Danske Bank flexinvest Fri

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92137
    AnonymForfatter

    Den Danske Bank har anbefalet mig at oprette et Flexinvest Fri er der nogle som har nogle erfaring med denne ordning ?
    Eftersom jeg har nogle penge som jeg gerne vil investere ved jeg ikke rigtig hvor og hvordan da jeg ikke har den store erfaring samt konen er bange for at miste dem ved at evt banken går konkurs eller der kommer en finans krise igen.
    Hvis banken går konkurs mister vi så alle pengene?
    Hvad er skatten på vores afkast hvis man vælger at investere 600.000 kr til afkast 8%?
    Jeg vil gerne investere over 2-3 år.

    vh Thomas

    #171550
    AnonymForfatter

    Hej

    Du vil helt sikkert få besvarelser på dette indlæg, hvor folk skriver, at du skal holde dig for investeringsforeninger, da du kam investere pengene selv uden omkostninger. Dette er måske korrekt, hvis man har den fornødne tid, interesse og forstand/indsigt.

    Der er faktisk lavet undersøgelser der modsiger denne påstand. Jeg kan dog ikke huske kilden.

    Danske Banks Flexinvest Fri er baseret på 4 afdelinger i Danske Invest, oprettet til formålet. Som nævnt i tidligere tråde, er Danske Invest én af de billigste investeringsforeninger i Danmark, og tilmed kåret til den bedste på mange områder.

    Du kan læse på http://www.danskeinvest.dk/Flexinvest, at der investeres i aktier, danske obligationer, korte obligationer og udenlandske obligationer. Ud fra din investeringsprofil, som du får gennemgået i din afdeling, finder man den rette fordeling mellem de fire afdelinger. Jo lavere risiko og kortere tidshorisont, jo flere korte obligationer og færre aktier.

    Siden lanceringen har Flexinvest Fri faktisk klaret sig godt, og tabet i 2008 blev indhentet i løbet af 2008 og 2009.

    Pengene er ikke tabt, hvis banken går konkurs – kun den dek af aktieafdelingen som er placeret i Danske Bank, hvilket procentuelt er en meget lille del. Det er kun kontant indestående over 100.000 Euro der er tabt, hvis banken går konkurs.

    Et år ligesom 2008 vil, uanset risikoprofil, give et negativt afkast, hvilket er årsagen til, at man kun anbefaler investering i aktier, herunder Flexinvest Fri, ved en tidshorisont på minimum tre år. Med din tidshorisont, vil banken derfor ikke anbefale dig denne investering. Ikke sagt at du ikke kan opnå et godt afkast på to år, men hvis du SKAL bruge pengene inden tre år, vil du ikke have tid til at indhente et dårligt år, i tilfælde heraf.

    Med din tidshorisont bør banken anbefale dig korte obligationer, eller en indlånskonto

    Jeg håber du, og din kone, kan bruge dette svar.

    Lykkedrengen

    #171552
    AnonymForfatter

    Jeg mener naturligvis at tabet i 2008 blev indhentet i løbet af 2009 og 2010.

    Med hensyn til skatten af afkastet, er det afhængigt af, hvor afkastet opnås – aktier eller obligationer. Ved Flexinvest Fri vil afkastet være en kombination.

    Skatte af afkastet på aktier er 28 % op til et beløb, som du nok ikke kommer over. Ved obligationer er både rente og kursgevinst kapitalindkomst, som beskattes som en renteindtægt.

    #171556
    AnonymForfatter

    1000 tak lykkedreng jeg kan sagtens bruge dette svar.
    jeg vil gerne “låse" pengene i 3 år i flex invest eftersom vi vil flytte til england om 2 år.
    jeg har skrevet til banken at jeg gerne vil invester i korte obligationer omkring 3 år.
    Tak for hjæpen 🙂 tror jeg selv om min kone er ´mere rolige nu.

    #171558
    AnonymForfatter

    hvis jeg skal sætte det ind som rente indtægt bliver jeg jo beskattet endnu mere eftersom jeg er i topskat..jeg må finde nogle fradrag.

    #171564
    AnonymForfatter

    Hvis du har besluttet at investere i Danske Invest Flexinvest Korte obligationer, behøver du nok ikke arbejde ihærdigt for at finde fradrag. År til dato afkast for 2011 for den ratede afdeling er på nuværende tidspunkt negativt og 0,20% for den uratede afdeling. De foregående år blev der udbetalt skattefrit udbytte på et par procent, men det sker formodentlig ikke i år og de kommende år på grund af faldende kurser og lovændringen fra 2010.
    At kalkulere med et afkast på 8% er fuldstændig urealistisk.

    #171570
    AnonymForfatter

    Som skrevet i din anden tråd om samme emne… En aftalekonto er nok bedste mulighed når din tidshorisont er så kort og din risikoprofil er så lav.

    FIH giver nu 3,75% i rente ved 3 års binding. Og 3,35% ved 2 års binding.

    8% i afkast får du kun ved at løbe en stor risiko – aktiemarkedet er pt. meget nervøst!

    Og obligationsmarkedet giver ganske små afkast, som pt. ikke kan matche bankernes aftalekonti.

    #171572
    AnonymForfatter

    Efter at have læst det tror jeg at jeg tager dem ind på en aftale konto i 3 år.
    Erdet virkelig den eneste måde at gøre det på.
    jeg troede at hvis man lavede en investering på 3 år kun de få mere end 3 % om året.
    tak til alle for jeres indslag.er bare bange for at de penge de bliver investeret forkert og mister dem og da banken kom med det forslag omkring danske flex invest blev jeg meget positiv overat den fortjenste der havde været ifølge deres skema.

    #171574
    AnonymForfatter

    Du skriver"..da banken kom med det forslag omkring danske flex invest blev jeg meget positiv overat den fortjenste der havde været ifølge deres skema."

    Ja, der HAR været! Fordi noget har givet et godt afkast de sidste 3 år, så er et ikke ensbetydende med at det gør de næste 3 år!

    Idet du ikke har længere tidshorisont, så skal du benytte dig af et aftale-indskud.

    #171576
    AnonymForfatter

    ja det tror jeg også jeg vil eftersom at FIH havde 3.75% rente og det vil give 22.000 kr om året i rente..lyder om hvis jeg laver en aftale på 3 år.

    #171584
    AnonymForfatter

    Jeg så lige i en ugeavis/anden avis her på fyn, at totalbanken vidst tilbyder noget ligende dette:
    1 år – 2 % i rente
    2 år – 3 % i rente
    3 år – 4 % i rente

    Desuden er det uden binding.

    Deres hjemmeside/tilbud: http://www.totalbanken.dk/?id=284

    Det er godt nok lidt mindre end hvad FIH tilbyder, men uden binding. 🙂

    #171586
    AnonymForfatter

    tak for det lyder som en god aftale 🙂

    #171588
    AnonymForfatter

    Totalbanken giver jo kun 4% i det sidste år – så det er vel også en slags binding at man skal have pengene hos dem i 3 år for at få den gode rente i kun det sidste år.

    Så jeg vil mene FIH med 3 års binding til 3,75% er et bedre tilbud.

    #171592
    AnonymForfatter

    Gummisko, læg mærke til min formulering “Det er godt nok lidt mindre end hvad FIH tilbyder, men uden binding. 🙂 “.

    Så må spørgeren gøre om med sig selv, om han vil binde sine penge i 3 år til 3,75 % eller sætte dem til 2 % første år, 3 % andet år og 4 % sidste år med den mulighed at kan trække pengene ud uden at skulle betale dekort.

    Men giver dig ret I, at hvis spørgeren ved at han kan tillade sig at undvære pengene i 3 år, så skal FIH vælges.

    #171594
    grgForfatter

    Bemærk deres lidt kryptiske formulering:

    “Renten tilskrives hvert år den 24. juni af kontoens indestående"

    Kunne umiddelbart tyde på at deres ikke gives renter for beløb hævet i løbet af året…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.