Renteforhøjelse af Prioritetslån – Laver DB, Nordea mm. en Eik?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92194
    AnonymForfatter

    Det ser ud som om os der flygtede fra SkandiaBanken /Eik Bank nu bliver ramt af samme løftebrud. Danske Bank lovede os klart at de aldrig havde og ikke havde planer om at hæve rente-tillægget, altså det der tillægges Nationalbankens rente. Helt parallelt med realkredit lån. Dette har vi på skrift. Men nu ser det ud til at de så alligevel vil gøre dette. Er BRF BoligKredit en holdbar løsning? Eller er Prioritetslån mon undtaget?

    #172518
    testForfatter

    hej
    hvordan lovede danske det?

    #172526
    AnonymForfatter

    Den Danske Bank svarede på disse to spørgsmål som vi stillede for mindre end et år siden:
    1) Om rentetillægget ligger fast, om ikke formelt så dog de facto?
    Svar fra DB:
    “Rentesatsen fastsættes på basis af Nationalbankens Indskudsbevisrente med et tillæg på p.t. 1,8% i jeres tilfælde, tillægget kan ikke, i hele lånets løbetid, ændres på grund af jeres individuelle forhold. "

    2) Hvis rentetillægget ikke ligger fast, hvilke forhold influerer på tillægget størrelse og hvad ligger til grund for dets fastlæggelse (feks CIBOR; DBs solvens; DBs likviditet, vores gæld ifht boligværdi, etc?).
    Svar fra DB:
    “En ændring i tillægget kan fx ske på baggrund af penge- eller kreditpolitiske ændringer i ind- eller udland, der påvirker det almindelige renteniveau på en måde, der har betydning for banken. Det svarer iøvrigt til vilkårerne for et realkreditlån. Her kan bidragssatsen også reguleres, hvis markedforholdene tillader det.
    Det er en mulighed Danske Bank har for at ændre i tillægget generelt, for alle kunder. Den har aldrig været brugt og der er ingen planer om det!"

    Mundtligt var garantierne endnu stærkere, men det kan vi nok ikke bruge til så meget. Men måske er dette også nok for Pengeinstitutankenævnet. Bemærk at lånet ligestilles med realkredit hvor det ikke er tilladt at have bidragssatsen på eksisterende lån(som Nykredit forsøgte).

    #172534
    testForfatter

    Tja og jeg gik netop i fast ved totalkredit netop for at undgå det her. Findes der snart noget man kan stole på?

    #172536
    thsvForfatter

    Dit svar giver jo netop DB ret til at hæve tillægget, når der er markedsmæssige grunde til det.
    Ligeledes kan realkreditternes bidragssats ændres, som vi osse har set, har f.eks. selv fået hævet bidraget med 10% hos Nordea Kredit (omend det kun er 0,05% ekstra).

    Og mener ikke, at hverken DB eller Nordea har kørt samme aggressive reklame for lånet som Skandiabanken gjorde i sin tid, og til dels Jyske Bank for deres Topprioritet.

    #172550
    AnonymForfatter

    Skandiabanken havde også en tilsvarende ‘kattelem’ i det skrevet med småt (men Nykredit fik dom da de forsøgte på eksisterende lån). Det kan godt være at de juridisk er sikret, men vi føler alligevel at det er utroværdigt af DB at love ét og gøre noget andet. Ikke mindst når man jo allerede havde været igennem første fase af finanskrisen og vidste at der stadigt var mange skelletter i den danske finansverden. Men måske er det er strategi for at få folkelig opbakning til nye betingelsesløse statstilskud; hvis ikke vi får en bank-pakke 4 så hæver vi renterne endnu mere… Tilliden til bank og finans-sektoren er nu om muligt endnu mindre.

    #172594
    AnonymForfatter

    Hej Peterfc

    Vil Danske Bank hæve tillægget? Har du et link?

    Jeg har heldigvis en mail fra oktober 2008 hvor Danske Bank oplyser at tillægget på 1,2% er fast i hele lånets løbetid – det er kun nationalbankens rente der er variabel.

    #172624
    AnonymForfatter

    Har fået en mail at ‘Danske Bank hæver udlånsrenterne med op til 0,50 procentpoint for bankens privat- og erhvervskunde’. Da jeg kun har et lån (mit Prioritetslån) hos DB må jeg formode at de henviser til dette. Men man har selvfølgelig lov at håbe. Derfor også spørgsmålstegnet i overskriften ‘laver DB, Nordea mm. en EIK?’

    #172630
    grgForfatter

    Danske bank har tidligere meldt sådan ud uden at det har påvirket prioritetslånene (håber i øvrigt de fortsætter denne politik 🙂 )

    Som en parentes kan bemærkes at jeg tilbage i 2008 oprettede mit prioritetslån i Danske Bank – få måneder siden oprettede jeg et tilsvarende prioritetslån i basisbank. Renten var i 2008 identisk på de to lån. I dag hedder den….:

    Danske Bank: 2,15%
    Basisbank: 4,80%

    Kan indtil videre kun rose Danske Bank for deres håndtering af mit lån (modsat Basisbank, der fandt en kattelem i låneaftalen).

    #172646
    AnonymForfatter

    Glem alt jeres forvrøvlede sludder om at Danske Bank, Nordea, Nykredit Bank, Jyske Bank, Sydbank og alle de andre banker ikke kan hæve renterne på prioritetslånene, når markedsforholdene (dvs. priserne på funding) har ændret sig markant.

    Det kan de naturligvis og det er det der vil ske i alle større banker. Det er der slet ikke nogen tvivl om.

    Danske Bank hæver bidraget på realkreditlån med 0,1% fra og med 2012.

    Og Danske Bank hæver prioritetslånerenterne (formentlig med 0,25%), hvilket er begrundet i fundingmulighederne. Velbegrundet!

    Situationen er ganske anderledes end hos Eik Bank for tid tilbage. Dels fordi Danske Bank aldrig i de skriftlige vilkår eller markedsføringsmateriale har garanteret, at renten følger diskontoen eller nationalbankens udlånsrente. Dels fordi fundingforholdene helt entydigt er forringede for bankerne.

    #172698
    AnonymForfatter

    hehe – jeg synes nu du kommer med engang vrøvl.

    Mit lån forrentes med et tillæg plus nationalbankens indskudsbevisrente.

    Tillægget er fast på mit lån. Det oplyste DB mig sort på hvidt før jeg valgte pantebrevslånet hos DB.

    Nationalbankens indskudsbevisrente er variabel og stiger med 0,25% med virkning fra i morgen, og der stiger renten på mit lån tilsvarende.

    #172716
    AnonymForfatter

    Jeps, og rentetillægget stiger til august, som det helt legitimt er varslet med grund i fundingomkostninger.

    Du har ingen dokumentation på skrift for at renten til enhver tid skal indskudsbevisrenten – hverken i lånedokumenterne (hvor der formentlig står at renten kan ændres ved ændringer i markedsrnenten, dvs fundingomkostningerne) eller i markedsføringsmaterialet (Danske Bank har aldrig som Eik Bank reklameret med fastlåsning til udlånsrenten uanset hvad der måtte ske på kapitalmarkederne).

    Men what ever, jeg synes du skal tage en tudekiks! Det fortjener du efter alt dit hælden vand ud af ørerne!

    #172722
    AnonymForfatter

    Har du læst hvad jeg skrev ovenfor om sort på hvidt?

    Jeg har en mail fra Danske Bank hvor det oplyses at rentetillægget er fast i låneperioden.

    #172724
    AnonymForfatter

    Åååh General Prier – hvorfor kan du ikke holde en ordentlig dialog, uden du skal pisse folk op og ned ad ryggen? Empati er en by i Rusland for dig?

    #172726
    testForfatter

    Hvem er nærmest til at bære den risiko for at bankens forretnings vilkår ændre sig. Kunden eller banken?
    I øvrigt synes jeg danske banks løfte i den her sag bliver brudt og at en klage må være vejen frem.

    Måske var det gp der sku ta en tudekiks?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.