“Nyt” boliglån i banken

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • meolmeForfatter
    Indlæg
  • #92172
    meolmeForfatter

    Hej

    Ja vi har i forbindelse med boligkøb et realkredit lån og et bank (bolig) lån.

    Spørgsmålene er relateret til lån i banken.

    Vi har indtil nu haft et boliglån med en rente på 7,35% (pålydende). Banken varslede så en stigning på 0,25%-point på alle udlån, så det kom op 7,60%.

    Derefter kontaktede vi banken for at høre om renten ikke kunne sættes ned. Vi står og skal låne ca. 100.000,- til en bil oveni hatten og bankrådgiveren ville i den forbindelse godt kigge på boliglån renten, da der jo er mere forretning til banken.

    1) Bilrenten er sat til 6,5%, hvor der i øvrigt ikke oprettes pant i bilen fra bankens side, men der er omkostinger i forb. med tinglysning af lånet. Lyder dette som en fornuftig rente på et billån?

    2) Det undrer mig at bankrådgiveren har sendt nye papierer på boliglånet som skal skrives under, altså ligesom da vi optog boliglånet i sin tid. I papirerne er renten sat til 6,25% og beløbet svarer til vores restgæld + 1.050,- som jeg går udfra er omk. til oprettelse af lånet. Altså da renten steg, steg den bare. Dér skulle vi ikke have nye papirer og skrive under etc. Men når renten falder skal vi? Kan dette virkelig passe? Det er jo en variabel rente på det boliglån. Har nogen en forklaring på dette?

    På forhånd tak.

    Mvh

    #172060
    HJLForfatter

    Hej

    Nu er der ingen herinde der kender arbejdsgangen i alle landets banker så med mindre du siger hvilken bank du har vil vi have svært ved at svare.

    Jeg vil dog umiddelbart mene at det lyder meget mærkeligt at I skal skrive under på boliglånet igen og at det skulle koste jer noget. Banken burde bare kunne lave rente satsen om.

    Bilen;

    Hvis ikke der er pant skal der ikke tinglyses 🙂 Men der vil selvfølgelig være omkostninger i fbm. oprettelsen til banken. Renten på 6,5 % lyder fin. Hvis den skal længere ned skal du nok ud og indhente tilbud fra forhandleren der ligge væsentlig under.

    At banken ikke tager pant i en bil til 100.000 kr. lyder underligt. Et lån uden sikkerhed giver ham/hende nemlig en dårligere indtjening end et billån med sikkerhed. Billån uden sikkerhed belaster bankens basiskapital lige så meget som en usikret kassekredit. Du må have en høj stjerne hos din bankrådgiver 🙂 enten det eller også vil jeg sætte et stort spørgsmål tegn ved om din bankrådgiver følger de regler han har fået udstukket.

    100.000 kr. kassekredit/forbrugslån til 6,5 % ER en gave i dagens Danmark.

    Mvh HJL

    #172062
    HJLForfatter

    Jeg vil bare lige sige, forslå din rådgiver at banken får pant og så sig du vil have lånet til 5,5 % i stedet for det vil i begge nok være bedre tjent med i længden 😉

    Du får mig ikke til at regne på det…

    #172066
    meolmeForfatter

    Hmm… måske jeg skal læse lidt på lektien mht. optagelse af lån.

    Nå men mht bilen så er der 2 tilbud fra banken.
    Tilbud 1:
    * 6,25% i rente
    * Ekspeditionsgebyr 2400,-
    * Gebyr for udfærdigelse af LEP og tinglysning 750,-
    Eksterne afgifter:
    * Finasieringsdeklaration 850,-
    * Fast tinglysnings afgift 1400,-
    * Variabel tinglysningsafgift 1400,-
    Ialt: 6800,-

    Tilbud 2:
    * 6,50% i rente
    * Ekspeditionsgebyr 2400,-
    * Gebyr for udfærdigelse af LEP og tinglysning 0,-
    Eksterne afgifter:
    * Finasieringsdeklaration 0,-
    * Fast tinglysnings afgift 0,-
    * Variabel tinglysningsafgift 1400,-
    Ialt: 3800,-

    Jeg har dog ingen anelse om hvad LEP og finansieringsdekelration dækker over…

    Mvh

    #172070
    HJLForfatter

    meolme

    Totale indlæg: 5
    Sidste indlæg: 25-06-2011
    Bruger siden: 01-03-2011
    Hmm… måske jeg skal læse lidt på lektien mht. optagelse af lån.

    Nå men mht bilen så er der 2 tilbud fra banken.
    Tilbud 1:
    * 6,25% i rente
    * Ekspeditionsgebyr 2400,-
    * Gebyr for udfærdigelse af LEP og tinglysning 750,-
    Eksterne afgifter:
    * Finasieringsdeklaration 850,-
    * Fast tinglysnings afgift 1400,-
    * Variabel tinglysningsafgift 1400,-
    Ialt: 6800,-

    Tilbud 2:
    * 6,50% i rente
    * Ekspeditionsgebyr 2400,-
    * Gebyr for udfærdigelse af LEP og tinglysning 0,-
    Eksterne afgifter:
    * Finasieringsdeklaration 0,-
    * Fast tinglysnings afgift 0,-
    * Variabel tinglysningsafgift 1400,-
    Ialt: 3800,-

    Jeg har dog ingen anelse om hvad LEP og finansieringsdekelration dækker over…

    Mvh

    Finansieringsdekleration dækker over omkostningen der ligger i forbindelse med at banken får noteret at de har pant i dit køretøj. Gebyret tror jeg opkræves af forsikringsselskabet, da det jo er dem der får informationen 🙂 De skal blot vide at du ikke må få erstatningen hvis bilen totalskades, ja for det skal banken jo så.

    Det undre mig at der er et tinglysningsgebyr i det tilbud 2 men det har jeg jo skrevet en gang. Der er jo nettop ikke noget der skal tinglyses så hvorfor opkræve gebyr for det. Det må altså være en fejl.

    LEP kunne måske stå for L(åner) Ejer pantebrev. hmm et gæt!

    Mit bud; Vælge tilbud 2 men spørg om din bankrådgiver ikke i virkeligheden ville være mere glad for at låne dig dem ud med sikkerhed. Prøv eventuelt for sjov at spørge ham/hende om hvad konsekvenserne er for banken 🙂

    Prøv evt. at sig at du har fået et godt tilbud fra forhandleren…

    #172078
    thsvForfatter

    DBs rente er på blot 7,7% via 24/7-konceptet:
    http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Konti/konti-fra-18aar/Danske-24-7/Pages/Danske-24-7.aspx?tab=2#tabanchor, og er du 18-27 år tilbyder de 6,2% i årlig rente op til 50.000 kr uden oprettelsesgebyr.

    Så om det er gave vides ikke, for øvrigt tyder tinglysningen af pant på, at der er tale om et lån med pant i bolig eller bil.

    #172080
    thsvForfatter

    Lyder som en dyr bank, du er kunde i!

    Overvej at skifte bank, da man ofte får bedre tilbud, ved at flytte hele sit engagement til en anden bank.

    I DB er der f.eks. disse gebyrer ved billånet:
    Priser
    600 kr. i ekspeditionsgebyr
    2 % af det lånte beløb i stiftelsesprovision, dog minimum 300 kr.
    850 kr. for en panthaverdeklaration
    tinglysningsafgift til staten
    Ved et lån på 100.000 kr i pantet bliver det til:
    600+2.000+850+1500+1400=6.350 kr, altså meget tæt på din egen bank.

    men normalt kan der findes bilfinansiering omkring de 5-6% i rente blot man har de 20.000 kr i udnetaling og bilen ikke er alt for gammel, løbetid ofte begrænset til bilen er 8 år gammel.
    Sønnens billån er omkring 5% i fast rente over 7 år, og en ydelse på 1.050 kr månedligt incl. 3 års kaskoforsikring. Det var dog en kamp med forhandleren om at opnå den annoncerede ÅOP, da der var lånegebyr både til forhandler og finansieringsinstitut, så et lån på 80.000 kr kostede ca. 10.000 kr ialt i gebyrer før forhandlingen.

    #172100
    meolmeForfatter

    HJL

    Altså jeg tænker at når man skal låne til f.eks. en bil, så er der det hersens tinglysnings gebyr på de 1400,-. Er det ikke bare et tinglyst (offentligt juridisk bindende) stykke papir som siger at jeg skyler banken de 100.000,- kr?
    Hvis der også skal være pant i bilen, er det så ikke et separat dokument, et ejerpante brev, som så også skal tinglyses og dermed koster et gebyr også? Ejerpante brevet siger vel at hvis jeg ikke kan betale, så må banken tage bilen, ikke sandt?

    Eller er jeg helt i skoven?

    thsv

    Jeg overvejer også tilbud 2, altså det med 6,5% i rente da stiftelses gebyr m.v. beløber sig til 3800,- i stedet for 6800,- fra tilbud 1. Og det er da også væsenligt under de 6000,- du beskriver i DB, eller jeg misser måske din pointe?
    Din pointe er måske at det er bilforhandleren som har det bedste tilbud?

    På forhånd tak for svarene.

    Mvh

    #172102
    AnonymForfatter

    Thsv, jeg tror det er blevet noget sværere at finansiere bilen til 5% end det var for blot 3 måneder siden.

    Bankerne bliver presset fra alle sider lige nu:

    1) Nye kapitaldækningsregler, som alt andet lige vil tvinge bankerne til at køre med en lavere udlånsgearing.

    2) Usikkerheden om Grækenland.

    3) Udsigten til en Socialdemokratisk regering, som er fjendtligt indstillet overfor bankerne, og på ingen måde har til hensigt at forlænge garnatierne. Når de lån bankenre har optaget med statsgaranti udløber i 2013, skal de enten have fundet ny kapital i markedet eller have reduceret udlånet så udlån og indlån matcher hinanden.

    4) Der er benhård kamp mellem bankerne om indlånet. Når bankerne skal betale mere for indlån kan det ikke undgå at slå igennem på udlånsrenterne, hvis vi forudsætter at rentemarginalen skal forblive nogenlunde uændret.

    Konklusion: Den billige finansieirng hænger ikke på træerne længere.

    #172104
    thsvForfatter

    http://www.chevrolet.dk/tilbud/privat-finans/

    Der annonceres med samme rente som i december, tænk har sønnen snart haft sin bil i 6 måneder!
    Eksemplet med Spark er dog dårligt, da man nu skal betale 40% i udbetaling.
    Aveo’en er osse en mere brugbar bil, som let kan bruges af familien med små børn, og der fås en udstyrsversion omkring 110.000 kr.

    #172106
    thsvForfatter

    Måske, hvis det er køb af en fabriksny lille bil.

    Men kontakt mig på Boligdebatten, så skal jeg gerne rådgive bedre, end dette forum tillader.

    #172118
    HJLForfatter

    Du sammenligner en kredit på 50.000 med en på 100.000 og den du foreslår kræver at man er selvbetjent og bruger netbank. Jeg mener i øvrigt også at de 7,7 % tangere at være en ren gave og tror ikke at Danske Bank tjener ret meget på nettop denne del af forretningen. 7,7 % er jo så i øvrigt 1,2% højere end det jeg omtalte som en gave.

    Vedr. de 1.400 kr. i tinglysning.
    Du har nok ret i at banken blot tinglyser at de har pant og måske tager de så pant for 1 krone… men det giver ikke ret meget sikkerhed. Skulle der komme en anden kreditor og tage pant i bilen har det nemlig ingen værdi for banken, at stå først i rækken. For mig at se har banken 2 valg;

    1: Fuld pant = mange etableringsomkostninger men god sikkerhed og dermed kræver loven mindre basiskapital.

    2: Ingen pant (dvs. heller ikke de 1.400) = billigt at oprette men ingen sikkerhed for banken og dermed belastes bankens basiskapital mere og derfor bør renten være tilsvarende højere.

    Det eksempel vi taler om giver ikke banken sikkerhed og bør derfor give en noget højere rente. Så jeg undres fortsat.

    Mvh HJL

    #172122
    HJLForfatter

    Lige en note, det lader ikke til der tages fuld pant. Den variable tinglysningsafgift er ens for alle banker og rigtig som thsv skriver 1,5% nemlig 1500 kr.

    Det får mig altså også til at blive 100 % sikker på at der må være en fejl i det eksempel 2, det giver ingen mening at der skulle være en variabel tinglysningsafgift uden også at være den faste som man jo altid betaler… De 2 går hånd i hånd 🙁

    #172138
    thsvForfatter

    2 personer = 2 kreditter á 50.000 = 100.000 kr.

    Rent flueknepperi fra din side, er du HalliHallo?

    Og det kunne jo være at man var under 28 år, så er renten blot 6,2%…

    #172176
    HalliHalloForfatter

    Det skinner meget klart igennem i de fleste af dine indlæg Thsv: Alle der ikke er enige med dig, betragter du som nogle store idioter eller andre mindre pæne ord.

    På baggrund heraf ses, at der er en plausibel forklaring på, at du har valgt at bruge dit liv, herunder al din fritid, 360 dage om året, på at debattere virtuelt, oftest ørkesløst, på enten dette website eller http://www.boligdebatten.dk

    Det er lige før at man kunne få medlidenhed med dig……

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.