Statsbankerot og investeringer

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92135
    AnonymForfatter

    Hvad er mulighederne for grækerne i Grækenland for at sikre sine værdier under en mulig statsbakerot?

    #171526
    testForfatter

    euro sku vel være ok

    #171590
    pppedeForfatter

    Men går Grækenland konkurs, så kan det måske være interessant at sidde med usd/chf i stedet for eur 🙂

    #171596
    testForfatter

    tja godt spørgsmål men så brude du også lige læse om USA’s gældskrise og når du er færdig med det om boblen i Kina.

    God læsning.

    måske er der en grund til at gullet er så højt

    #171606
    AnonymForfatter

    Det kommer an på hvad du mener med at sikre sine værdier og hvad værdierne består af. Men hvis vi bare taler hårde kontanter, ville jeg nok bruge dem på en flybillet ud af landet og smide resten i euro, usd, schweizere osv så man har afdækket valutarisici over en bred kam.

    Guld er ikke steget specielt meget, det er mere USD der er blevet mindre værd. La’ os ikke tale om en 0% rente politik og hvad der sker når renten bliver sat op over there. Sidste gang der var en lignende situation droppede guld 30% da renten gik fra 0.25 til 5.5 i usa. Så det er en højrisiko investering uanset hvad, det er en eksponering mod valuta nu også med den nuværende internationale finanskrise på sit fjerde år.

    Der findes ingen sikre værdier, der er bare nogen med mindre risiko for tab.

    #171608
    AnonymForfatter

    Der findes ingen sikre værdier, der er bare nogen med mindre risiko for tab.

    Oh yes, næsten rigtig. Sikre værdier – investere ved et bankindskud 🙂 – Næsten sikkert(find selv en procentdel): Danske statsobligationer, Usikkert: resten 🙂

    Så kan man begynde på at man skal huske at sprede sine investeringer – Om dette så er rigtigt, tjah, afhænger lidt af tidshorionst, forventninger og antagelser 🙂

    #171610
    AnonymForfatter

    Det gør det helt sikkert,

    For mit vedkommende handler investering om en relativ værdibevarelse, og ikke forøgelse. Inflation er bare.. deprimerende og sørger for at tyendet ikke bli’r for velhavende. Men det er vist en længere og helt anden diskussion end hvad man lige gør ved en kommende statsbankerot hvor det mere handler om at redde hvad der reddes kan af de græske tragedier før begravelsen. Jeg er sikker på et lokalt museum dernede har et godt tilbud på et håndskrevet af slagsen 😉

    Danske statsobligationer? Du må være tosset. Det er i den samme risikogruppe som irland, portugal og spanien. Så ville jeg hellere købe gulvtæpper og sælge dem senere, der vil altid være brug for gode tæpper man kan feje tingene ind under! Det er helt sikkert!

    #171616
    AnonymForfatter

    Grækerne i Grækenland har ikke deres penge stående i græske banker, iflg. mine oplysninger er de riges Euro placeret på konto i Wien, Helsingfors og de andre grækere har fyldt et værelse hjemme fra gulv til loft med sedler, alle undtagen bogstavet Y-foran serienummeret !

    Se hvorfor netop bogstavet Y på Wikipedia

    #171622
    testForfatter

    En græsk euro er lige så sikker som en tysk. Nettop denne situation var grunden til at jeg stemte nej til euroen anden gang. Det er alt for vanskeligt for ikke at sige umuligt for Grækenland at komme ud af euroen og det betyder i praksis at vi betaler for at rigtigt mange grækere kan få 80 % af deres løn i pension fra de et fra 45 50 år

    #171664
    AnonymForfatter

    Anden gang?

    Vi har da kun stemt om Euro en enkelt gang?

    #171678
    testForfatter

    Tilføje ville og ret stemme

    #171690
    ahkForfatter

    Hvad regner du med i % for at nå “relativ værdibevarelse" under hensyn til inflation (og skat)? Jeg spørger fordi jeg selv skal til at investere 900.000 kr. og er betænkelig ved om et 1-årigt aftaleindskud kan honorere dette rimelige krav om relativ værdibevarelse.

    #171698
    AnonymForfatter

    Relativ værdibevarelse = inflation.

    P.t er inflationen ca 3% i danmark, så før skat skal du have et afkast på 5-6%. Hvilket du ikke får i banken. Men du kan så til gengæld sige at du kun tager et tab på 2-3% ved at have dem stående istedet for at have dem ude i aktier/obligationer hvor risikoen for yderligere tab er meget højere, specielt med den nuværende finanskrise og markedsuroen.

    #171700
    ahkForfatter

    Tak for dit svar. Det er der god fornuft i. Men sig mig: hvem fanden tjener så penge nu om stunder? Er det ikke fordi vi ikke kender vækstmarkederne i fjernøsten tilstrækkeligt, at situationen p.t. forekommer os så nedslående? Verden er jo altså større end C20 indexet. Hvor fa’en er det jeg skal sende mine penge hen for at de kan yngle i tryghed og frodighed – på etisk forsvarlige præmisser?

    Dette forekommer mig at være et meget enkelt spørgsmål (for fagkundskaben, som jeg på ingen måde selv tilhører). Jeg forundres derfor over at vi ikke hører nogen bud på dette. Eller måske er det bare mig som ikke er ordentlig orienteret. Der er en stemning af at alt er meget usikkert – okay, det er fair nok – men hvor er så den mulige store genvinst som kompensation for den generelle udstrakte usikkerhed? Jeg kan simpelthen ikke forstå dette generelle sortsyn. Det må være på grund af manglende viden, tænker jeg, dvs. en fokusering på vestlige markeder, at det ikke erkendes hvor de gunstige muligheder ligger. Nogle må da vide noget! Vi har jo i Danmark et nært forhold til danske virksomheder, hvoraf følger en større tryghed i forhold til at investere i disse – men nogen må da kunne fortælle os danskere om investeringsmuligheder i Kina, Indien, osv. Jeg forstår det ikke…

    Måske er en investeringsforening i forhold til disse markeder det jeg leder efter?

    #171718
    AnonymForfatter

    “Inflation er bare.. deprimerende og sørger for at tyendet ikke bli’r for velhavende"

    Kort og godt.

    Inflation har alle dage været brugt til at holde pøblen nede. Og tro mig, inflation er IKKE nogen naturkraft, men 100% kontrolleret. De helt store skurke er naturligvis centralbankerne. Men omvendt så gør centralbankerne jo ikke noget med mindre det er politisk afstemt.

    Når nu tyendet også denne gang er blevet “pelset", så kommer etape 2, hvor folk opfordres til at yde en ekstra indsats og derigennem øge opsparingen. Og gæt hvad der så sker? – Igen igen…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.