Arveforskud kontra Gave

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92090
    AnonymForfatter

    Hvad er forskellen på, at man i familien og mellem venner må give gaver, men det skal være under en hvis grænse for at være skattefrie.
    Og så på at forældre må give arveforskud skattefrit?

    Så vil forældre vel altid vælge at give arveforskud, hvor de kan give mange penge, fremfor max at give xx.xxx kr årligt i gave.

    Grænsen for at give gaver er måske beregnet til venner og andre familiære forhold end lige forældre-barn?

    #170816
    HJLForfatter

    Der er ingen forskel det er den samme grænse, du roder rundt i begreberne. Der er ingen let vej uden om SKAT.

    Prøv at søg efter det på google så finder du let reglerne.

    Mvh HJL

    #170828
    AnonymForfatter

    Så vidt jeg kan læse, hvis det er ens børn, må man give 58.700 kr. årligt.
    Synes ofte man hører om folk der får flere hundrede tusinde i arveforskud, hvor der så ikke betales skat.
    Har jeg misforstået noget?

    #170840
    AnonymForfatter

    Det vi har gjort i vores familie:

    Min morfar solgte sit betalte hus i nordsjælland for en 10 mio. Derved stod der på han konto i Danske Bank 10 mio. kr.

    Det var måske lige i overkanten i forhold til en 88 årig pensionist på plejehjem, med overskud på kontoen hver måned i forhold til pension osv.

    Derfor fik hvert barnebarn (3 stk.) 250.000 og hvert barn (2 stk.) 1 mio. i arveforskud. Der blev lavet en lånekontrakt på beløbene og de afdrages hvert år med gavebeløbet der må gives. Der er blevet lagt 15 % af beløbene til side, hvis der nu pludseligt skal betales arveskat.

    Det hele er rent teknisk lovligt, om moralen er med må man så selv afgøre..

    #170852
    HalliHalloForfatter

    Et medlem af min familie på 91 år solgte sin villa ultimo 2006 for god 15 mill., men der var ingen der fik glæde af den disposition. Hvor er livet ind i mellem uretfærdigt……

    #170866
    testForfatter

    så men så kan du jo glæde dig over at der falder noget af snart med mindre vi taler om en ny aldres rekort eller at du slet ikke er arveberettiget. Husk nu at du ikke kan få bistandhjælp og ha formue samtidigt.

    #170870
    AnonymForfatter

    Okay, kan være jeg har misforstået det så og troet man ved arveforskud fik hele summen på samme tid, og ikke bare i rater 🙂

    #170878
    AnonymForfatter

    Jeg tror du misforstå mig..

    Vi fik hele beløbet på en gang, dog blev der lagt 15% til side, til evt. betaling af arveafgift (hvis han nu dør). VI afdrager så på “lånet" vi fik af min morfar, med det maksimale gavebeløb der må gives om året, derved nedskrives lånet stille og roligt.

    #170884
    testForfatter

    Hvis lånet er proforma er arrangementet ikke lovligt. Ind til lånet er foræret ud har du faktisk ikke fået pengene

    #170888
    AnonymForfatter

    På hvilken måde skal proforma forstås på? Altså om pengene rent fysisk er blevet overført eller?

    Der er jo udbetalt en hovedstol og der bliver afdraget med det maksimale gavebeløb 1 gang om året til 0 % i renter.

    #170890
    AnonymForfatter

    Jeg troede, det var sådan at hvis du skulle have 500.000 i arveforskud, og grænsen for gaver gik på 50.000 (lettere at regne med), ville du kunne få dem efter 10 år, med 50.000 overført til dig hvert år.

    Vidste ikke du kunne få 500.000 på en gang, og så betale 50.000 tilbage hvert år. Troede arveforskud var en sum penge man fik, og ikke et lån man optog.

    #170892
    AnonymForfatter

    Mere info om arveforskud kan læses her:
    http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/emner/615.html

    Arveforskud kan gives afgiftsfrit op til fribeløbet for gaver, yderligere beløb skal der betales 15% afgift af.
    Eksemplet, Grafit nævner, handler ikke om arveforskud, men om et familielån, hvor der hvert år afdrages med et beløb svarende til det afgiftsfrie beløb for gaver.

    Vær i øvrigt opmærksom på, at gaver, afgiftsfrie eller med 15% afgift, kun kan gives til nær familie i lige op- og nedstigende linie. Gaver til alle andre, inklusiv søskende og søskendebørn, betragtes som indkomst og beskattes som indkomst hos modtageren. De beskrevne retningslinier for arveforskud gælder derfor kun for nær familie.

    #170896
    testForfatter

    som tove jo så rigtigt skriver er det du har fået ikke et arveforskud men et lån. Var pengene ikke et lån var det en afgivespligtig gave.

    #170898
    AnonymForfatter

    Ja det er selvfølgelig rigtig nok, jeg afdrager jo også på det :p

    Troede fejlagtigt, at folk godt kunne læse imellem linjerne i mit indlæg 🙂

    #170916
    AnonymForfatter

    Tror desværre ikke du forstår reglerne som dog heller ikke er 100 % klare.

    Det er meget vigtigt du adskiller dit lån på 1 mio kr. og den årlige afgiftsfrie gave som for nærværende er på 58.700 kr.

    Hvis du afdrager med satsen for afgiftsfri gave til nærtstående familie hvert år vil du blive afkrævet arveafgift af hele beløbet i det år du modtog lånet. (også med tilbagevirkende kraft)

    Et lån er et lån og ikke en gave. Dvs. du skal betale lånet tilbage på anfordring.

    For at gøre en lang beskrivelse kort er det vigtigt at du adskiller den årlige afgiftsfrie gave og lånet på 1 mio. kr.

    Læs dette link http://www.banktorvet.dk/artikler/rentefrit-familielaan/

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.