Hjælp

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92077
    AnonymForfatter

    Hej alle i derude med forstand på penge

    Jeg er førstegangskøber af ejendom, har været i banken og forhørt mig om lån, kigger på en lille ejerlejlighed til 400.000, Jeg har selv de 200.000 samt en stabil indkomst

    Jeg blev foreslået et Nordea Prioritet SDO lån med en årlig rente på 2,85% hertil kommer tinglysningafgift på 4.600 bankomkostninger 3.800, mit spørgsmål er så er det her tilbud fuldstændigt hen i vejret og har i evt. kendskab til en mulighed for at billigere lån, lånet er sat til 30 år, men jeg løbende høvle ned på det, og det er sådan jeg ønsker det.

    Venlig hilsen MortenP

    #170712
    AnonymForfatter

    Du skal tænke på, hvad du ønsker med det lån du tager.

    Et lån er et “produkt", ligesom en hårtørrer eller en bil.

    Spørg 10 forskellige folk, hvilken bil du skal købe, og du får 10 forskellige svar.
    Nogle vil have stationcar, andre sportsvogn, en tredie vil have luksus osv.

    Vil du sidde billigst muligt med dit lån? Så skal du se på de månedlige omkostninger, og ikke så meget på rente, løbetid osv. Det har alt sammen betydning, men dit mål er lavest ydelse, så det er det som du skal interessere dig for.
    Vil du konvertere op og ned for at skrælle restgælden af, skal du vælge et andet lån.
    Vil du hurtigst muligt afbetale gælden er det et tredie type lån du skal tage.

    Så allerførst skal du finde ud af hvad det er du ønsker, og hvad der betyder noget for dig.
    Der findes ikke “det bedste" lån, eller “det rigtige" lån. Det afhænger af hvad du selv ønsker af dit lån.

    #170720
    HJLForfatter

    Hej Morten

    Har du læst og forstået vilkårene for lånet?

    I så fald burde du kunne gennemskue om det er et lån for dig eller ej.

    Det er ikke ment nedladende men det lyder ikke som om du har sat dig ret meget ind i det.

    Jeg er ikke enig med TPX. Jeg mener at det er langt mere simpelt i dit tilfælde:

    Men lad os blive i bil snakken:

    Du kan spørge 10 folk og få 2 svar:

    Bil mærke: Variabel eller Fast

    Herefter kan du så spørge hvilken model:

    Variabel: F1 realkredit F2…osv. eller Prioritetslån

    Fast: 4 % – 5 %

    Ja man skal så vælge løbetid og der findes forskellige afarter af de nævnte men overordnet får man da ikke 10 forskellige svar…

    Det er vidst at gøre det unødigt indviklet eller?

    Jeg mener helt klart at i dit tilfælde hvor vi snakker et lån på sølle 200.000 kr. inden for en belåning af 50 % og jeg går ud fra at det ikke har taget dig 30 år at opspare de 200.000 kr. du selv har derfor er det HELT KLART og uden mindste overvejelse KUN 1 lån. Nemlig det foreslåede.

    Når du inden for kort tid alligevel er færdig med at betale på lånet vil stiftelsesomkostningerne være tabte på alle andre lån end dette. Ved dette lån har du den billigste kassekredit du kunne ønske dig når lånet er færdigbetalt.

    Eneste årsag til at jeg ikke ville vælge det skulle være hvis jeg vidste, at jeg ikke kunne administrerer det fordi jeg havde hang til overforbrug.

    Jeg mener i øvrigt at renten den ser enddog rigtig fin ud, du kan måske få dem til at skære lidt ned på gebyret ved at sige at Danske Bank har tilbudt dig det til 3.000 kr. (er prisen der) men med den tilbudte rente er det lige før jeg ikke ville turde spørge :-).

    Det TPX skriver angående at man har mulighed for at ligge nogle lån om og skære af restgælden er korrekt det kan man på fastforrentede realkreditlån når renten stiger falder kursen. Men pga. diverse omkostninger ved denne manøvre går gevindsten fløjten når beløbet er så lille. Så det er efter min personlige mening ikke et godt argument.

    Mvh HJL

    #170724
    AnonymForfatter

    Hvis du som nævnt ikke har et overforbrug.. så er prioritetskontoen en rigtigt god løsning. Renten er også fin på det tilbud du har fået. Og taget i betragtning at det er 200.000 så vil du ikke rigtigt kunne få nogen fordele ud af fast 5% med afdrag i forhold til konvertingsgevinster. Renten på et F1 lån er cirka det samme, men du har ikke så let adgang til midlerne senere hen som ved prioritetskontoen.

    Fordelen er, at prioritetslånet reelt fungerer som en meget billig kassekredit med pant i din lejlighed. Hvis du om et par år vil have et nyt køkken, eller måske en bil, kan du gå ind og bevilige dig selv et lån på den måde. Du er ‘godkendt’ til det på forhånd op til kredittens maksimum og du kan spare en del både på omkostninger til et pantebrev i din lejlighed eller bare renterne på feks et billån.

    Ulempen er, at hvis du ikke kan styre din økonomi (hvilket det ellers ikke tyder på når du har 200.000 til at starte på) så kan det blive lidt en kassekreditsfælde hvor de -200.000 aldrig bliver betalt af.

    #170728
    testForfatter

    Tpx har helt ret man gøre sine krav foukus klart før man kan vælge. Har burde stiftels og indfrigelses omkostninger tages med

    #170730
    AnonymForfatter

    Mange tak for alle svarerne, jeg vil forsøge mig med at høvle lidt af oprettelsesgebyret ved at sige at danske bank har tilbudt mig det til 3000

    Venlig hilsen Morten

    #170740
    thsvForfatter

    Er de 800 kr virkeligt så vigtige?

    Ved et lille lån er en boligprioritet reelt eneste mulighed, og Nordeas rente er jo ret lav, mens du osse skal have forhandlet renten i Danske Bank for at nå en lav rente, men muligheden for 2,75% er absolut til stede.

    Held og lykke med lånet, vi har været glade for vores prioritetslån, som dog er på 750.000 kr nu, og til samme rente.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.