Låne i “friværdi” på kolonihavehus

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92169
    AnonymForfatter

    Hejsa!

    Jeg har to bedsteforældre der skal købe ny bil til godt 30000 kr,-
    De har en lejelejlighed og et kolonihavehus som de ejer.

    Af banken er de blevet tilbudt et forbrugslån på 15%!!!
    Hvilket jeg synes er Svimlende dyrt!

    Har de ikke mulighed for en billigere metode at låne de 30000 kr på?

    Enten ved andet lån i banken, eller ved at få vurderet deres kolonihavehus og så låne i dets værdi billigere?

    På forhånd tak!

    Ved godt at 30000 ikke er mange penge, men for to pensionister med ringe eller slet ingen pension løber det hurtigt op.

    #172040
    testForfatter

    men ringe eller slet ingen pension har de så i det heletaget råd til bil?

    banker er som foretingen der låner paraplyer ud i solskind og samle dem ind i regnevejr.

    så jo mindre du har “brug" for at låne penge jo billigere er det og jeg mere du synes at ha brug for pengene jo dyre er det.

    man kan ikke stille pant i det kolonihave hus. Så rådet er først og fremmest spar de 30 k op eller lad være med at købe/skifte bil. hvis man ikke vil lytte til de råd er det et spørgsmål om at spørge andre banker

    #172042
    AnonymForfatter

    Så der er ingen mulighed for at låne i kolonihavehusets værdi, som er på godt 250000 kr,-?

    Mht om de skal have en bil eller ej, er det deres valg ikke mit 😉 og den gamle skal skrottes så det er en nødvendighed 🙂

    Men der burde vel være mulighed for at enten låne i dets værdi eller stille kolonihavehuset som pant og derigennem få en lavere rente?

    #172044
    thsvForfatter

    De bør kunne opnå en lavere rente, hvis de ikke har anden gæld, f.eks. via DBs 24/7-koncept, men kræver jo nok, at de selv kan klare bankforretninger på nettet.
    Alternativt er AL normalt gode til kolonihaver, men et lån på 30.000 kr er jo yderst beskedent.
    Reelt set er afdraget og låneomk. jo osse den største post ved et sådant lån, som måske skal løbe i 2 år.

    #172046
    AnonymForfatter

    Ja, det bliver nok svært at overbevise dem om at skifte bank 🙂
    Men er det slet ikke muligt at låne i deres kolonihavehus som i friværdien på et almindeligt hus? De har ikke nogen anden gæld og deres kolonihavehus er betalt ud?

    Ellers må jeg tage et medarbejderlån igennem jyske bank og låne dem pengene, men det bliver nok endnu sværere at overbevise dem om 😉

    #172056
    testForfatter

    låne omkostninger på et så lille lån er mere væsentlige ind renterne. Men et medarbejder lån lyder som en god ide.

    #172082
    thsvForfatter

    Spørg i banken.

    Men nej, der kan ikke tages pant i et kolonihavehus, som der kan i et sommerhus.

    Forøvrigt vil oprettelsesgebyrer på et lån på 30.000 kr med pant være:
    Eksped.gebyr til banken 3.000
    Var. tinglysning 1,5% = 600 kr (rundes op)
    Fast tinglysning på dokument = 1.400 kr
    Altså 5.000 kr ialt, og lånet bliver på 35.000, istedet for en kassekredit uden sikkerhed på de blot 30.000 kr.

    Et så beskedent lån som 30.000 kr bør banken kunne yde til 10% via kassekredit.

    Men dine bedsteforældre burde have sparet sammen til en ny bil, istedet for at vente på at problemet opstod.

    #172086
    thsvForfatter

    Prøv st spørge nede i banken, hvad oprettelsesgebyr er for et lån med pant (og tinglysning). Og for en kassekredit uden sikkerhed.

    Lidt bekymrende at du ikke kender gebyrerne bedre, når du kan optage medarbejderlån, jeg kan godt forstå de mange som er blevet fejlbedømt af uduelige banksælgere, hvis en bankansat ikke kender forskel på et lån med og uden sikkerhed!

    30.000 kr er mange penge i forhold til dine bedsteforældres indtægt, men et meget lille beløb i bankernes verden.

    #172092
    HalliHalloForfatter

    Nu kan det jo være at spørgeren f.eks er kollega til Heidis mand, der vist var ansat i en “Park og Natur “. Jyske har vel også lidt grønne områder, der skal passes af personer, der ikke har så megen viden om bankvæsenet, og som ikke tør spørge direkte om sådanne ting i banken, men jeg ved det selvfølgelig ikke hvad baggrunden for spøgsmålet er…….

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.