Lønkonto – hjælp !

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92050
    AnonymForfatter

    Hej Alle

    Jeg har mistet mit elskede arbejde og min økonomi ind til jeg får et nyt job er pludselig meget anderledes. Min bank vil ikke i den periode nedsætte min mdr. ydelse på lån selv om en hver kan se.. at pengene simpelthen ikke er der iøjeblikket.

    Kommunen har henvist mig til forbrugerrådets gældsrådgivning, som lavede et fornuftigt men selvfølgelig stramt budget til mig og min lille datter, men som de sagde.. er det simpelthen ikke muligt at indbetale til banken pt.

    Der råd var OMGÅENDE at skifte bank – lønkonto, da vi ellers ville dø af sult. De mente ikke at min bank behandlede mig iflg. god skik og moral, men mit problem er nu.. at ingen banker vil åbne mig en ganske almindelig lønkonto med et hævekort.

    Jeg ber hverken om kredit eller Dankort af nogen slags.. blot en lønkonto.

    ALLE siger nej og det virker som om at bankerne har aftalt at de kun vil tage imod nye kunder hvis de kan overtage hele arrangementet.

    Jeg agter ikke at løbe fra mit lån i min nuværende bank og har hele tiden skrevet til dem omkring min situation, men de er gået helt i baglås og vil havde hele lånet på kr. 60.000,- inden 14 dage.

    Øh… ?

    Nogle der ved om det stadig er et retskrav at kunne åbne en alm lønkonto i enhver bank?

    Gode råd?

    B.

    #170358
    AnonymForfatter

    Jeg mener med 99% sikkerhed at du har krav på en nemkonto med tilhørende hævekort og intet andet.

    Du kan google lidt efter dette – Har ikke selv lige tid.

    #170360
    MichaelForfatter

    Bekendtgørelsen ved god skik siger intet om at banker skal acceptere misligholdelse af gældsforpligtelser på nogen måde. Det er almindelig praksis, at misligholdte forpligtelser udløser et krav om indbetaling af hele restgælden omgående (kig i dine lånebetingelser).

    Du har krav på at få en lønkonto i enhver dansk bank, men uden nogen services tilknyttet overhovedet – herunder hævekort medmindre der ingen fysiske filialer findes.

    #170370
    AnonymForfatter

    Jeg skrev i forbindelse med en anden diskussion herinde direkte til finanstilsynet og spurgte ind til dette her emne. Det korte svar er: Ja, de kan godt nægte det på den baggrund at du allerede har en Nemkonto. MEN du kan opsige den Nemkonto du allerede har, og dermed er det nye pengeinstitut forpligtiget til at oprette en almindelig indlånskonto uden andre faciliteter tilknyttet til dig.

    Så for at svare på dit spørgsmål, opsig din nemkonto i din nuværende bank og gå dernæst ind i den nye bank og få oprettet en konto. Så SKAL de.

    Herunder følger mit spørgsmål og uddraget fra den mail jeg modtog som svar fra finanstilsynet:

    ————————-
    Hej,

    Jeg har et spørgsmål om hvorvidt man har retten til en enkelt Lønkonto på tværs af alle banker eller om det skal forståes mere bredt og at man altid har retten til at få oprettet en almindelig lønkonto uden andre ydelser i en anden bank.

    For at stille det lidt enkelt op:

    Såfremt man har en Nemkonto i Bank X, og derefter går ind i Bank Y har man så ret til at Bank Y opretter en Lønkonto uden andre faciliteter tilknyttet eller kan de nægte det på den baggrund at man allerede har en Nemkonto i Bank X? Endnu videre kan Bank Y kræve at man tilknytter sin Nemkonto til den pågældende konto man ønsker at få oprettet?

    —————————————

    Uddrag fra den mail jeg modtog idag – resten var paragrafskubberi:

    —————————————

    “Der er ikke pligt for det enkelte pengeinstitut til, at knytte kreditfaciliteter eller andre ydelser til indlånskontoen. Formålet bag reglen er, at alle lønmodtagere eller modtagere af offentlige ydelser har mulighed for at få en indlånskonto, idet de skal have en sådan for at kunne modtage løn og andre ydelser her i landet. Det vil sige, at hvis man som privatkunde allerede har en NemKonto i et pengeinstitut, så kan et andet pengeinstitut godt nægte at oprette en NemKonto. Man kan dog opsige sin NemKonto i sit nuværende pengeinstitut, hvorefter man vil være berettiget til en NemKonto i et andet pengeinstitut."

    Med venlig hilsen

    Andreas Korsborg

    Fuldmægtig, cand.jur.
    Kontor for forbrugerspørgsmål og finansielle formidlere
    ______________________________________________

    #170372
    HalliHalloForfatter

    Hvordan opsiger man så sin Nemkonto, det kan man da vist ikke, da alle vel skal have sådan en konto.

    Dette gør man selvfølgelig ved at meddele den nye bank, med mindre den da ikke gør det af sig selv, at kontoen skal anvendes som Nemkonto.

    #170378
    testForfatter

    altså er vi enige om at en betyder en og ikke flere? godt så.

    hvis man lukker sin lønkonto i den bank hvor man har gæld kan banken naturligvis kræve ens lån straks indfriet. kan man ikke det kan man ikke lukke kontoen og dermed heller ikke åbne en nye nemkonto

    Da i sikkert heller ikke tror på det så skriv da endelig til finanstilsynet igen.

    Til trådstarteren. Beklager virkeligt din situation men løsningen er næppe at løbe fra gælden.

    #170380
    AnonymForfatter

    Test
    Det er ikke det Finanstilsynet skriver i deres svar til Experimentality

    De skriver at man kan opsige tilknytningen af NemKonto til ens Lønkonto. Lønkontoen er der stadig, men nu er personen bare uden NemKonto.

    #170382
    testForfatter

    Ok da
    Men det virker ulogisk at man hvis man har indgået en låne aftale basseret på at man har sin lønkonto i en bank kan opsige e.g. flytte sin løn eller nemkonto til en anden bank samtidig med at man misligholder lånet. Det tror jeg slet ret ikke på og der er jo heller ikke det der svares på

    #170384
    AnonymForfatter

    Test,
    Hvis man har et forbrugslån er det en anden konto hvor man overfører et beløb til. Man kan godt gå ind og lukke sin almindelige lønkonto. Selvom banken da godt ved hvad klokken er slået når man gør det.

    Det forholder sig dog anderledes hvis det er en kassekredit man har tilknyttet lønkontoen og det bliver mere kompliceret. Der skal man nok omkring nemkonto.dk og have fat i dem for at få den ‘opsagt’

    Men du havde ret uanset, man har kun retten til een nemkonto. Og at andre banker kan nægte at oprette en lønkonto på den baggrund at man allerede har en. (jf tidligere diskussion hvor du sagde netop dét)

    #170386
    AnonymForfatter

    Det kan man så godt. Jeg tager heller ikke stilling til det moralske i det. En låneaftale er ikke tilknyttet ens Nemkonto andet via en overførsel. Som jeg nævnte før er det anderledes med en kassekredit der er tilknyttet lønkontoen. Et lån er seperat. Lidt som hvis man har købt noget hos L’easy så er det heller ikke betinget af at ens løn går ind hos dem.

    Det har dog konsekvenser at misligholde et lån, i allerhøjeste grad med inkasso, rki og fogedretten samt de omkostninger der løber på. Og de skal nok få skrabet de penge ind på den ene eller anden måde. Der er mange eksempler på misligholdt gæld der er 30-40 år gammel. Så det er da heller ikke noget jeg anbefaler medmindre vi taler om at man ikke har råd til mad på bordet længere.

    #170388
    AnonymForfatter

    Det her har været tæske igennem så mange gange nu.

    1. En lønkonto og en Nemkonto er ikke det samme, omend ens lønkonto ofte er ens nemkonto også
    2. Du har krav på EN nemkonto i en bank efter eget valg, men ikke krav på lønkonto eller hævekort eller andet, dog skal du kunne hæve dine penge ved kassen hvis der ikke er hævekort
    3. En bank kan naturligvis hæve fra din lønkonto, hvis du er i gæld til dem, MEN de må ikke hæve fra din Nemkonto (med minder igen du har valg at sammenblande dem).
    4. Kan altså lave en separat Nemkonto/indskudskonto i din bank, som de ikke må hæve fra
    5. Du kan naturligvis også opsige din nemkonto i din bank og oprette en nemkonto i en anden bank, hvis du vil det

    Hvis du er i tvivl, spørg retshjælpen, de råd du får herinde fra er baserede på egen meninger i højere grad end fakta.

    #170402
    testForfatter

    Ja men molan det er da helt fantastisk at vi er kommet så langt at vi er enige om at man kun har krav på en nemkonto og ikke en nemkonto pr. BANK som der ellers er mange der har plederet for. Ingen nævnt ingen glemt.

    Hvis det er et krav for et lån at man har sin nemkonto og sin lønkonto i den bank man har sit lån i kan man ikke bare udevidere flytte hverken det ene eller det andet. Og mon dog ikke bankerne er smarte nok til at kræve det?

    #170412
    AnonymForfatter

    Jeg har haft to billån og har nu et bolig lån, men min bank har aldrig stillet det krav på noget tidspunkt. Det kan ikke udelukkes, men jeg ser det som usandsynligt at det var et krav.

    Selv hvis det var et krav, kan du skifte nemkonto. Men så opfylder du ikke længer lånebetingelserne, hvorfor banke kan opsige lånet med øjebliklig virkning, med etv. personlig konkurs tilfølge…ikke vide smart, meen, mon det også var et krav for banken!!!

    #170418
    HalliHalloForfatter

    Stands nu jeres lirumlarum-snak om “Nemkonto". Emnet kører over 2 tråde, hvem runder af med en konklusion, som spørgerne kan regne med?

    Men at man skal have juridisk hjælp til at flytte bank/Nemkonto, som en eller anden har foreslået, er vel ikke vedkommendes ramme alvor, for mon ikke det skulle være komplet overflødigt?

    Ingen af spørgerne er vist i RKI, hvorved der slet ikke eksiterer nogen problemer overhovedet; jeg kan først se et lille problem, hvis man først er havnet i dette register – Og selv dette lille problem kan selvfølgelig også klares på flere måder.

    #170420
    AnonymForfatter

    Tak for jeres interesse omkring min forespørgsel.

    Ikke at jeg blev meget klogere, da jeres fokus blev lagt på nemkonto og udlånskonto.

    Som jeg skrev, ønsker jeg ikke at løbe fra lånet, men vi har max. kr. 3000,- (før lån) tilbage pr. mdr. til mad, tøj, bus, medicin.. ja alt hvor jeg plejede at at havde 8000,-.
    Det føles ikke som en selvforskyldt situation, da ingen havde set nedlægningen komme for hele kontoret og lovet os noget helt andet.

    Kr. 1200,- til lån er simpelthen ikke en mulighed pt. – iflg. kommune & forbrugerrådets gældsrådgivning – det skal man ikke havde gået mange år i skole for at kunne se.
    Og der findes INGEN hjælp at hente for en enlig mor i dag.. selv om jeg har banket på alle dører. Jeg skriver min 10 ansøgninger om ugen, så må da forvente at jeg kommer i job igen og dermed kan afdrage lånet som aftalt.

    Må være mange Danskere i min situation.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.