Sidste investering

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • BGAForfatter
    Indlæg
  • #92097
    BGAForfatter

    Hej,

    Jeg hjælper et ældre ægtepar med deres økonomi på et meget overordnet niveau.

    Nu har ægteparet fået besked om at investeringsforeningen Dannebrog i Danske Bank ophører, og at de skal finde et alternativ til denne.

    Ægteparet er langt oppe i årene og har ikke brug for pengene, men vil heller ikke give dem til arvingerne – der skal jo være noget til arvingerne, når de ikke er her længere… :-/

    Hvordan genivesteres pengene bedst, når der også skal tages hensyn til, at pengene skal være nemme/billige at få ud igen, når de er døde?

    #170986
    MichaelForfatter

    Du skriver ikke noget om hvor stor investeringen er, men for mig lyder det som om at det måske er på tide at få overført nogle af pengene til arvingerne for at undgå en alt for stor arveafgift når den tid kommer. Man kan som bekendt give en skattefri gave på 58.700 kr. til hvert af sine børn om året skattefrit og herved undgår man arveafgift. Det er den bedste “investering" lige nu og slår alle andre former for investeringer.

    #170988
    BGAForfatter

    Hej Michael,

    Det er jeg helt enig med dig i, men det er ikke ægteparrets ønske at arvingerne skal have noget før de dør.

    Investeringen er på omkring 300tkr.

    #171014
    thsvForfatter

    Brug dog nogle af pengene på en stor fest, så arvingerne kan huske det ældre par.
    Eller tag på nogle gode rejser sydpå eller hvor de nu ønsker.

    Og kan slet ikke forstå mentaliteten, med at det er ok at arve en afdød, emn forfærdeligt at give pengene, mens personen er i live.
    Jeg ville blive utroligt glad for en stor personlig gave, fremfor en arv efter en afdød slægtning.

    Men skal pengene investeres, ville jeg nok købe nogle obligationer for opsparingen.

    #171020
    HalliHalloForfatter

    Nu er der jo ingen der ved hvor gammelt dette ægtepar er, alle over 30-40 år betragtes vel af unge mennesker som ældre.

    Jeg kan da godt forstå at ægteparret gerne vil reinvestere sølle 300.000 kr, da jeg mener et så lille beløb er godt at have i reserve til uforudsete ting.

    Thsv, det er så nemt bare at råde andre/ældre mennesker til at bruge løs af opsparingen inden døden uden at kende de nærmere omstændigheder i ægteparrets livsforløb.

    #171024
    AnonymForfatter

    Så vidt jeg kan se på danskeinvest.dk fusionerer afdeling Dannebrog med afdeling Mellemlange obligationer.

    Det betyder jo bare at investeringen fortsætter i den nye afdeling.

    #171026
    AnonymForfatter

    Det lyder som om målet er at pengene nemt og billigt skal kunne udbetales. Der er intet om risko eller hvad de selv ville bruge på dem, så jeg vil kigge på en opsparingskonto. Hvorfor alt det bøvl da der kommer en masse omkostninger når de skal handles frem og tilbage.

    #171028
    AnonymForfatter

    Ligger selv inde med Danske Invest Dannebrog. Dannebrog indgår, som der rigtigt skrives ovenfor i en fusion med andre investeringsforeninger og ophører altså ikke!

    #171032
    pppedeForfatter

    1) Risikovillighed
    2) Løbetid / investeringshorisont
    3) (tabsevne)

    Ovenstående bør du finde svarene på, inden du begynder at rådgive om investering.
    Hvorfor ikke lade banken hjælpe?

    Men hvis risikovilligheden er noget nær 0, og det samme med investeringshorisonten, så er valget vel forholdsvist simpelt: Danske Korte Obligationer

    Der er som sådan ikke noget galt med mellemlange obligationer, men med et stigende renteniveau vil kurserne falde, og det vil givetvis putte et vist pres på afkastet.

    Alternativt kan du vælge en opsparingskonto med kort 1-års løbetid. Der burde du vist kunne få omkring 2% i rente, hvis du shopper lidt (mybankers sammenligner funker ikke lige pt. for mig)

    #171034
    BGAForfatter

    Det var da en god nyhed, så behøver jeg ikke ændre på noget for dem. 🙂

    Tak for alle gode svar.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.