Renteforhøjelse af Prioritetslån – Laver DB, Nordea mm. en Eik?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 38 i alt)
  • Indlæg
  • #172728
    thsvForfatter

    Hvad står der i dit pantebrev med småt?

    Nordea har ikke oplyst de nye rentesatser endnu, men er jo åbenlyst, at de 0,25% fra igår vil slå direkte igennem på prioritetslån.

    15/8 kan jeg så aflæse, om renten hæves yderligere, men har på fornemmelsen, at det kun gælder udlån, der ikke er bundet op mod Nationalbankens rente.
    Og spændende at se, om renten bliver sænket igen, når situationen om nogle år er bedre.

    #173492
    AnonymForfatter

    Blot en update: Dansk Banks bidragsats på vores Prioritetslån er steget med 0.1%, hvilket jo er overkommeligt. Men synes alligevel at de løber fra de løfter de gav. Vi har nu to ubekendte i vores bolig-økonomi: Nationalbankens rente og DB’s funding vilkår; det sidste var ikke klart for os da vi optog lånet. Hvad gør Nordea og Jyske Bank?

    #173518
    HJLForfatter

    Svaret på jeres mundhuggeri ligger begravet i en ændring af ordningerne.

    De gamle ordninger kan Danske Bank IKKE ændre tillæget i.

    Jeg mener det var for ca. 2 år siden at Danske Bank lavede fundingen om til SDO det gav et nedslag i tillæget på 0,1% for de kunder der valgt at acceptere de nye vilkår.

    At halvdelen så har glemt at i har accepteret de nye vilkår som giver banken lov til at ændre i tillæget kan jo kun undre mig.

    Men hvorfor glæder I jer ikke bare over at have sparet 0,1% de par år?

    Hvis I har en ordning der er nogle år gamle så har I garanteret et lån med en rente der ligger lang lavere end det banken ville give jer i dag. Alle banker har for længst hævet renterne på denne slags lån, de tjener ganske enkelt ikke ret meget på dem.

    Når I sammenligner vil jeg da hellere slå på, at Danske Bank ikke har en fast årlig provision som jeg ved at Nykredit kører med på 0,5% dvs. her koster kontoen dig noget også selvom du ikke har hævet 1 kr.

    Mvh HJL

    #173596
    AnonymForfatter

    På første generation af Nordea’s prioritetslån er tillægsrenten en fast rente på 2,18%. Den er ikke variabel og kan ikke ændres. Variabel er den derimod på de senere generationer af lånetypen hos Nordea.

    Jeg har et første generations lån og dermed en fast rentetillæg på 2,18%. Alligevel prøver Nordea nu igen at øge renten mod alle regler. De gjorde det samme for et par år siden. Resultatet blev mange klager og Nordea valgte til sidst, at sætte renten ned igen til 2,18% med tilbagevirkende kraft.

    Alle med første generations prioritetslån fik den ulovligt opkrævede rente tilbage.

    Derfor undrer det mig voldsomt, at de nu gør det igen…

    #173598
    thsvForfatter

    Betaler du hele 2,18% i tillæg, altså 3,38% i total rente nu?

    Vores tillæg er på 1,9%, så en totalrente på 3,1% efter seneste renteforhøjelse fra Nationalbanken.
    Om renten ændrer sig yderligere d. 15/8 vides jo endnu ikke.

    #173692
    AnonymForfatter

    Jeg kan oplyse, at dB trækker rentetillægget på 0,1 procent tilbage. Det skulle være generelt efter min bankrådgivers oplysning.

    #173708
    grgForfatter

    Det kan glædelig vis bekræftes at det er generelt at Danske Bank har trukket forhøjelsen af tillæget tilbage 🙂

    Omvendt er det med mit andet prioritetslån hos Basisbank hvor renten nu hedder 5,8% !!
    så 3,4% over hvad renten er hos Danske Bank…

    #173742
    AnonymForfatter

    Mit navn er Pernille Dehn, jeg arbejder i Danske Bank og vil for god ordens skyld lige afklare. Det er korrekt, at vi skrev til vores kunder den 18. juli i år, at rentetillægget på Danske Prioritet Plus ville blive forhøjet med 0,1 procentpoint. Det kan vi ifølge vores forretningsbetingelser gøre, hvis banken oplever stigende finansieringsomkostninger.
    Enkelte kunder har dog efterfølgende henvendt sig til os, fordi det har vist sig, at der tidligere har været uoverensstemmelser mellem de informationer, de har fået om fastsættelsen af rentetillægget. Det beklager vi meget, og vi har derfor besluttet at trække forhøjelsen af rentetillægget tilbage på Danske Prioritet Plus sammen med den varslede renteforhøjelse på det tilknyttede indlån.

    #173744
    AnonymForfatter

    Tak for den positive melding fra DB. Betyder det at vi fremover kan regne med at I vil fastlægge renten udelukkende på baggrund af Nationalbankens referencerente sådan som vi blev lovet da vi indgik låneaftalen?

    #173748
    AnonymForfatter

    Pernille, det er bare ikke godt nok, at i visse steder har uduelige klovner af bankrådgivere siddene i filialerne, som lover ting om prioritetslånene, som reelt ikke holder – eller som det i hvert fald ikke har været ønsket fra Danske Banks direktion, skulle være et løfte!

    Det betyder nu at jeg og andre aktionærer kommer til at finansiere, at disse prioritetskunder (som er blevet lovet for meget) skal have en urimelig lav og (for Danske Bank) underskudsgivende rente.

    Det har hele tiden været meningen, at prioritetslånenes renter skulle kunne hæves hvis:
    a) Nationalbanken ændrer udlånsrente
    b) Markedsbetingelserne, herunder fundingomkostningerne ændrer sig.

    Mvh
    En utilfreds aktionær!

    #173758
    thsvForfatter

    GP, du kan jo blot sælge dine aktier!

    Nordea har nu sendt os et brev med en forhøjelse på 0,25% på tillægget fra d. 15/8, så den nye rentesats bliver åbenbart 3,35%, men på Nordeas hjemmeside er renten for nye lån oplyst til 2,85%, så er egentligt lidt i tvivl om, hvad renten bliver fremover.

    #173760
    AnonymForfatter

    Tak for det utroligt kloge tip THSV.

    Tænk, jeg var ikke klar over at man som aktionær i et børsnoteret selskab kunne sælge sine aktier. Det var virkelig en nyhed.

    Har du andre gode tip?

    #173762
    AnonymForfatter

    Thsv.. Så stopper dine rosende indlæg og reklame for Nordea måske snart ??

    #173764
    AnonymForfatter

    Tja nu kan man jo så spørge Generalen om hvem der udledte ‘forvrøvlet sludder’ og bare ‘skulle tage en tudekiks’, men jeg tror faktisk at det også tjener aktionærenes langsigtede interesser at DB holder hvad den har lovet overfor kunderne.

    #173786
    thsvForfatter

    Stadigvæk en voldsom fordel, at alle kunder med ens behov får samme rentesatser, uanset deres forhandlingsevne.

    Renten er angivet til 3,35% på netbank, modtaget i dag.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 38 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.