter

    gammel mor

    Totale indlæg: 1
    Sidste indlæg: 15-07-2011
    Bruger siden: 15-07-2011
    hej…..jeg har Sparekassen i Holbæk…….jeg var i nød for 5 år siden og lånte 100.000 som en chef hvor jeg er ansat fik klaret med banken….og tak for det…..renten var 15.2 dengang…..jo er skrevet rigtigt…..jeg betaler af med 2000 om måneden og de trækker selv og det passer sig selv…….men…..for 2 måneder siden skrev de at med en måneds varsel var renten sat op til 18.2 og min månedlige ydelse steget fra 2000 til 2700 med et snuptag….18.2 og 2700!!???…..det er jo godt nok meget når man er alene og har en trængt økonomi……er 18.2 ikke meget i rente på et ganske almindeligt lån……hjælp mig lige lidt her…..

    #172980
    AnonymForfatter

    Jo som du selv er inde på er det en meget høj rente, men det var den jo allerede da du optog lånet. Et lån uden sikkerhed i den størrelse burde ligge på omkring 10-12% – hvis banken altså ved at du har orden i tingene nu og du samtidig har din alm. lønkonto med fast indtægt hver måned i samme bank.

    Men hvorfor i alverden er det din chef der forhandler med din bank på dine vegne? Er du blevet erklæret umyndig? Med mindre han har myndigheden over dig så bør han da ikke have noget med dine pengesager at gøre. Du burde selv have forhandlet med banken dengang du optog lånet – dermed havde du formentligt opnået betydeligt bedre vilkår.

    Som situationen er nu må du se vilkårene igennem for at konkludere om banken har ret til at handle som de gør nu.

    #172984
    AnonymForfatter

    Dette her er ikke helt præcist regnet ud, men bare et overslag
    du har betalt 24.000/år, rentesats på 15,2% per år. Har bare taget restgæld = 24000 – renter
    år 1 – restgæld 100.000
    renter 15.200 – afdrag 8800

    år 2 – restgæld 91.200
    renter 13.862 – afdrag 10.138

    år 3 – restgæld 81.062
    renter 12.321 – afdrag 11.679

    år 4 – restgæld 69.383
    renter 10.546 – afdrag 13.454

    år 5 – restgæld 5 55.929
    renter 8501 – afdrag 15.499

    Restgæld: 40.430

    Men jo, at lave en renteforhøjelse og ydelsesforøgelse af den kaliber synes jeg egentligt er ret usmageligt når du har betalt af i 5 år. jeg ville som det første gå ned i banken og sige at det ikke helt kan passe du skal have de vilkår når du har betalt af i 5 år, og lånet er betalt så meget af som det allerede er. Hvis banken ikke ville lave det om, ville jeg gå ud og snakke med andre banker for at få bedre vilkår. 18% er alt, alt for højt og du skulle sagtens kunne få 10% på en restgæld på 40.000 og du ellers har en god historik med at betale af på det lån.

    #173150
    meolmeForfatter

    Hvis du har afdraget planmæssigt på dit lån indtil nu, dvs. ikke haft for sene indbetalinger etc. så ville jeg som ovenstående også foreslår gå ned i banken og høre om det kan passe at lånet skal være så højt. Altså dit argument (hvis det altså forholder sig sådan) er at du er en stabil kunde. Hvis de ikke vil give en lavere rente, så ville jeg spørge i andre banker om et tilbud på hele dit arrangement (bank konti, lån osv).

    #173152
    AnonymForfatter

    Så vidt jeg kan se, uden at kende gebyrer for at oprette lånet osv, ville det være betalt ud efter 6 år og 7-8 måneder.
    Det er fem år siden, skriver du. Så er det også banket godt ned. Der er 35.000 eller noget tilbage?

    Det betyder der er ca 1 år og 3 måneder (med 2700 per måned) til det er ude af verden, det overlever du nok 🙂 Medmindre du virkelig ikke kan finde de 700 mere i budgettet. Men det er jo for en kortvarig tid, så er du sikker på det ikke kan lade sig gøre?

    Meld lige tilbage 🙂

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.