Lån til nyt tag m.m. F1 eller boligkredit

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92101
    AnonymForfatter

    Er meget i tvivl om vi skal tage et F1 lån eller en boligkredit.
    Vi er husejere og skal have lagt nyt tag + div. småprojekter evt. ny bil osv. de næste år. Der kan hurtigt dukke ting op jo 🙂
    Umiddelbart lyder boligkreditten god pga dens flexibilitet. Vi vil kunne benytte den fremover til alt muligt.
    Men renten ligger jo lige 0,50% over en F1ér. Ikke det store men alligevel.
    Kan det måske være smartere at tage et F1 lån og så sætte pengene over på en højrentekonto?

    #171064
    thsvForfatter

    Umuligt at vejlede dig, udfra de sparsomme oplysninger.

    Ved F1-lånet skal der tillægges adm.bidrag, som kan være 0,3 op til 1,0% alt afhængigt af placeringen af lånet.
    Vi har selv på boligprioritet hos Nordea, som er på 750.000 kr efter omlægning fra Eik.
    Er godt tilfredse med rentesatsen, selvom den er lidt højere end F1-lånet, så giver renteindtægten på budgetkontoen jo bonus for flexibiliteten.
    Vi har tidligere finansieret bl.a. 2 bilkøb til over 100.000 kr hver over kontoen, men har osse et stort mdl. overskud i budgettet, så prio.lånet (=boligkredit) er ideelt for os.
    Og kan bestemt anbefales til husejere, da man aldrig ved hvornår næste store udgift opstår.

    #171530
    AnonymForfatter

    Men har lidt svært ved at se forskellen/fordelen egentlig, hvis man ser det over de 30 års løbetid.
    En boligkredit har 10 års afdragsfrihed, og skal derefter nedbringes til 0 fra 10.-30. år.
    Det samme gælder jo et F1 lån?
    Men med F1-lånet har jeg jo det fulde lånebeløb til rådighed over 30 år, det har jeg jo ikke med boligkreditten, da den jo skal nedskrives efter 10 år.
    Renten på F1 ville jo bliver væsentlig mindre eftersom de kom ind på en konto der ville give mig renteafkast, som så ville dække en stor del af renteudgifterne.

    #171532
    HalliHalloForfatter

    Hør nu efter hvad thvs siger, han ved hvad han snakker om.

    På den anden side har du selv foretaget egne udregninger, der siger at F1 er billigst, så hvorfor ikke bare tro på dig selv? På lang sigt kan ingen jo heller sige hvad der er billigst, da det afhænger af mange ting, men jeg tror godt at du selv ved det.

    Du kan jo også kombinere begge lånetyper, ved dog ikke om dette er muligt. Boligkreditten til den lave rente skal vist altid have 1. prioritet de fleste steder, men derefter kan der vel godt ligge et F1 lån eller andre lån?

    Du skal om muligt ansøge om lånet i Danske Bank, de er langt de billigste, dette har flere herinde flere gange påvist. Bare du spørger pænt i din afdeling, så får du det til den allerlaveset rente på 2,5% eller 2,75%. Finansbanken er vist 0,1% til 0,2% dyrere, og det kan blive til mange penge over 30 år.

    Hvad har din egen bank rådet dig til?

    #171534
    AnonymForfatter

    Vi har BRF bank. De tager 2,44% i rente.

    #171538
    thsvForfatter

    Jeg har ellers ikke kendskab til flekslån med 30 års afdragsfrihed, de har typisk 10 års afdragsfrihed, herefter skal der afdrages.
    Vores nye boligprioritet er derimod stående, og med 30 års løbetid uden afdrag.
    Har du husket adm.bidraget til BRF i din beregning?
    F1-renten på ca. 2,0% skal jo tillægges adm.bidrag, der udgør mindst 0,375% oveni, og mere, hvis lånet er i intervallet 40-60%.
    Og husk den største fordel ved boligkreditten, nemlig at man får samme rente på tilknyttet konto, hvor osse alle regninger betales fra, så der kan let stå 20-30.000 kr i gennemsnitssaldo.
    Hvis renten på boligkredit er blot 2,44% vil denne helt sikkert være billigst i praksis, når fordelen ved kassekredit medregnes.

    En udregning med total rente på 2,4% for F1-lånet incl. adm.bidrag, 0,5% i rente på budgetkontoen, 2,5% på boligkreditten, lån på 300.000 kr og 25.000 kr i gn.snitligt indestående på budgetkonto giver renteudgift på 7.075 kr for F1-lånet og på 6.875 kr for boligkreditten.
    Herudover er en boligkredit normalt lidt billigere i gebyr at oprette end et kreditforeningslån, men det må du jo undersøge.

    #171540
    thsvForfatter

    Hos BRF kan kreditten godt ligge i 40-60%, men spørgsmålet er om ikke de ekstra oprettelsesgebyrer gør løsningen med 2 lån for dyr.
    Et F1-lån i 40-60% intervallet er faktisk dyrere end boligkreditten, når man husker adm.bidraget og den rigtige rentesats for et helt år, som er ret tæt på 2,0%, da den opgivne rente på BRF blot er frem til 31/12, hvor lånet skal refinansieres.

    DBs minimumssats er nu på 2,75% efter renteforhøjelsen, og jeg har hørt en del eksempler på, at der ikke tilbydes laveste rente hos DB, specielt på boliglånene over 80%, hvorfor jeg vil anbefale Nordea, der har samme rentesats for alle fordel+kunder, noget man automatisk bliver som ejerboligejer.

    Vores egen prioritet er på 750.000 kr, og vi er ikke særligt bekymrede over den evt. merrente, selv ved 2,85% er det jo langt under et fastforrentet lån (husk igen adm.bidrag), og vi betalte blot for tinglysning (1.400 kr) for at få lånet flyttet fra Eik.

    #171544
    AnonymForfatter

    du skriver at man får samme rente på tilknyttet konoto og der let kan stå 20-30.000kr.
    Det er vel sådan at hvis man opretter en kredit på eks. 500.000kr så bliver de sat ind på en konto. Se indestående er jo så 500.000kr.
    Så hvis du ligger ned på et indestående på 20-30.000kr så er din kredit jo næsten brugt 100%

    #171560
    thsvForfatter

    Ja, min kredit (prioritet) er et lån, og vi får fordelen af at indestående forrentes med samme rentesats frem tilregningerne betales løbende.
    F.eks. betales ejd.skat jo blot 2 gange årligt, og det er tæt på 15.000 kr hver gang, så selvfølgelig svinger budgetkontoens indestående gevaldigt i praksis, noget du ikke kan udnytte ved F1-lånet, men kan ved kreditten.
    Og du slipper for besværet med at skulle finde en opsparing (med binding) og flyttte pengene og miste rentedage ved flyttet.

    Når du opretter kreditten på 500.000 kr indsættes der jo ganske rigtigt 500.000 kr på modkontoen og til samme rente. Når du opretter et F1-lån indsættes provenuet på din konto (nok til 0,9% i rente hos BRF), så osse der er der renteforskel på opsparingen i nogle dage/uger.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.