Dankort – kreditkort -kontanter

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 128 i alt)
  • Indlæg
  • #172882
    AnonymForfatter

    Her er lidt tal.

    Dankortaftale hos Nets(PBS):
    Gælder for fysisk handel per salgssted med samme cvr. nr.
    Mindstepris på årligt abonnement er 784 kr. for 1-499 transaktioner. 400.000 transaktioner og opefter koster 146.364 kr. og det er nok de færreste butikker, som har så mange transaktioner. Så prisen er ca. mellem 0,37 kr./transaktion og 1,57 kr./transaktion ved optimal udnyttelse af det mindste abonnement.

    Hos Nets er det let at finde priserne, men nu har de jo også monopol i Danmark.
    http://www.pbs.dk/da/produkter/dankort/Documents/DK_Prisliste_Dankort_eDankort_DK.pdf

    Dankortterminaler
    Indkøb af dankortterminal ca. 4.000-10.000 kr. eksklusiv moms (kan dog lejes)
    Software ca. 600 kr. eksklusiv moms
    Telefonservice ca. 600 kr. eksklusiv moms
    Hertil kommer bonrullerne til dankortterminalen.

    Disse priser er forholdvis lette at finde, fordi der rent faktisk er konkurrence på området.

    Omkring værdihåndtering er det sværere at finde priser. Nogle virksomheder/banker står selv for en stor del af værdihåndteringen, som er tidskrævende og ellers er der ganske få udbydere som fx Nokas (tidl. Dansk Værdihåndtering) og Loomis.

    På Loomises hjemmeside har de dog et introduktionstilbud på en safecube til 3.095 kr. eksklusiv moms. Den har en seddelkassette og hvor meget der lige kan være i sådan én er ikke godt at vide. Denne aftale inkluderer opsætning, ugentlig afhentning af pengesedler, optælling, overførsel til ens konto, forsikring af pengene og ugentlig levering af byttepenge op til 11 kg.

    http://loomis.dk/KM/SafeCube/Prisen.aspx

    Men billigt er det i hvert fald ikke.

    #172954
    JydenForfatter

    Tak for oplysningerne.
    Jeg havde også været ind og studere de sider du har været på. Og man må sige at man slet ikke får alle omkostningerne med.Og mange vil sikkert heller ikke kunne nøjes med afhetning af penge en gang om ugen. Så det vil løbe op og op og op. Men det er jo nemmere nfor forretningerne og knalde et kortgebyr på kunderne, det er mere synligt end alt den anden håndtering, der for en stor dels vedkommende er arbejdsløn og ikke så nemt at udspecificere.

    #172958
    AnonymForfatter

    Jeg er egentlig ligeglad med, om vi skal betale for at betale. Uanset hvad betaler vi alligevel prisen indirekte.
    Men jeg synes, at kortgebyr-diskussionen er underlig, for det koster da mange butikker mindst lige så meget at håndtere sedler og mønter.
    Så hvis der indføres kortgebyr bør der også indføres kontantgebyr?!

    #172996
    JydenForfatter

    Præcis det jeg mener.
    Når man nu hører om de sidste dages røverier mod dagligvareforretninger, og at f.eks IRMA gerne kun vil modtage kort efter kl. 17.00 men ikke må fordi lvgivningen siger de skal modtage kontanter, så forstår jeg ikke detailhandelen snakker så meget for at vælte kortgebyrer over på kortholderne.

    #173000
    Michael01Forfatter

    tja, og en danske bank automat med 2,7 millioner blev røvet fornyligt, samfundet må spare rigtigt meget ved at vi ikke bruger kontanter i dagligdagen

    #173008
    HJLForfatter

    Jeg går ind for 100 % afskaffelse af kontanter.

    Bom og så var der ingen sort arbejde
    Ingen børn der tikkede om lommepenge

    Jeg har læst om at i USA kan de overføre penge fra deres telefoner blot ved at holde dem ind imod hindanden, de ved at der er kontakt pga. gps. (ahhh ikke helt sikker her, men noget i den stil).

    Bare vent og se når vi om 2-3 år graver denne tråd frem så vil I se langt flere der render rundt og betaler med deres telfoner 🙂

    Nå indput til debatten om kontanthåndtering. I det lokale pengeinstitut betaler de forretningsdrivende 50 øre pr. tut med mønter og det er meget når der kun er 25 kr. i en rulle med 50 øre 😀 så 50 øren må alt andet lige være klart den dyreste mønt at håndtere. Vidst nok også derfor 25 øren blev afskaffet den kostede sikkert langt mere end 25 øre at fremstille.

    Sidste nye skrig på stammen over nye betalingsmetoder fortalte min gamle mor mig nettop om, nu kan man betale frimærker via telefonen, du får så en kode du skriver oppe i hjørnet og så er Post DK glade.

    Mvh HJL

    #173076
    AnonymForfatter

    Spørgsmålet er om noget samfund tør at gå 100% over til et pengeløst samfund. Bankerne tør tydeligvis godt for de bliver flere og flere, som går over til at blive pengeløse. Men hvad med sikkerhedsspørgsmålet?

    Jeg så en frygtelig dokumentar i tv’et for et stykke tid siden om, hvor dårlig IT-sikkerheden er blevet, herunder Internettets rolle. Og de fleste regeringer/store virksomheder i verden kobler forskellige områder op på de samme systemer for at spare penge og tid. Og hvis nogen først kommer ind, har de adgang til alt for meget.

    Derudover er de elektroniske penge også sårbare overfor tekniske nedbrud.

    #173080
    Michael01Forfatter

    Nordea og flere bankewr afskaffer bankbogen i efteråret

    #173084
    AnonymForfatter

    Ja men det betyder jo bare at bankbogen erstattes af et plastikkort – så det er jo ikke den store forskel i forhold til denne debat!!

    #173260
    JydenForfatter

    Så er der ifølge Jyllands Posten idag “Svensk angreb på dankortet" – (søgeordet til Google.)
    De svenske banker klager i EU over særbehandling af dankortet.

    #173262
    AnonymForfatter

    Ja, og de danske banker er helt enige. For de vil da også gerne tjene på lidt mere på dankortene. Gad vide hvornår hævekortet også begynder at koste penge.

    #173310
    JydenForfatter

    Ja, det har du helt ret i ar de danske banker givetvis er enige, for hvis de kan få indført de gebyrer på kreditkort og dankort som de fabler om liger der jo et kæmpe indtjeningspotentiale.

    Når det så er sagt må detailhandelen m.fl. finde ud af hvordan de helst vil betales af os når vi køber ind. De er dybest set nok ikke interesseret i at vi møder op med kontanter og alle de ulemper der er med dem.

    Man må håbe der findes en løsning der er fornuftig for alle parter og der ikke behøver “koste det hvide ud af øjnene" uanset hvem der så skal betale for ordningen.

    I mine ører lyder 2 % af omsætnngen som det har været nævnt, som et helt himmelråbende beløb for korthåndtering.

    #173312
    Michael01Forfatter

    Hvis forbrugerne tager mange kontanter med ned i forretningen, så vil vi få endnu flere røverier / overfald på pengetransporter / overfald på kunder som har hævet penge foran banken samt omsætning af sorte penge

    Mon ikke vi alligevel er bedst tjent med kortbetalinger i samfundet

    #173374
    JydenForfatter

    Præcis. Jeg går helt ind for kortbetalinger, men vil ikke “plukkes" med store gebyrer på kortbetalinger med de omkostninger der er på håndtering af kontanter.

    #173998
    JydenForfatter

    Coop har de sidste dage givet udtryk for at de formentlig vil indføre gebyr på brug af kreditkort når det bliver muligt. Utroligt eftersom de selv har lavet og kraftigt markedsført deres Coop Mastercard. Bliver det tilfældet at man indfører gebyr, ja så klipper jeg mit midtover, og har ikke noget at bruge det til.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 128 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.