Indekskontrakter. Tak til Mybanker for nyhedsbrev

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • JydenForfatter
    Indlæg
  • #92195
    JydenForfatter

    Tak til Mybanker for det netop modtagne nyhedsbrev med bl.a analyse af forholdene omkring indekskontrakter – den mest oplysende analyse jeg har set til dato.

    Det er jo helt fantastisk hvad langt de fleste pengeinstitutter “spiser deres kunder af med i rente på disse konti" med deraf følgende konsekvenser for kunderne.

    Forholdet om “højeste indlånsrente" er helt grotesk, om man kunne fristes til at tro at der desuden er pengeinstitutter der yderligere forsøger at vildlede kunderne med renten på deres rente tavler med satser på indestående mellem 250.000 og 500.000 kr. og rentesatser på mellem 500.000 kr. og 1 mill. kr. og over 1. mill kroner. Gad vide om der findes kunder der har over 250.000 kr. stående på en indekskonto. Jeg kan i al fald næppe tro der er nogen der har over 500.000 kr. så derfor må sådanne satter være et rent fatamogana – der formentlig er til for at vildlede.

    #172582
    AnonymForfatter

    Det har jeg – desværre er det “Nyhedsbrev" ikke offentlig tilgængelig
    sidste der ligger er maj 2011

    #172584
    Nikolaj HendriksenForfatter

    Hej,
    Så ligger det nye nyhedsbrev også i vores arkiv. Det kan hentes direkte på:

    https://mybankerdk-as.clients.ubivox.com/archive/24761

    MVH. Nikolaj, Mybanker.dk

    #172590
    JydenForfatter

    Til carlsjul. – Det er godt gået, vil jeg mene , til lykke med det. Det kan jeg ikke nå, selvom kontrakterne er flyttet nogle gange for at få højere rente.

    #172622
    HalliHalloForfatter

    Jeg har fortrudt at jeg tegnede disse kontrakter, da det hele i sidste ender med at jeg har tab på dem. Ussel forrentning af sit indestående, betalte det ene år 52,5% i skat, andre år 36-45%. Først i de senere år kun 15%, og i starten slet ingen beskatning.

    Og når man får dem udbetalt bliver der modregnet mere i offentlige ydelser end man får i indextillæg, så alt i alt en meget dårlig forretning, men hvad, det går jo nok, man skal ikke altid klage, kan selvfølgelig heller ikke få både i pose og sæk.

    Carlsjul alias BoSol og Jet45: Hvor mange sider (allonger) er dine kontrakter kommet op på efterhånden, når du flytter kontrakterne som vi andre skifter tøj, men er egentlig fornuftigt nok?

    #172692
    nielsensForfatter

    Ang. indekskontrakter melder jeg mig som én af de dumme. Jeg tegnede 6 stk i 1970. For tre år siden fyldte jeg 65 og begyndte udbetalingen af de knap 100.000, der dengang stod på kontoen, fordi jeg i alle årene har fået en ringe rente i en af storbankerne.
    Først da vågnede jeg op og fandt ud af, at der faktisk er banker, som tilbyder 3 % p. a. eller mere – modsat Danske Bank, der pt. giver 0,375 % p. a. for beløb under 100.000. Det er nærmest omvendt bankrøveri! Og jeg gider ikke den indvending, at jeg bare kunne have været opmærksom. Når man har en “bankrådgiver" burde det være muligt at rette sin opmærksomhed mod mere spændende ting i livet end indekskontrakter.

    #172696
    AnonymForfatter

    Skyldes at jeg er Grænsegænger og ikke betaler PAL-skat, samt at den hedengangne DinBank/SkandiaBank glemte at sætte renten ned, da jeg havde en kontrakt med fast rente i 5 år, svjh 6,65%, først efter 8 år opdagede man at kontraktens dato var udløbet – og da skiftede jeg til Nebel efter anbefaling herindefra. Mit nettoindskud efter skattefradrag rubrik 24 gennem årene 44.000 og saldo -> 250° der giver en udbetaling -> 800° og der vil stadig være penge på kontoen, hvilket må siges at være en god forretning for mig 🙂 Den ordning gjaldt kun for personer der er født før år 1954

    #172894
    JydenForfatter

    Ja, så er det jo en lidt speciel situation med dig.Men for vi andre “almindelige" indskydere tror jeg det er de færreste der når 250.000 kr. i indskud. At reklamere med rentesatser over 500.000 kr. og 1 mill. kr. mener jeg er det rene nonsens, og enten vildledning eller ukendskab til denne kontoform fra pågældendes side. Men det er som om, at det er nogle ganske få pengeinstirutter der har helt “fod på " indekskonti, og ineresserer sig herfor. De fleste scorer blot gevinsten ved at give en ussel rente og griner så af kunderne der ikke får indekskonti flyttet til bedre vilkår.

    #172908
    AnonymForfatter

    konto 36.51.01 Indekstillæg (Lovbunden) §73 i Finanslov afsat for 2011 … 1.549.000.000 og
    da statens indekstillæg, max kan udgøre årligt, 15.825,60 for 6 kontrakter = 97.879 personer, der modtager Indekstillæg ?
    Hvor Mybanker skriver 12.585,60 = 123.077 personer, gns 110.000 personer.
    Du kan på Danmarks Statistik, hvor der er indberettet kontienes saldi for hver person, udsøg og lav et udtræk til regneark har du antal personer og beløb.
    Du kan også ringe rundt til de banker der giver mest i rente og spørge eks. hvormange personer har mere end 1 mio, hvormange mere end ½ mio og flest mere end ¼ mio
    Personlig kender jeg flere der har omkring 100°, men det er også deres egen skyld de får 1% . Jeg har tit når vi mødtes sagt flyt pengene. Fordi selvom de tror at de får statens tillæg i 15 år, så er det er krav at der skal være penge nok på kontoen. Er der ikke det lukkes kontoen efter eks. 9 år og staten “klapper" i hænderne.

    #172916
    AnonymForfatter

    Kære Jyden.

    Jeg er direktør i Københavns Andelskasse og formoder, at du henviser til vores rentevilkår. Jeg synes, at det er groft, at du beskylder os for at vildlede kunderne om vores rentesatser.

    Jeg vil opfordre dig til at besøge vores hjemmeside. Her står der klart og tydeligt, hvordan vi fastsætter vores rentesatser. Et engagement er således ikke blot indestående på en indekskonto, men kundens samlede indlån og udlån hos os.

    Vi belønner altså de kunder, som samler flere bankforretninger hos os.

    Med venlig hilsen
    René Poulsen

    #172922
    JydenForfatter

    Kære Rene Poulsen,

    Nej det er nu ikke jer jeg har i tankerne, da I som du skriver redegør for de vildkår det er baseret på, så du skal ikke føle dig truffet. Ingen beskyldninger mod jer.

    Når jeg har studeret rentetavler har jeg fundet flere jeg mener er vildledende – en af de groveste mener jeg er fra Sparekassen Østjylland der har 4 satser op til 100.000,
    100.000 – 500.000, 500.000 – 1.000.000 , og over 1.000.000. Dette udelukkende for indekskonti.
    Jeg nævnte ikke hvem det var, da der var flere “mystiske" rentetavler i mine studier efter en høj rente, men har ikke noteret dem alle ned.
    Mybanker.dk. er en fantastisk hjælp, men jo ikke fuldkommen i alle henseender.
    Så er der en række der har fælles renter for pensionskonti, og dem kan man ikke klantre for at for at der kan være høje beløb, da det jo kan forekomme på kapitalpensioner og ratepensioner m.v.

    Det er iøvrigt forfriskende, at der er en pengeinstitutdirektør der tager del i debatten. Det sker desværre for sjældent.

    Men det kan være I som en af de førende på indekskonti kan løfte sløret for, hvor høj en saldo, der faktisk i praksis kan være på en indekskonto. ? Hvis den kommer over 500.000 må jeg jo trække mine formodninger i mig igen.

    Med venlig hilsen

    Jyden

    #172926
    AnonymForfatter

    Den største saldo jeg har oplevet er ca. 140.000

    #172936
    hakon larsenForfatter

    Jeg beg. at indbetale på mine 6 stk. indekskontrakter i 1965 og beg. udb. i 2007
    Jeg kom op på 172000 og får nu 31000 i 15 år.
    Hilsen HL

    #172938
    JydenForfatter

    En af dem jeg også kan komme i tanker om nu, er Nørresundby Bank, der også har 4 renteintervaller og i den høje ende med en sats over 1 million. Der kommer nok flere frem når det nu står i baghovedet på mig, men man er jo ikke 17 længere.

    Det er jo interessant det beløb “repo" har set, for så er der jo langt til de nævnte reteintervaller, men der er givetvis nogle der har passet og plejet deres konti som liger noget over de 140.000 kr.

    #173030
    JydenForfatter

    Liege en lille supplerende fra en stor artikel i Jyllands Posten den 10.oktober 2009 hvori direktøren for Lunde-Kvong Andelskasse (der nu er opslugt af Sparekassen Nørre Nebel) i et afsnit bl.a. siger

    “Nogle med lav forrentning af opsparingen oplever i disse år, at der kun er penge og indekstillæg til 7-8 år. Mans andre kan få penge i både 20 og 30 år. Indbetalingne er den samme, så det er alt sammen et spørgsmål om renten, siger Torben Andersen"

    “Vi har da også kunder her, der har haft så stort held med at jage den høje rente., at de har over 250.000 kr. på kontoen. Andre har ikke meget over 100.000 kr..Igen må man sige at renten betyder alt".

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.