Hjælp til optimering af budget

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92084
    AnonymForfatter

    Da vi på et tidspunkt skal ud at finde et hus (om 2-5 år), skal vi gerne have sparet noget sammen inden da. Vi skal også gerne kunne betale et huslån til den tid (1,2-1,4 mio vel).
    Jeg har siddet og forsøgt at optimere vores budget så meget som muligt, men det er meget svært.

    Nu kender I ikke vores prioriteringer, men det er måske kun en god ting til at starte med. Gider I se på vores budget og se, hvor I mener vi burde spare?
    Til at starte med er det eneste krav, at vi ikke vil leve på en sten. Så hellere undlade at købe hus.
    Her kommer budgettet:

    BASIS – INDTÆGT
    LØN Christina kr 14.500,00
    LØN Jamie kr 14.500,00
    I ALT kr 29.000,00

    BASIS – UDGIFT
    Internet kr -200,00
    Tøj kr -500,00
    Bil vedligeholdelse kr -700,00
    Ferie kr -650,00 (Penge til sæsonkort til én forlystelsespark årligt, et weekendophold hvert 2. år og en rigtig ferie hvert 3. år)
    Ufor udg kr -500,00
    Hus kr -2.900,00 (opsparingen til huset)
    Mad kr -3.500,00
    Budget kr -13.250,00

    Transport kr -1.200,00
    Gaver kr -350,00 (Jule- og fødselsdagsgaver, 150 kr til hver)
    Sportskontingent kr -170,00
    J: Frisør kr -150,00
    C: BiBob kr -150,00
    C: Frisør kr -150,00
    Tandlæge kr -100,00
    J: BiBob kr -150,00
    Voks / Creme kr -50,00
    Årsdag kr -50,00

    I ALT kr -24.720,00

    ANDET
    Børnefamilieydelse kr 1.500,00
    SU tilbagebetaling kr -1.300,00
    J: Mang. bet. kr -500,00 (penge jeg har lånt os tidligere, som langsomt tilbagebetales)
    Lommepenge kr -1.600,00 (800 til hver i måneden, der er intet andet)
    Daginstitution kr -2.400,00 (Har en 6 mdr gammel dreng der snart skal i dagpleje/vuggestue)
    I ALT kr -4.300,00

    BALANCE kr -20,00

    Jeg synes det er svært at skære mere væk. Hvad siger I?

    #170774
    AnonymForfatter

    Hvorfor skal I have lommepenge. Der er allerede sat penge af til frisør, tøj, gaver osv. Det er det som lommepenge bruges til, udover en pose chips og en cola indimellem.
    Så skær lommepengene ned til 2-300kr pr person, det burde kunne holdes.

    Derudover skal I begge tjene noget mere hvis I skal købe hus,
    det vil også være sandsynligt at I gør det om 2-5 år.

    Hvor er A-kassekontigentet iøvrigt henne ? Man kan jo godt gå hen og blive arbejdsløs.

    #170776
    AnonymForfatter

    2-300 kr vil jeg mene er minimalt af lommepenge. Det kan man sagtens leve med, men dette skal jo være holdbart i mange år ud i fremtiden. Og så bliver det for skrabet.

    Vi er begge pædagoger indenfor deto ffentlige, så det er meget begrænset hvad vi stiger i løbet af årene.

    Det punkt der hedder Budget og som er på 13.250 kr, dækker over følgende PBS aftaler:

    Husleje kr 5.828,00
    BIL Lån kr 2.672,43
    A-kasse SL kr 920,00
    A-kasse BUPL kr 915,00
    C: SU lån kr 734,00
    Tre-For (02 05 08 11) kr 650,00
    BIL Forsikring kr 500,00
    “Danmark" C & J (01) kr 220,00
    DR Licens (03 & 09) kr 195,00
    BIL Grøn Ejerafgift kr 127,00
    GF Indbo (07) kr 100,54
    GF J: Ulykke (07) kr 75,00
    GF C: Ulykke (11) kr 69,25

    #170778
    JAPForfatter

    Jeg går ud fra at posten “Budget" indeholder bolig, forsikringer, a-kasse, licens?

    Umiddelbart synes jeg, at det virker meget fornuftigt, når man tænker på at det skal være holdbart i en længere periode. Det er vigtigste er, at I ikke kører sure i det, så hellere have en smule luft på nogle få poster.

    De ting som vil kunne gøre en betydelig forskel er som jeg ser det:
    – Sælg bilen og lev uden
    – Forøg jeres indkomst
    – Lev på en sten

    Hvis ingen af disse er relevante, så tror jeg ikke at I kan gøre så meget mere.

    #170780
    AnonymForfatter

    1) Sælg bilen. Benzin, forsikringer og vedligeholdelse er en kæmpepost på ethvert budget. Brug det offentlige, køb cykler. Afhængigt af hvor meget i ellers kører og udskifter med er besparelsen 1500-3000 kr om måneden. 1500 x 48 = 72000

    2) Find en billigere lejlighed. (5800 er lidt i den dyrere ende, og hvis jeres horisont er 4-5 år.. så ville en lejlighed til 4000 gøre jeres opsparing 1800 x 48 = 86400 kr større til den tid.

    Resten ser fint ud og som et normalt forbrug i ellers ikke vil køre sure i. Ekstra til huset: 72000 + 86400 = 158.400 hvis i gør ovennævnte. Det kan ikke betale sig at prøve på at finde billigere mælk, de store besparelser er dem som rykker.

    #170794
    AnonymForfatter

    søger man på “eXeel" kommer der frem at I gang på gang spørger om det samme spørgsmål.

    Jeg forstår godt at I gerne vil have hus, men da pædagoger hører til de lavestlønnede og en gruppe som bankerne siger NEJ til, fordi I tjener ikke nok til at kunne sidde i et hus.

    Hvis I kunne overtage en forældre (familie) hus er verden en helt anden, prøv den løsning først.

    #170798
    AnonymForfatter

    a) de vil ikke have brug for et banklån hvis de selv møder op med de første 20%. Så hvad banken mener og tænker er egentligt totalt ligegyldigt. At de selv møder op med en større opsparing er nu et stort plus, og det viser kun at man rent faktisk kan spare op og der er overskud.

    b) to almindelige lønninger er rigeligt til at blive godkendt til at hus hvis økonomien ellers er sund. En lønning er såvidt nok, man bli’r bare godkendt til en mindre pris. 2,5 gange indkomsten per person er en tommelfingerregel, så når de tjener 300.000 hver, kan de faktisk blive godkendt til noget der ligner 1.5.. selvom det er at strække den lidt hårdt. Ville nok ikke gå over en mio hvis jeg var dem men.. det må de snakke med realkreditten om.

    c) man er ikke rig eller tjener kassen bare fordi man kan låne til et hus. Man har bare en nogenlunde fornuftig økonomi, uanset indtægten og den svarer nogenlunde til at man også kan betale gælden af i huset over 30 år.

    #170810
    HJLForfatter

    Jeg mener at det at sælge bilen er det bedste råd I har fået i denne tråd.
    Om I kan leve uden vides ikke. Men alle ved at en bil er en meget dyr meget lækker luksus.

    At flytte tror jeg ikke på I kan spare noget ved. Den husleje du skriver må jo være inklusiv vand, varme og el da du ingen poster har til det + det at det koster kassen at flytte. Bare tænk på alle de nye møbler konen finder på at der pludselig mangler… suk!

    At I sparer 2.900 kr. op + betaler 2.000 kr. af på SU lån vidner jo om at I har både vilje og evnen til at undvære en hel del i jeres daglidagsøkonomi.

    1,2-1,4 bliver derfor ikke noget problem hvis I igennem de næste 4-5 år overholder jeres opsparingsplan og ikke skal have flere børn.

    I er dog nødsaget til at finde en bank der er vilige til at gå lidt på kompromi med deres krav til rådighedsbeløb. Selvom i I idag lever med et rådighedsbeløb på omkring 6-9.000 kr. får I ikke lov at låne noget. Det er for lidt i det lange løb når der også skal være til medicin, vedligeholdelse af huset, ejendomsskat og renovation.

    Det er derfor endnu vigtigere at I overholder jeres opsparingsplan således at I kan fremvise overfor banken at I rent faktisk har levet x-år med lavt rådighedsbeløb så kan det være at de trodser deres til tider lidt firkantede regelsæt og lader jer låne.

    Når jeg skriver banken er det jo fordi langt de fleste banker formidler realkreditlånene. Det er rigtig hvad der er en der skriver at man kan være ligeglad med banken når man selv har de 20 % men med lidt sund fornuft så hører man vel på den forklaring banken kommer med…. hmm det er måske i virkeligheden de færreste der gør det 🙂 de fleste skifter vel bare bank 😀

    Posten til vuggestue syner mig lidt lav på en god dag betaler vi 3.000 kr. og det er sku aldrig en god dag når daginstitutionen skal betales så vi skal altid slippe 3.538 kr 🙁 det afhænger selvfølgelig af hvilken kommune i flytter til, men det syntes at være lavt sat – lad jer ikke skramme I er nybagte forældre og har meget at nå at opleve her i livet.

    VIGTIGS af alt: Hvis I er glade for det sted hvor I bor nu så tag den med ro og nyd jeres lille guldklump, spar det op I kan uden det bliver for surt og så kommer der nok snart en tid hvor i enten tjener lidt mere eller at renten stiger en 2-3 % så boligmarkedet falder tilsvarende 2-30% og I får råd til at købe drømmehyblen…

    Held og lykke med det hele!

    #170812
    AnonymForfatter

    JAP,
    bilen er købt for at have plads til to børn, men vi kunne have købt noget 2-7 år gammelt. Sparede dog meget på miljøvenlig bil mht. billån ved bankmedhjerte.dk, og på KIAs egen forsikring (6000 årligt) da vi er nye bilister. Derfor valgte vi dette.

    Vil meget nødig sælge den, men meningen var også først at få hus når billånet var betalt ud. Og så at kunne beholde den nogle ekstra år, for at banke banklånet ned 🙂
    Ser også ud til det er lidt svært at gøre andet, medmindre vi vil købe hus til 1 mio og det får vi ikke noget for.

    Jeg undersøger muligheden for at genoptage et gammelt bijob og få bare 1-2.000 mere i måneden (for ikke at skulle bruge for meget tid på det).

    Experimentality,
    så skal vi flytte i noget mindre, for her i området (Vejle) er det svært at få noget til 4.000 med forbrug, hvis der skal være plads til to børn også. Vi bor endda billigt ift. venner og familie i lejligheder her i området også.
    Men sandt at det vil give meget ekstra opsparet, må prøve at finde andre områder at opnå den opsparing på.

    carlsjul,
    prøvede lige at søge på mig selv 🙂 Så vidt jeg kan se, har det været forskellige aspekter af huskøbet, mine emner har handlet om. Fordi der er mange ting, man skal vide noget om ved huskøb. Fx det basale ved lånetyper, lidt om bankerne, lidt om budgettet osv. Det synes jeg ikke er det samme spørgsmål, men ret mig gerne 🙂

    Men kan godt se, at det er NOGET af en kamp at få det hele til at hænge sammen på en pædagogløn. Men nu nyder jeg mit arbejde og må desværre nok bare leve med vilkårene.
    Mine forældre har hus, men de er stadig for unge til at der er mulighed for at overtage det. Tror ikke de vil have jeg sender dem på plejehjem som 49- og 50-årige 😀

    Experimentality,
    Det er sandt at jo mere vi møder op med, jo mindre “koster" huset jo, da banklånet er en god procentdel af den månedlige betaling. Må prøve at regne lidt på det.
    Og tak for opmuntringen, ville da være surt hvis pædagoger slet ikke har mulig for hus. Men sandt at det nok ikke er 1,5-2,0 mio vi skal se på, selvom man sikekrt kunne overtale nogle få banker til det. Nordea sagde 1,5 umiddelbart som max, men deet vil jeg nødig sætte mig selv i ^^

    HJL,
    Kan godt se bilen er en stor post. Et salg er nok udelukket, men måske vi skal indse at vi må vente til den er betalt ud og så beholde den så længe som muligt.
    Huslejen pt er inkl alt, udover el. De har sin egen post under budget-udgiften, som skrevet længere oppe.

    Kan godt se vores rådighedsbeløb måske er lavt, dog er det svært at finde ud af præcis hvad det er, da der står lidt forskelligt på bankernes sider og nogle ting er svære at tyde, om der lige indgår i det.

    Hehehe til kommentaren om at lytte til banken ^^ Men idéen med at komme med så meget som muligt af de 20% selv, er vel at så skal man kun have et realkredit lån. Og det næsten halverer jo den månedlige udgift til lån. Og banklånet er vel ca en tredjedel af boligudgifterne, når man tæller vedligeholdelse og andre boligudgifter med.

    Jeg har søgt på Vejles hjemmeside og der står, at et 35 timers modul koster omkring 2.350 kr:
    http://www.dagtilbud.vejle.dk/page35888.aspx

    Mange tak for opmuntringen, vil prøve at se på det igen med jeres kommentarer…

    #170818
    AnonymForfatter

    Nu har jeg set på det, og ved at skære ned på følgende, har vi fået mulighed for at sætte ekstra tilside:

    Ferie: 650 (ned fra 1.100)
    Gaver: 350 (ned fra 585)
    Tandlæge: 100 (ned fra 150)
    Mad: 3.500 (ned fra 4.000)
    Lommepenge: 1.600 (ned fra 2.200)
    Penge vi skylder mig: 500 (ned fra 1.500)

    Sammenlagt med andre småting og hvad vi normalt havde i overskud, giver det 4.600 kr vi månedligt har til overs.

    Vi har så aftalt at vi ikke skal have hus før om 4-5 år. Så kan vi nå at spare sammen,.
    Først bruger vi de 4.600 til at betale af på billånet, der så er færdigt om under 2 år, fremfor 5-6 år. Det er 6-7% i renter, vi sparer der.

    Når det så er betalt af, sparer vi de 4.600 + 2.600 ekstra fra billånet op. Det betyder vi månedligt har 7.200 og årligt 86.400 så vi til den tid har sparet en god del af banklånet op.
    Så kan vi lettere til den tid få et hus, vi kan være glade for, uden at sætte os for hårdt da vi ikke har banklånet samtidigt.
    Og vi har testet budgettet for, hvis en af os mister jobbet. Vi kan leve holde til at gå 7.000 ned i løn, hvilket næsten er 2 på dagpenge. Og der kan skæres mere ind til benet.

    Vi forsøger os med dette, det giver jo rigeligt af udkast til huset. Så vi kan slække lidt, hvis det bliver for hårdt, men vi er enige om det lyder muligt 🙂

    #170820
    AnonymForfatter

    Drop opsparingen til huset indtil i har betalt billånet. Det er lidt dumt for at sige det pænt, at have en større opsparing og gæld på samme tid. Så har du 2800 mere i forhold til det budget du fremlagde til at smække billånet væk med.

    Pas på med at skære i alt muligt for at spare 500 ekstra om måneden. I kører meget, meget hurtigt surt i det i hverdagen.

    #170824
    AnonymForfatter

    En mulighed for at spare lidt kunne også være at droppe fagforeningen, hvis i er med i sådan en? Det fremgår ikke direkte, men jeg syntes beløbene der er opgivet for A-kasse er ret høje, hvis det alene dækker A-kassen?

    A-kasse SL kr 920,00
    A-kasse BUPL kr 915,00

    Nu er jeg selv privat ansat, så jeg er ikke klar over om man er “tvunget" til at være medlem af fagforeningen nogen steder i det offentlige, men hvis det ikke er tilfældet, ville jeg personligt droppe dem. A-kassen er en fin ide, som en lønforsikring, men fagforeningen er efter min mening en forældret tankegang nu til dags. Da jeg i sin tid spurgte dem hvad jeg fik for mit kontigent, var deres svar et mumlende “.. ehm.. medlemsblad og .. øh.. advokatbistand hvis du bliver fyret..?". Fair nok, bladet læser jeg ikke, og en advokat kan jeg vist selv spare ret hurtigt op til, ved ikke at betale 500 kr om måneden til en fagforening. 😉

    Nu skal vi imidlertid ikke dreje diskussionen over i en fagpolitisk retning, jeg syntes blot jeg ville nævne at det kunne være en måde at finde yderligere penge i et ret stramt budget. En mulighed for at spare mere endnu kunne også være at skifte til en af de “gule" a-kasser som ofte er billigere, men det afhænger selvølgelig igen af det fagpolitiske miljø på jeres arbejdspladser.

    #170826
    AnonymForfatter

    Det er noget vrøvl at man er tvunget til at være med i en fagforening!

    Jf. lov om ændring af lov om forsamlings- og foreningsfrihed fra 2006 blev fagforeningstvang forbudt i Danmark. Dette var en direkte konsekvens af en EU dom.

    Der er derfor ingen steder – hverken i det offentlige eller private, hvor fagforeningsmedlemsskab er påkrævet. At det så visse steder kan være lidt besværligt i forhold til kollegarerne at stå uden for, det er noget andet! Men på BUPL-området er det ganske uproblematisk at stå udenfor.

    Dernæst så lad mig tage fat i de lejlighedsvis arrogante og forvrøvlede påstande om at et par på pædagogløn ikke kan købe hus.

    I virkelighedens “kreditverden", og den kender mange af jer skribenter tydeligvis ikke meget til, så kan et par der har ca. 28.000 udbetalt pr måned i mange tilfælde sagtens købe en bolig til 1,2-1,8 mio. kr.

    Men det kræver altså vel at mærke, at der er prioriteret på en fornuftig måde. Og her må man bare sige, at når man for det første prioriterer at have en forholdsvis ny bil (som ifølge standardberegninger koster 4.000 kr/md alt inkl.) og dernæst afsætter et pænt beløb til tant og fjas efter at man har specificeret forbruget af rådighedsbeløbet ned en detalje der vist aldrig er set lige på Mybanker, ja så kandiderer man altså ikke til at kunne købe bolig!

    Henset til kreditgodkendelsen, så er det for øvrigt en god ide at købe boligen før man får børnene. Til barn nr. 1 skal der reserveres 2.500 pr måned af rådighedsbeløbet, hvilket i rundetal reducerer det beløb du kan kreditgodkendes til med 500.000 kr. (Okay, så ved jeg godt der er nogle børnepenge ol. der trækker den modsatte vej, men ikke desto mindre, så taler minimum 300.000 kr.). Barn nr. 2 bringer beløbet op på 800.000 kr.

    #170830
    AnonymForfatter

    Min lillesøster er pædagog her i Aarhus kommune og her er det mere reglen end undtagelsen at pædagogstillinger er deltidstillinger. Så hvis I har en 32 timers pædagogstilling, kunne I jo overveje at en af jer kunne suppler pædagoglønnen op med et ekstrajob som eksempelvis lørdagspostbud. For ellers er der ikke meget at rykke rundt med i budgettet, med mindre i vil leve på en sten, eller skille jer af med bilen.

    Hvor lang tid er der tilbage før I har betalt SU-lånet ud?

    #170846
    AnonymForfatter

    Experimentality,
    Det er også det vi har valgt at gøre. Vi har valgt huset først skal købes efter bilen er betalt ud og lidt til, derfor betaler vi først af på billånet så det er væk efter et par år fremfor 5-6.
    Derefter kan alt gå til husopsparingen, specielt når vi kan beholde bilen og ikke behøver ny.

    Det er heldgivis os selv, der vælger at bruge disse penge. Så vi kan til hver en tid skrue ned for beløbet, hvis det bliver for hårdt 🙂 For du har ret, det skal være holdbart i længden, og det er også derfor vi aldrig vil kunne vælge muligheden om at leve på en sten.

    Investeringstossen,
    Jeg overvejede kort kun at betale til A-kassen, for det er rigtigt dette er både til fagforening og a-kasse. Det handler om 500 kr ca vi sparer for hver. Men de penge går jo til fagforeningen og til at forhandle vores løn, et punkt som jeg synes er meget relevant for tiden. Så det skal overvejes…
    Men det er en mulighed værd at overveje, tak for forslaget 🙂

    General Prier,
    Jeg kan godt se, at det ville være lettere at låne hvis man gjorde det før børnene kom. Men det ville jo bare være fordi, så vidste banken ikke de skulle tælle os som en børnefamilie. Det ville jo ikke give os flere penge mellem hænderne.
    Så hellere, som vi, vente med huset for at vi var lidt mere sikre med vores jobs, havde fået erfaring og kendte mere til vores økonomi og hvad vi kan overkomme 🙂

    Bare fordi vores budget er udspecificeret, betyder det ikke posterne er urokkelige.
    Jeg er da ret sikker på, at selvom man kun nedfører de sædvanlige budgetudgifter, betyder det stadig at man jævnligt giver gaver, skal til frisøren osv. Det er bare skjult under “diverse" eller hvor nu.
    Det er udelukkende for vores egen skyld, de ting er kommet med i budgettet for jo mere overblik, jo letter er det for os at se hvor vi kan spare.
    Det betyder ikke posterne er urokkelige, ikke mere end hos de folk der bare lader være med at udspecificere noget beløb for dem 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.