Gældsforældelse – hvordan?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92188
    AnonymForfatter

    Jeg har fire gældsposter, som burde være forældede efter de nye regler om 3 års forældelse, som jeg tror, jeg har tjek på. Kreditorerne sender mig undertiden opgørelser og tilbud om nedsættelse af gælden, men jeg har ikke svaret dem inden for de sidste tre år (mindst), da jeg ikke har mulighed for at betale. 2 af posterne er registreret i RKI og det generer mig. Ikke fordi jeg skal ud at stifte ny gæld (nejtak!), men jeg kan f.eks. ikke skifte mobilselskab. Mit spørgsmål er nu: hvordan får jeg disse poster slettet i RKI (de kan jo ikke gøre det på min anmodning) uden at “erkende" gælden…? HVorved den jo ikke går ind under forældelse. Har nogen en god idé til det?

    #172370
    MichaelForfatter

    Hvis der er tale om pengelån løber der en 10-årig forældelsesfrist. De 3 år gælder for “almindelige" fordringer som f.eks. en elregning, en regning fra en håndværker mv.

    Forældelsesfristen forlænges med en ny periode ved indkaldelse til fogedretten.

    #172376
    AnonymForfatter

    Tak. Ja, det er jeg klar over og der er tale om “forbrugslån". De har ikke været omkring fogedretten indenfor de seneste 3 år og jeg har ikke erkendt gælden i den periode. Så: hvordan kan jeg få kreditorerne til at slette mig i RKI uden derved at erkende gælden…?

    #172386
    thsvForfatter

    Altså pengelån, så er der 10 års forældelsesfrist, kan du ikke læse hvad Michael svarer dig?

    Så nej, det er du ikke klar over!

    #172388
    testForfatter

    dot, sikker på at dem du skylder penge kender reglerne bedre ind dig. Du kan ikke bare få forældelses periode til at start ved ikke at svare på rykkerne.

    mon der var nogen der ville låne penge ud hvis det var så simpelt at slippe ud af et krav?

    #172392
    AnonymForfatter

    Jeg skrev netop forbrugslån i “" fordi der er tale om at jeg har købt på kreditkort i stormagasin m.v. Det er jo ikke decideret pengelån…og jeg forstår at det ikke er nok at kreditor sender en rykker. Enten skal gælden erkendes eller kreditor skal via fogedretten, såvidt jeg forstår. Faktisk spurgte jeg ikke om selve lovgivningen, men om en strategi til hvordan jeg kan få kreditor til at ophæve RKI-registringen uden at jeg ved min henvendelse “erkender" gælden…

    #172394
    AnonymForfatter

    De, der lever af at låne penge ud, har fuldstændig styr på forældelsesreglerne.

    Du kan være 100% sikker på de trækker dig i fogedretten lige inden den 10-årige forældelse udløber. Og jo, det er helt rigtigt som THSV siger, at der er 10-årig forældelse på diverse former for forbrugslån.

    Når vi taler om køb på forskellige former for kontokort eller hos quicklånsselskaber, så er der netop ikke tale om kreditkøb men om låneformidling i forbindelse med køb. Det er noget ganske andet.

    #172400
    AnonymForfatter

    Er Magasin, Salling og Forbrugsforeningen quicklåneselskaber?
    Nå, tak for hjælpen. Jeg spørger min advokat. Og god søndag.

    #172402
    testForfatter

    Ja så må vi håbe advokaten ikke giver kredit

    #172404
    testForfatter

    Ps dot, jeg er ret sikker at de samstemmende svar du har fået på at der gælder 10år forældelse på din gæld er korrekt , men da helt bestemt også en god søndag til dig.
    Pps har du slet ingen moralsk problemer med at optage lån og så ikke betale af på dem?

    #172496
    MichaelForfatter

    Nej, men det er de selskaber der står bag udlånet. Det er ikke Magasin selv der låner dig penge, men SEB-koncernen.

    Det er spild af tid og penge du ikke har at kontakte en advokat. Der gælder 10 års forældelsesfrist på den slags fordringer og som andre har nævnt bliver de ikke bare glemt, men fornyet i fogedretten hvis du ikke betaler.

    #172970
    AnonymForfatter

    Det faktisk rigtigt at der pr. juli 2008 kom en ny regel om forældelse af gæld. Netop at det ikke længere er nok bare at sende breve ud. Kreditorer skal indberettet til fogeden. Det er således ikke sikkert man indkaldes, da man ofte kun indkaldes hvis kreditor skriver at der skal gøres udlæg.

    Så ofte modtager man et brev pr. anbefalet, om, at beløbet er indgivet til fogeden og hvis man indsigelser mod gælden – erkendelse heraf, så skal man rette henvendelse… Ellers ikke.

    Så hvis man i perioden 2008- januar 2011 ikke har haft en retlig ‘dom’ og ikke heller har erkendt at man skylder beløbet, så er det sådan, at gælden er forældet

    #173014
    testForfatter

    Chris. Der er vi alle godt klar over. Regler er ændret ja, men der er stadig flere katagorier af gæld. Når man læser det du skriver ku man jo næsten tro at man sku i fodge retten med ens realkredit lån. Og det skal man som sagt ikke.
    Jeg er ret sikker på at professionelle kredit selvskaber kender regler og nok skal sikre sig at deres gæld ikke forældes

    #173016
    AnonymForfatter

    Det gælder forbrugsgæld, som er det tråden handler om. Så vidt jeg kan forstå på opretter.

    Mine oplysninger har jeg fået via gældsrådgivning.

    mvh

    #173018
    AnonymForfatter

    Desuden er der faktisk professionelle kreditorer der ikke sikrer sig ikke fordi de ikke kender reglerne, men fordi det kræver mere af dem, end hidtil. At slæbe alle dårlige betalere i fodretten kan være meget omkostningsfuldt – hvilket måske får de her kreditorer til at tænke sig mere om, når de låner penge ud til ‘hvem som helst’

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.