Kapitalpension beskatning ved udbetaling

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92202
    AnonymForfatter

    Bliver udbetaling af kapitalpension indregnet i den personlige indkomst? Hvis den gør det bliver den så beskattet som personlig indkomst og bliver den indregnet ved topskat.

    Tillige bliver der pålagt 40% afgift af udbetalingen. Bliver denne afgift lagt oveni skatten.
    Ud af 100 kr hvor meget får jeg?

    #172702
    AnonymForfatter

    Der betales 40% af udbetalingen i afgift til SKAT.

    Får du udbetalt 100.000 kr. fra din kapitalpension ryger der 40.000 kr. i afgift til SKAT og du får 60.000 kr i hånden.

    #172706
    thsvForfatter

    http://www.tax.dk/pjecer/kapitalpension.htm

    Du får 60 kr udaf hver 100 kr, der står på kapitalpensionen.

    Men endnu et eksempel på, hvor lavt niveauet snart er på dette forum.
    Lidt googlen, og svaret stod i flere af linkene på side 1.

    #172710
    AnonymForfatter

    Til THSV

    Tak for dit svar.

    Min tvivl opstod da jeg læste skats vejledning om personlig skat der står at pensionsudbetalinger indregnes. Der gives ingen forklaring om det gælder alle pensioner.
    Jeg håber du har ret. Lad være med denne overlegne holdning i din sidste bemærkning.

    #172712
    AnonymForfatter

    til THSI

    Kopi fra skat

    Indkomstgrundlagene
    Personlig indkomst Indkomstarter der medregnes til personlig indkomst:
    Lønindkomst, overskud af virksomhed, honorarer, værdi af personalegoder – herunder beløb til multimediebeskatning -, folkepension, dagpenge, efterløn, SU, private pensionsudbetalinger, underholdsbidrag m.v.
    Fradrag der kan foretages ved opgørelsen af personlig indkomst:
    Driftsudgifter for selvstændigt erhvervsdrivende, arbejdsmarkedsbidrag, indbetalinger til pensionsopsparing (enten ved fradrag på selvangivelsen eller ved bortseelsesret for de arbejdsgiveradministrerede pensionsindbetalinger1)) m.v.

    Undskyld jeg skrev forkert i mit tidligere indlæg, personlig skat, jeg mente personlig indkomst.

    De 40% er en afgift som skal betales ved hævning af kapitalpension.

    Til sammenligning:

    Der er en afgift på kapitalindkomst samtidig med at kapitalindkomsten indgår i den skattepligtige indkomst og bliver beskattet derefter.

    Jeg er ikke skatte ekspert, det er ikke mit felt.

    #172720
    testForfatter

    Pensioner med løbende udbetalinger indregnes i indkomst skatte grundlaget. Altså rate og livrenter. Kapital pensioner gør ikke. Der er de kun de 40%.
    Det er også derfor at der er mindre fradrag og flere restriktioner på k.pension i dag. Ordning var for god

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.