Overtagelse af fastforrentet lån ved huskøb

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92049
    AnonymForfatter

    Jeg står og skal have finansieret mit nyelige huskøb. Jeg kan udfra salgsopstillingen se at sælger pt. ligger inde med et 1.6mill 4% fastforrentet obligationslån med 15 år tilbage. Vil det være en ide for mig at overtage dette lån fra sælger, kursen er pt. oplyst af RD til 98,40, for derefter spekulere i en evt. opkonvertering ?

    Den genrelle forventning til renter er jo opadgående.

    Er jeg helt ude i skoven – eller giver det menning ?

    Alle kommentare er velkommende 🙂

    #170336
    MichaelForfatter

    Hvis eneste formål med øvelsen er spekulation i kursgevinst er det er dårlig idé. Et lån med 15 år tilbage er ikke nær så kursfølsomt som et lån med 25-30 år i restløbetid.

    #170350
    thsvForfatter

    Overtag kun lånet, hvis du havde tænkt dig at belåne med 4% 15 år!
    Ellers kan du ligeså godt optage et 30-årigt lån, hvis pointen er kursgevinsten ved en stigende lang rente, 1,5% stemplet af de 1,6 millioner kan jo overføres til dit nye lån, så du sparer lige 24.000 kr der.
    Et nyt 4% 15 år står i ca. samme kurs, så der er ingen gevinst ved at overtage lånet, undtagen at du sparer lidt omkostninger til optagelse af et nyt lån. Til gengæld er 4% 15 år ca. 30.000 kr netto dyrere om året pr. lånt million end 5% 30 år, da afdraget jo er ret voldsomt.
    Så er ret enig med Michael her!

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.