Rentefradrag.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92193
    AnonymForfatter

    Hej kloge hoveder.

    Det er første gang min kæreste og jeg er ude på lånemarkedet, så der er lige nogle ting som jeg gerne vil have forklaret! Vi har været ude og købe en bil. Vi lånte beløbet igennem forhandleren, som bruger Santander Consumer Bank.

    Kan man godt regne med at banken selv oplyser til skat? Det bliver jo i så fald først opgjort senere, men vil gerne have det ordnet så det træder i kraft med det samme – altså skal jeg ind og ændre på min forskudsopgørelse.

    Hvad kan jeg trække fra?

    Lånet som lyder på: 157.870 kr.
    kreditomkostninger IALT (periode over 7 år): 67958 kr.

    Det er en variabel rente på 7,25%.

    Hvor meget kan mit fradrag forhøjes. Ved godt at jeg kun kan trække renterne fra. Men nu hvor det er en variabel rente, hvad gør jeg så. Den ændrer sig jo formentlig i ny og næ?

    vh.

    #172508
    testForfatter

    det ud sætter ind i din forskudopgørelse er din forventede rente udgift pr. år så regner systemet det selv ud.

    #172510
    testForfatter

    sæt 10.000 kr. ind for 12 måneder er bilen købt i løbet af året så dividere selv regn ud.

    Fradragsværdien for disse renteudgifter er ca. 33 %, hvis din samlede kapitalindkomst er negativ så det er ca. 275 du spare i skat pr. måned.

    god fornøjelse med renterne 🙂

    #172512
    OBSForfatter

    Hvis der sammen med lånedokumenterne fulgte en oversigt over afviklingen af lånet med specifikation af de enkelte ydelser burde du her kunne se hvor stor en andel af den enkelte ydelse der udgøres af hhv. renter og afdrag. Den beregnede renteudgift for de enkelte ydelse lægger du så sammen for alle de ydelser der forfalder i f.eks. 2011 og angiver dette beløb på din forskudsopgørelse.

    Ellers må du i gang med at beregne størrelsen på renteudgifterne for de enkelte år. Der findes bl.a. et Excel regneark som kan findes ved at søge efter “amortisationsplan excel" på Google der kan anvendes til at beregne ydelser og få en oversigt over renteudgifter og afdrag.

    Hvis din kæreste og dig har købt bilen sammen kan I dele renteudgifterne svarende til den andel som I hver især ejer af bilen (eks. 50/50).

    Værdien af rentefradrag er på omkring 33% hvis din/jeres kapitalindkomst samlet set er negativ, eller mere præcist summen af sundhedsskatten, kommune- og kirkeskatten. Bor I f.eks. i Københavns kommune er den faktisk kun på 32,6% (8,00% + 23,80% + 0,80%)

    Håber det kunne hjælpe dig lidt på vej.

    #172520
    AnonymForfatter

    Det hjalp utrolig meget! Mange tak! Jeg forstår dog ikke det der med værdien af rentefradrag?

    August: 1049
    September: 945
    Oktober: 936
    November: 927
    December: 918

    Ialt 4775 / 2 = Vi kan altså hver især skrive 2387,5 kr ind i vores fradrag for i år?

    #172524
    MichaelForfatter

    Kort fortalt: Det er en politisk bestemt sats og er pt. ca. 1/3 af det totale rentebeløb som nævnt tidligere i tråden. Betaler du 9000 kr. i renter betaler Skat (og dermed samfundet) de 3000 kr. mens du selv hænger på de 6000 kr.

    #172528
    AnonymForfatter

    Det hjalp utrolig meget! Mange tak! Jeg forstår dog ikke det der med værdien af rentefradrag?

    August: 1049
    September: 945
    Oktober: 936
    November: 927
    December: 918

    Ialt 4775 / 2 = Vi kan altså hver især skrive 2387,5 kr ind i vores fradrag for i år?

    Det var det jeg regnede mig frem til. Vil det så sige at vi kun skal angive 1/3 af de 4775 kr til skat, eller skal jeg indgive det fulde beløb, også tager Skat sig af det med 1/3 del. Sorry for min ignorance 🙂 skal lige ind i alt det her 🙂

    #172530
    testForfatter

    Nej son jeg skriver skal du vai skats hjemme side kun angi din rente udgift. De ændringer rente udgifter gi i din trækprocent osv regner skat selv ud.
    Så log ind på skat evt. Sammen med din skat hvis du vil gi hende halvdelen af de fyrstelige 256 kr. 🙂

    #172532
    testForfatter

    Altså de 2400 angive som negative kapital indkomst i jeres forskudt opgørrelse. Når din årsopgørelse så kommer næste år checker du at det er med

    #172542
    thsvForfatter

    Ja, selvfølgelig skal du blot indberette en 1/3-del af din renteudgift, ligesom din arbejdsgiver kun indberetter halvdelen af din løn, da kun denne del betales i skat! 😀

    Helt ærligt, niveauet på dette forum er alt for lavt, det svar kunne du godt selv have fundet på Skats hjemmeside.

    #172548
    testForfatter

    spørgsmålet er så thsv hvem det siger mest om 🙂

    men jeg mener helt klart at kvaliteten og mængde (lav) emener i forummet er et større problem ind tonen.

    #172552
    MichaelForfatter

    @thsv

    Ingen grund til at bide hovedet af MarkR, men jeg er nu tilbøjelig til at give dig ret. Niveauet herinde er alt for lavt og ikke specielt udviklende for noget som helst.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.