Jyske Invest – priser for handel

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92058
    AnonymForfatter

    Jeg har Jyske Bank, hvor jeg selv har mulighed for at handle værdipapirer via netbank. Har ejet Jyske Bank aktier i lang tid, og det har ikke kostet kurtage ved køb og salg. Kan heller ikke se at banken har taget andre gebyrer for depot eller andet. Er det korrekt at de ikke gør dette?

    Ved handel af Jyske Invest papirer, har jeg betalt en kurtage på 0,15%. Ved i om der kommer andre gebyrer? både ved handel eller ved generelt ved at have et depot med værdipapirer?

    #170442
    AnonymForfatter

    Det jeg tænker på er disse priser: http://www.jyskebank.dk/privat/privatkunde/priser/prisbogforserviceydelser/234311.asp

    Hvornår er de relevante?

    #170458
    AnonymForfatter

    Hej Moffen,

    Det er korrekt, at du ikke betaler for Jyske Bank aktierne – det er også i bankens interesse, at ejerandelene er delt ud på så mange hænder som muligt.

    For investeringsbeviserne betaler du alene kurtage. De opbevares gratis i VP centralen. Det gælder alle dine Danske aktier og obligationer. Der er alene mindre gebyr på eventuelle ændringsmeddelelser fra VP.

    God investeringslyst

    #170460
    AnonymForfatter

    Ok, ved du så hvad Fondskodeadministration og VP-kontoadministration-gebyret dækker over? er det kun på udenlandske aktier det er gældende?

    #170462
    AnonymForfatter

    Ja, nu skal jeg jo lige passe på, hvad jeg svarer. Rent faktisk, er der også de nævnte VP omkostninger på obligationerne – også Danske. Her betaler du grundgebyret for VP depotet med 55 kr. årligt og ca. 27 kr. per fondskode. Beklager at jeg ikke fik det helt korrekt ovenfor.

    Ved Danske aktier og investeringsbeviser betaler du ikke disse omkostninger.

    Du betaler herudover mindre VP gebyrer for ændringsmeddeleser.

    Når du handler udenlandske papirer er historien i midlertid en anden. Her kan der være betydelige omkostninger fordi din Danske bank får papirerne opbevaret i en udenlandsk depotbank – ofte fysisk og manuelt. Dette kan være relativt dyrt per papir og derfor er handelsomkostningerne også større.

    De fleste investeringsporteføljer burde indeholde udenlandske værdipapirer. Det giver mening rent omkostningsmæssigt her, at anvende investeringsforeninger til den del – her får du for alvor glæde af stordrifts fordelene – især på omkostningssiden.

    #170464
    AnonymForfatter

    Jeg kan forstå at disse omkostninger kun på løber ved handel med obligationer, havde ikke lige læst prislisten ordentligt.

    Som jeg kan se af prislisten fremgår der dog et transaktionsgebyr på 12 kr., der står at Jyske Bank aktier er undtaget, men ikke Jyske Invest? vil det sige at ved salg og køb af Jyske Invest-beviser, påløber der 12 kr. hver gang. Det er måske det du kalder ændringsmeddelelser?

    Længere nede på prislisten står der: ‘frigivelse af beløb fra konto’ og ‘frigivelse af værdipapirer i VP, pr. fondskode’, 150 kr pr. stk. Vil det sige, hvis jeg sælger mine Jyske Bank aktier eller Jyske Invest papirer, så koster det mig 300 kr.?

    #170466
    AnonymForfatter

    Ja og nej.

    Det er rigtigt, at transaktionsgebyret er det jeg kalder ændringsmeddelelser – og gælder også aktier og investeringsbeviser. Nej, der kommer ikke yderligere VP omkostninger på 🙂

    #170468
    AnonymForfatter

    Mange tak for de gode svar 🙂

    Er glad for de 150 kr. løber på som en omkostning hvis papirerne en gang sælges. Forstår bare ikke helt hvad det så dækker over.. hehe..

    #170470
    AnonymForfatter

    Mente selvfølgelig at jeg er glad for at omkostningen på de 150 kr. IKKE kommer hver gang der sælges 😉

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.