Lønkonto – hjælp !

Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Indlæg
  • #170422
    AnonymForfatter

    Så tilbage til emnet..

    Banken har opsagt dit lån til øjeblikkelig indfrielse. Det kan du naturligvis ikke betale.
    Du vil derfor ryge først til Inkasso og derefter i RKI og tilsidst i fogedretten. Så kan du lave en aftale derinde. Det tager nogle måneder før det kommer så langt. Det er lidt som det er, når man ikke overholder betalingsordningen går det simpelthen den vej.

    Hvis du beholder din nuværende bank kan du regne med at de tager alt hvad der går ind på kontoen og ingen regninger bliver betalt. Du skal derfor have en anden bank og en anden lønkonto. Derfor går du ind i din nuværende bank og beder dem om at opsige din Nemkonto. Derefter går du ind i en anden bank og beder dem om at oprette en Nemkonto. Det har du så krav på da du ikke længere har nogen og det kan de ikke sige nej til. Hvis de gør det, så få det skriftligt og send en klage ind til pengeinstitutankenævnet.

    Bemærk, at banken måske har et gebyr for at oprette en sådan konto og de såvidt kan nægte at udstede nogen former for kort til dig og du må hæve ved kassen istedet. Du kan heller ikke nødvendigvis få PBS så du får en pæn stak girokort istedet.

    Og diskussionen omkring Nemkonto som den her tråd udviklede sig til var netop hvad du spurgte om – hvorvidt det var et retskrav at kunne åbne en konto i en anden bank. Det er det kun hvis du ikke har en Nemkonto. Hvis du har en, skal du opsige den (lukke kontoen) eller kontakte dem hos Nemkonto.dk for at få den opsagt så du kan oprette en ny konto hos en anden bank. Det har du så krav på jf § 19 i god skik bekendtgørelsen, at et pengeinstitut ikke uden en individuel og saglig begrundelse kan nægte at oprette en almindelig indlånskonto/NemKonto.

    #170430
    testForfatter

    Hvorfor vente til fodgeretten med at tage dialogen med banken? Omkostningerne bliver so vi so lagt til din gæld

    Du kan via nemid tilmelde en konto som nemkonto ikke såvidt jeg kan se afmelde den.

    #170432
    HalliHalloForfatter

    Hvad er det for en bank NotaBene, der ikke vil give dig henstand til du igen har fundet dig et dejligt arbejde, når dit rådighedsbeløb ligger under eksistensmin.?

    Og hvorfor kan du ikke bare oprette en internetkonto f.eks i Finansbanken (tidl. EIK)?
    Eller bare gå over i nabobanken med 2000 kr. og oprette en ny konto? Hvis ikke du kan det, så tyder det jo på at du står i RKI?

    Og hvorfor beder du ikke om hjælp i forbrugerrådet, når du allerede har været/er i kontakt med dem?

    Din historie lyder desværre ikke helt troværdig på mig, men måske du undlader at give vigtige oplysninger i dit indlæg, som så mange andre ligeså gør.

    #170494
    AnonymForfatter

    Det er Den Danske Bank og ja, jeg er nu kommet i RKI da jeg har fået et par store ekstra regninger jeg heller ikke har kunnet betale i min nuværende situation.
    Jeg har aldrig tidligere været en dårlig betaler – tro det eller lad være, men det er bare gået rigtigt stærkt fra jeg mistede mit arbejde.
    Grunden til at jeg ikke kan oprette en konto hos en netbank er, at jeg ikke har Visa/Dankort, men kun Master Direkt.. takket være Danske Bank og så kan jeg ikke godkendes til et Dankort åbenbart og hævekort har de ikke.
    Den Danske Bank har igen lige hævet de sidste penge på min konto og jeg har kr. 23,- tilbage til d. 30/5.. til mad & alt til min lille pige og jeg.
    Har igen ringet til kommune som siger at jeg bør flytte fra København til Ringsted da huslejen der er billigere. Skøn hjælp!
    Forbrugerrådets gældsrådgivning siger, at jeg bare omgående skal sætte mine penge ind på en vens konto istedet, men det er der da ingen som har lyst til at blive rodet ind i.

    Vil prøve at gå i banken igen i dag og opsige min nemkonto og så efterfølgende be til, at en anden bank uden videre vil åbne en sådan til mig.

    Bør for god ordens skyld nævne, at ved alle mine forsøg på at åbne en konto i en ny bank intet har fortalt overhovedet om situation, RKI eller andet.. blot høfligt bedt om at åbne en lønkonto.

    N.

    #170500
    AnonymForfatter

    Som sagt Notabene, så må banken ikke fjerne dit livsgrundlag punktum. Jeg vil endnu engang råde dig til at henvende dit til retshjælpen for at få juridisk bistand omgående, du kan ikke være tjent med andet for din lille piges skyld.

    Det banken gør er ikke ok, og hvis alt andet glipper, må du altså stå på din brogeret og bruge loven til din fordel.

    Kontakt dem her:
    http://www.retshjaelpen.dk/

    #204600
    AnonymForfatter

    forstår ikke hvordan jeg opsiger min nuværende nemkonto
    skal jeg ringe til banken ??
    eller kan man gøre det på nettet ??

    eller hvordan??

    hilsen toni

    #204610
    AnonymForfatter

    Jeg er ikke sikker på at de forklaringer der er anført på denne tråd er korrekte.
    Alle privatkunder har ret til en almindelig indlånskonto, og et pengeinstitut kan kun nægte at oprette en konto, hvis kunden optræder anstødelig eller er til gene for øvrige kunder eller ansatte. Indlånskontoen bliver til en nemkonto blot ved at tilmelde den som en sådan, og det virker derfor ulogisk, hvis et pengeinstitut kan nægte at oprette en nemkonto, hvis du har en i forvejen, men skal at oprette en almindelig indlånskonto, uden hensyntagen til om hvor mange indlånskonti du har i forvejen i andre pengeinstitutter.

    Er indlånskontoen først oprettet, kan du selv tilmelde den som din nemkonto, og så giver det ingen ide at man kan nægte dig en nemkonto, hvis du har en i forvejen.

    Men under alle omstændigheder kan du gå ind på http://www.nemkonto.dk under brug af dit Nem-ID og både slette og tilmelde konti som din nemkonto. Du kan læse mere herom på følgende link
    http://www.nemkonto.dk/Borger/Spoergsmaal-og-svar/Kan-jeg-aendre-min-NemKonto

    #204612
    testForfatter

    Man har ikke ret til eller krav på mere ind en NemKonto.

    #204622
    AnonymForfatter

    Hvis det er tilfældet er det ulogisk, når alle privatkunder har ret til en almindelig indlånskonto i et PI og efterfølgende selv kan tilmelde den som den nye nemkonto, hvorfor problemet med mere end en nem-konto slet ikke vil opstå.

    Hvorom alt er, har jeg forespurgt Finanstilsynet, om den holdning der fremgår af denne tråd, virke-lig kan være rigtig.

    #204626
    testForfatter

    Svaret er på deres hjemme side. Bare husk et man kun kan ha en NemKonto.

    #204630
    HalliHalloForfatter

    Nå, kan man stadig kun have en Nemkonto, det var rart at vide.

    Må man godt have 2 lønkonti, hvis man er i RKI?

    Hvordan får man sin løn udbetalt, hvis man har en internetbank, der ikke har betalingskort på tilgodehavendebasis, f.eks. et Masterdebet? Jeg har godt nok spurgt i en anden tråd, men hidtil ingen der har besvaret spørgsmålet, desværre, hvorfor jeg tillader mig at prøve igen. Jeg håber, der hele tiden kommer nye brugere til med ny og frisk viden, der evt. kan hjælpe mig.

    #204634
    AnonymForfatter

    Læs finanstilsynets afgørelse af 25.2.2008 om retten til en indlånskonto jfr. Bekendtgørelsen om god skik for finansielle virksomheder § 19, hvorefter internetbanker skal tilrettelægge deres virksomhed på en sådan måde, at kunderne har mulighed for at hæve på kontoen – enten med alm. hævekort der kan benyttes i automater eller hævekort med debetkontrol.

    #204646
    testForfatter

    Ja retten til en konto. Læs en konto

Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.