ivestering aktier, foreninger eller?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87263
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Er lige kommet ind i investeringers utrolige verden. Jeg havde nogle penge stående i banken, og fik endeligt taget mig sammen til en lille snak med en rådgiver. ‘Vi’ blev enige om at købe hos nogle investeringsforenigner for 25.000 og for 10.000 aktier i en virksomhed jeg har arbejdet for og mener har potentiale.

    Nu er jeg dog ikke helt sikker på hvordan jeg vil fortsætte. Jeg regner med at spare sammen til nogle nye investeringer, og har kigget på en del investeringsforeninger som giver et pænt udbytte iforhold til de fleste aktier. Jeg er dog ikke helt sikker på om det er bedre end at investere i aktier (noget i til med samme beløb ad gangen).
    Jeg har umiddelbart ikke lyst til at spekulere, men bare købe aktier i nogle solide virksomheder (eller invest.foreninger) som bare ville generere et udbytte om året. Hvilken af de to muligheder er best eller er der måske en helt anden som ikke kræver man følger sin investering hele tiden og som hiver lidt penge hjem og vokser pænt?

    Til sidst, jeg er lidt fristet af den lave dollar kurs, og at der hvor jeg allerede har aktier er kursen lav, mens selve virksomheden ser ud til at komme i omdrejninger…er det for ‘risikabelt’ at satse mere der før jeg har en større spredning. Det er en medico virksomhed som har fundet nogle større partnere.

    #107244
    AnonymForfatter

    C.A.R. – undskyld at jeg ikke svarer på dine spørgsmål (det vil jeg vende tilbage til hvis ikke andre gør det), men jeg har tre konkrete spørgsmål:
    1. Hvilken bank?
    2. Hvilken investeringsforening?
    3. Vidste du at banken tjener mere på at ‘anbefale’ dig nogle investeringsforeninger frem for andre og mere ved at anbefale investeringsforeninger frem for aktier? Hvis ja, er det noget banken fortalte dig?

    #107246
    AnonymForfatter

    1. Forstædernes
    2. Sydinvest & Sparinvest
    3. Nej, men det har jeg senere fundet ud af (læste nogle indlæg her)

    Er det kun mig som har problemer med at logge på med firefox, kan kun med IE

    #107262
    AnonymForfatter

    Ja – svaret på spørgsmål 2 bekræftes af http://www.forbank.dk/media/documents/samarbejdspartnere.pdf – og det er helt almindeligt med et svar som #3 – jeg tror jeg vil skrive og spørge dem hvordan det hænger sammen.

    Dine oprindelige spørgsmål findes der vist ikke noget ‘rigtigt’ svar på. Jo større risiko du vil løbe desto større udbytte vil du (i gennemsnit) kunne forvente. Sikrest er bankindskud til variabel rente, kort efter kommer obligationer som beholdes til udløb, derefter alm realkredit, erhvervsobligationer, investeringsforeninger og sidst enkelt-aktier. Set over en lang periode har gennemsnits-aktien givet størst udbytte, men fx i mandags gik det helt ad h.. til. Så hvis du vil være sikker på udbyttet vil jeg anbefale bankindskud til variabel rente eller korte sikre obligationer. Der findes IKKE aktier der ikke lader sig påvirke af de generelle svingninger på aktiemarkedet. Selv AP Møller faldt 4% bare i mandags. Der er heller ikke aktiebaserede investeringsforeninger der ikke er påvirkede.

    Altså – hvis du kan tåle at miste en del af din opsparing men gerne vil vinde mere, så bør du gå mod høj risiko.

    Så er der lige nogle detaljer: Køber du kun for en ringe sum, så bliver handelsomkostningerne en stor del af prisen. Køber du fx en enkelt aktie til 400 kr (+ kurtage 200) så skal den være steget til over det dobbelte før du kan sælge den igen ( – kurtage 200) med fortjeneste. Køber du for 26.667 kr eller derover, så er fortjenesten hjemme bare den stiger 1,5% – handler du via net-bank uden ‘rådgivning’, så er forholdet ikke så slemt.
    Investeringsforeninger havde i princippet gode muligheder for at gøre det bedre end dig. De kan forhandle sig til nogle bedre priser, og muligvis er de også dygtigere til at vælge hvad de køber og hvad de sælger. Desværre ødelægger de fleste investeringsforeninger det igen ved at bestikke bankerne til at anbefale netop deres produkter. Det gør dog fx SparINDEX og LD-invest ikke. Se på deres omkostningsprocenter. Desuden magter investeringsforeningerne bedre end dig at sprede risikoen (for tab eller mega-gevinst) på flere aktier. De kan også handle på udenlandske børser – det er besværligt for dig.
    Obligationsbaserede investeringsforeninger ligger så tæt på de papirer de køber, så her er det normalt spild at vælge at være med til at betale investeringsforeningens udgifter.

    Nej – vurdering af risiko kan du kun selv klare

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.