Hybrid kernekapital, Østjydsk Bank – 8,75% rente

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92056
    AnonymForfatter

    Østjydst Bank tilbyder tegning af kapitalbeviser med en rente
    på 8,75% i rente pr. år i 5 år.
    Kernekapitalen er jo ikke dækket af indskydergarantien, men har
    nogle af de kloge her på dette forum en ide/holding til hvor stor
    risikoen er….

    #170416
    AnonymForfatter

    Risikoen er så stor at du skal være klar til at tabe alle pengene.

    #170424
    grgForfatter

    Du bliver den yderste kreditor i banken (kun aktiekapitalen står efter hybridkapitalen).

    Risikoen ligger derfor i om du tror banken overlever de næste mange år – bemærk endvidere at løbetiden er uendelig (banken kan dog indfrie efter 5 år – men er ikke forpligtiget).

    Udstedelsen er forholdsvis lille (50 mio.) så jeg kan godt være bange for at udstedelsen bliver uhyggelig lidt likvid medførende at det kan blive svært at komme ud af investeringen uden at skulle give et nedslag på kursen.

    Når ovenstående nu er sagt så er 8,75% en ok rente og banken har præsteret overskud gennem hele finanskriseperioden.

    Nykredit har udstedt en tilsvarende obligation der pt. handles til en effektiv rente på ca. 6,4%. Merrenten ift. denne er således 2,35% om det er nok tja…. Jeg kender ikke nok til banken og med den forventede lave likviditet i udstedelsen vil jeg personligt holde mig væk.

    #170434
    HalliHalloForfatter

    Jeg vil gerne købe for 3000 kr., hvordan gør jeg det og er det muligt at købe så lidt? Er ikke kunde i banken.

    Hvilken fondskode har Nykreditobligationen til omkring 6% rente?

    Jeg venter i spændig på svar! Hvis da nogen ligger inde med paratviden på dette område.

    #170436
    grgForfatter

    Minimum på Østjydsk bank er kr. 10.000 – se mere her: http://www.7230.oeb.dk/Kapitalbeviser.189.aspx

    Nykredit fondskode er XS0347918640 (noteret i Luxembourg) og handles i portioner af EUR 1.000.

    #170444
    HalliHalloForfatter

    10.000 kr. – det er lidt mere end hvad jeg tør investere for i denne bank, men hvis der er een herinde, der kan sige god for den, så tager jeg chancen.

    Nykreditobligation XS……. Bliver den så ikke handlet på børsen i København, hvorfor et evt. køb af denne obl. så betragtes som e udenlandsk handel med forhøjede kurtage og opbevaringsomkostninger til følge eller hvad?

    #170448
    grgForfatter

    Var bestemt heller ikke ment som en anbefaling – det var blot til sammenligning 😉

    Jeg har selv haft den, tegnede i det oprindelige udbud, dvs. kurs 100 og en rente på 9% – handles i dag til knap 108. Solgte min portion da jeg mente at den effektive rente var blevet for høj (i kurs 106… – man kan ikke vinde hver gang 🙂 )

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.