Børneopsparing

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92159
    AnonymForfatter

    Når der er valgt børneopsparing til barnet bliver 21 år, er der herefter da regler for, hvornår barnet kan hæve penge på kontoen?
    Hvis barnet ønsker at hæve pengene på sin 21 års fødselsdag, skal denne hævning da bestilles forud i banken, eller kan barnet bare gå ind i banken og hæve sine penge på sin 21 års fødselsdag – eller på en hvilken som helst dato efter 21 års fødselsdagen?

    På forhånd tak for svaret.

    Mvh
    WL

    #171938
    testForfatter

    nej ja ja

    #171942
    AnonymForfatter

    Jeg har ellers lige hørt, at en børneopsparingskonto først skal “låses op" af en af forældrene. Kan det være rigtigt?

    #171944
    KrisserForfatter

    Det gælder kun når barnet er under 18. Til gengæld bør du nok bestille pengene på forhånd, da de fleste banker efterhånden har begrænsninger på hvor mange penge du kan få udbetalt kontant (ligger som regel på 2000-5000 kroner per dag).

    #171948
    testForfatter

    Vel at et barn under 18 ikke sku kunne hæve penge på sin egen konto virker meget mærkeligt. Det var da ikke noget problem for min store bror og mine børn hæver lystigt fra automat og kasse som de lyster. Når børn opsparingens binding er væk kan barnet over eller under 18 disponerer over pengende

    #171950
    KrisserForfatter

    Der er forskel på penge barnet selv tjener, og på en opsparing. Det er ikke noget nyt.

    #171952
    testForfatter

    Kisser den påstand kunne jeg tænke mig at se noget dokumentation på. Som sagt er det ikke jeg et eksempel på at banken mener noget anden og jeg kan heller ikke hvordan hvad juridisk forskelligehed der skulle være på den råderet barnet har.

    #171954
    KrisserForfatter
    #171968
    HalliHalloForfatter

    Det er barnet, der står som “ejer" af kontoen og har den fulde dispositionsret over sine penge, dog tidligst fra det fyldte 14. år, såfremt kontoen der har løbet i 7 år.

    #172002
    testForfatter

    tak for linke kisser men hvordan mener du de skulle understøtte at en barn under 18 ikke frit kan disponere over sine midler hvad enten det drejer sig om løn indtægt, gaver eller en udbetalt børne opsparing?

    så vidt jeg kan se skal forældrene faktisk via statamtet for at forret til at forhindre børn over 15 i at råde over deres midler.

    Den der med at moser kan bestemme hvad 100 kroner skal bruges til ku jeg godt tænke mig at så en anden juridisk henvisning til. Den tror jeg slet ikke på, men det er jo så også defakto sådan at tante aldrig ville kunne forlange at bogen købes eller at få penge retur.

    #172004
    testForfatter

    ps hvis du mener at en børne opsparing er en gave der give med et bestemt formål altså en klausul som med samleboge kunne det være ganske interesant at vide hvor du mener den klausul er fastholdt og hvad den er?

    Så vidt jeg ved er den eneste klausul på en børne opsparing at denne tilhøre barnet uanset hvem der står som indskyder.

    Mener du at en børne opsparing kun må bruges til mostre eller samlebøger`? 🙂

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.