Skal vi betale vores realkreditlån ud nu ?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • PeterSHForfatter
    Indlæg
  • #92091
    PeterSHForfatter

    Hej

    Min kone og jeg har et realkredit lån, 4% fast 2025, hvorpå vi mangler at afdrage kr. 470.000 kr.
    Vi har pt. mulighed for at lave et ekstraordinært afdrag på 300.000, og kan i løbet af 2 år betale de resterende 150.000, således at lånet er helt væk.

    Er det en god idè ?
    Er der noget der taler imod dette ?

    – vi ønsker inden for 2-3 år at flytte eller byggenyt hus. Det nuværende har en værdi a cirka kr. 1.600.000 – og vi vil gerne finde noget nyt til kr. ca. 2.700.000 – 3.000.000.

    Banken er ikke specielt samarbejdsvillige med gode råd, så er der andre der vil komme med konstruktive input vil det være meget meget rart.

    Pfh. Tak
    PeterSH

    #170932
    HalliHalloForfatter

    Jeg syntes ikke det er nogen god ide, køb hellere selv nogle gode obligationer.

    Hvis du var sikker på at blive boende for evigt ville det måske kunne betale sig for dig, at indfri delvist.

    Men eksperten på realkreditlån/boliglån “thvs" ved det sikkert helt eksakt hvad der kan betale sig for dig eller i hvert fald nogenlunde, selvom sådanne også rask væk tager fejl.

    #170936
    PeterSHForfatter

    Hej tak for input

    Hvad er ‘en god obligation’ ? (Umiddelbart sparer/tjener jeg 4% + bidrag kr. 0,5%) – ved at nedspare på mit realkreditlån.

    Jeg ser en mulighed for at være gældfri i løbet af 2 år, er det ikke ‘kun’ positivt ??

    Hører gerne fra thvs …

    #170952
    HalliHalloForfatter

    Du kan da også bare indfri lånet, det er stort set hip som hap hvad du gør. Indfrielsesomk. går sikkert lige op med besparelsen på bidragsomk. på 0,5%, men regn selv lige lidt selv på dette.

    Men mange købere lægger vist også vægt på at der er eksisterende lån ejendommen, så stempelpengene kan reduceres mest muligt. Dette ville jeg i hvert fald gøre eller bede om nedslag i prisen.

    Jeg svarer dig kun, fordi thsv er fraværende i dag, han kender nemlig bankernes boligprislister udenad, hvilket jeg misunder ham.

    #170974
    thsvForfatter

    Jeg ville omlægge til prioritetslån, så I kan hæve pengene igen, og 1,5% stemplet kan overføres til den nye ejer, når I skal sælge.
    Generelt er prioritetslån det bedste, når restgælden er under 600.000 kr, da flexibiliteten ved denne lånetype giver en god rente, og man sparer gebyr til f.eks. lån til ny bil, som istedet kan finansieres via ejerboligen.
    I skal dog opveje udgifterne ved omlægningen i forhold til den relativt korte løbetid frem til ejerskiftet, et ekstraordinært afdrag på obl.lånet kan bestemt osse være en mulighed, her er gebyret jo ret beskedent.

    #170990
    AnonymForfatter

    Vi har oprettet en boligkredit i Dansk Bank til en fornutig rente (4,25%) og udbetalt vort lån i Nykredit. Vi afdrager meget mere nu og mere fleksibelt og vi har gjort klar til at spise mursten om nogle år

    #170994
    PeterSHForfatter

    Tak for gode råd

    Et spørgsmål mere:
    Hvis jeg pr. “så snart muligt" indfrier hele lånet på kr. 470.000 – er der så nogen ‘kursfordel’ ??

    Altså kan jeg regne således: 470000x"aktuel kurs" (fx. 470000×99,00 = kr. 465300,-) – hvilket så er udgangspunkt for et nyt lån.

    Eller hvordan vil regnestykket se ud ?
    (Mit lån er : Fondskode 0975710, Udbetalingskurs 98,25)

    ?

    #171000
    thsvForfatter

    Ja, hvis kursen var under 100, kunne der opnås en kursfordel ved at indfri lånet, men kursen er altså over 100:
    http://www.nasdaqomxnordic.com/bonds/denmark/microsite/?Instrument=XCSE20588
    Lånet kan derfor fordelagtigt opsiges til termin, så der ikke opstår kurstab.

    Og det er hovedstolens stempel, der kan overføres, så et nyt lån kan være på 475.000 kr uden nyt 1,5% stempel.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.