Tvivl om andelsboliglån. Danske Bank eller Nordea?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • BetakidForfatter
    Indlæg
  • #92042
    BetakidForfatter

    Kære alle i debatten

    Jeg har netop sat min underskrift på en andelsbolig til 810.918,00 kr. med forbedringer for 364.825,00 kr. I alt 1.188.478,00 kr.

    Jeg har selv 190.000,00 kr.

    Jeg startede min jagt på en god rente i Danske Bank, hvor regnestykket ser sådan ud:

    • Andelsboligkredit med provenue kr. 646.073 løbetid 30 år og mulighed for afdragsfrihed i op til 30 år. Den skal revurderes efter 10 år. Variabel rente 4,85%.

    • Andelsboliglån med provenue kr. 173.932,00 kr. og løbetid 30 år. Variabel rente 4,99%.

    • Andelsboliglån med provenue kr. 289.995,00 kr. og løbetid 20 år. Variabel rente 4,99%.

    • Derudover er der omkostninger for det hele på kr. 10.000,00 til banken.

    Herefter smuttede jeg over i Nordea, hvor regnestykket ser således ud (det skal lige siges, at jeg i Nordea spurgte efter lån på 1.160.000,00 kr., da jeg i mellemtiden fandt ud af, at der skulle lægges nyt gulv i lejligheden):

    • Variabel rente på 80% af beløbet til 4,85% (afdragsfri i 10 år)

    • Variabel rente på 20% af beløbet til 7,25%

    • Begge lån løber over 30 år.

    Hvilket lån synes I, er det bedste?

    #170162
    mortenraForfatter

    Jeg ville indhente et tilbud fra Arbejdernes Landsbank. De er ret konkurrencedygtige på andelsboliglån hvor du skal låne over 80% værdien.

    Med venlig hilsen

    Morten

    #170168
    BetakidForfatter

    Mjo, det kunne selvfølgelig være en interessant outsider, men hvis valget udelukkende stod mellem disse to tilbud, hvad ville så være det bedste? Jeg er virkelig i tvivl.

    #170174
    AnonymForfatter

    Danske Bank, 4.95% gennemsnitlig rente + Andelsboligkredit. (Hvis du får brug for et nyt køkken kan du simpelthen gå ind og hæve på den konto og forhøje lånet op til de 646tkr. Forudsætter at du har betalt af på det selvfølgelig, men det er meget praktisk og du slipper for en pokkers masse gebyrer i stiftelsesomkostninger hvis du senere vil låne i din bolig om 10 år til et nyt køkken eller lign. Sammenlignet med Nordea.. så sparer du 2,26% på belåningen over 80%..så det er jo ret åbenlyst. Danske bank er det bedste ud fra hvad du oplyser.

    #170176
    AnonymForfatter

    Jeg er enig i at Danske Banks tilbud i den givne situation er bedst!

    #170272
    thsvForfatter

    Danske Bank er billigst i starten, men senere i forløbet vil Nordea være billigere, da en større del er til 4,85% end hos DB, og gebyret for lånene er osse mindre hos Nordea.
    Der er dog ca. 5.000 kr mere i rente i starten hos Nordea, hvis vi sætter det totale lånebeløb til 1,2 millioner og regner med 650.000 til lav rente hos DB.
    Ligeledes er jeg ikke tryg ved at man skal forhandle renten med DB, hvor Nordea har ens priser for alle fordel+kunder, og renten er bundet til Nationalbankens rente.

    AL er ikke konkurencedygtig, da deres rente er 5,3% på hele beløbet, selv ved et lån over 1 million, at man skal låne over 80% er jo problemet.

    Jeg kan godt forstå din tvivl, og jeg ville reelt set overveje et andelspantebrev med fast rente, som koster 7,5% for de første 80% over 25 år, så er spørgsmålet jo blot om ikke DB kun vil låne 80% af den rene andelspris til den rente, da forbedringerne jo skal afskrives over max. 20 år. Og er nok grunden til at en del af lånet løber i 20 år.

    Hvori består de ret voldsomme forbedringer?

    #170280
    BetakidForfatter

    Tak for den meget omhyggelige forklaring. De kommende forbedringerne består primært i, at vi skal have lagt nyt plankegulv på 84 kvm i den nye lejlighed. Derudover skal der lægges ny linoleum i køkkenet og sættes nye klinker i badeværelset – alt sammen projekter som jeg ikke selv tør kaste mig ud i.

    De nuværende forbedringer til andelen består primært i en udbygning af kvistlejlighedens køkken/alrum vurderet til 172.000,00 kr., som en holdbar forbedring, der ikke vil være nogen nedskrivning på. Dertil kommer diverse vvs, tømrer og murerarbejde i forbindelse med etableringen af ovennævnte. Det er faktisk godt, du spurgte, for de 172.000,00 burde vel egentlig regnes med som en del af andelsprisen, da den ikke nedskrives eller?

    Jeg har faktisk fået et tilbud fra Danske Bank på 289.699,00 kr. til 5,49% variabel over 20 år og 820.300,00 kr. til 8,25 fast over 30 år. Ville 5 års hurtigere afbetaling af den faste rente resultere i 1,75% mindre i rente?

    #170282
    BetakidForfatter

    En hurtig rettelse 0,75% mindre i rente, mente jeg 😀

    #170284
    HalliHalloForfatter

    Vælg ikke Danske Bank.

    Min erfaring er, at de lokker kunder ind med billige tilbud, for sidenhen i kundeforløbet at hæve renten stille og roligt.

    Hvorfor tror I at store virksomheder for længst har droppet denne bank?

    #170294
    thsvForfatter

    Ja, det er priserne på deres hjemmeside.
    7,5% ved max. 80% og max. 25 år på et andelspantebrev, men dit lån er jo nok op til 100% og løber i 30 år, da DB ikke tæller forbedringerne med ved opgørelsen af lånegrænsen.
    Og nu er restbelåningen jo allerede steget med 0,5%, kan du selv se hvor DBs rentesatser er på vej hen?
    Jeg forstår ikke, at noget kan være en blivende forbedring?
    Alt bliver jo slidt med tiden, og selv konstruktive ændringer af lejligheden bør afskrives over en årrække, f.eks. 20 eller max. 30 år.
    Det er jo ikke sikkert at en kommende køber kan lide den ændrende plantegning for lejligheden, og skal den ændres skal forbedringen jo afskrives til den tid.

    Skal du belåne via DB, så sikr dig en passus i lånet med, at renten reguleres i takt med ændringerne i Nationalbankens diskonto eller indskudsbeviser, så DB ikke uhæmmet kan hæve renten uden grund, for det gør de altså!

    #170298
    BetakidForfatter

    Endnu engang tak for info. Bliver mere og mere loren ved min nuværende bank (DB) og havde det ikke været for deres noget lavere faste rente, havde jeg nok allerede nu sat mine kragetæer på et variabelt lån hos Nordea. Ordet “variabel" skurer dog stadig lidt i mine ører, selvom der lige nu ser ud til at være lang vej fra prisen på den variable rente og op til den faste. Jeg har kigget lidt på de historiske diskontosatser på Nationalbankens hjemmeside, men det virker ærlig talt lidt abstrakt for mig. Kan se, at diskontosatsen den 4. februar 1993 var 10,5% højere end på nuværende tidspunkt. Ved du, hvad en sådan stigning ville betyde for et variabelt lån på 4,85%?

    Mht. forbedringen så består den i, at kvistens skrå vægge i køkkenet er erstattet af 12 fags vinduesareal, der stikker ud som en kile i taget. Dvs. at det er ydermuren, der er modificeret.

    #170306
    OBSForfatter

    Hej thsv

    Findes der nogle pengeinstitutter som ikke har en klausul om at de kan hæve rentetillægget på et lån hvis det ene eller andet forhold skulle gøre sig gældende så man kan undgå at havne i en situation hvor renten stiger med mere end hvad Nationalbanken hæver renten med? Umiddelbart ville jeg tro at de allesammen har en sådan klausul i deres betingelser men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med at man ikke kan prøve at forhandle sig til noget andet. Har du eventuelt selv forhandlet om et sådant vilkår med din bank?

    Har selv været i dialog med en bank om at erstatte et realkreditlån med en boligprioritetskredit og fik på min forespørgsel bekræftet at de godt kunne hæve rentetillægget “efter forgodtbefindende" men at det ikke var noget de havde gjort tidligere.

    #170354
    AnonymForfatter

    Den rene rentemæssige forskel mellem de to tilbud du har fået er ikke så pokkers stor.

    Mit råd er, at du skal brugen den bank, hvor du har fået den bedste oplevelse, når den økonomiske forskel ikke er større. Den tryghed som en god rådgiver kan give dig, kan blive mere værd end den sidste rentekrone. Hvis du får en god bankrådgiver, vil vedkommende kunne følge dig gennem de kommende år og forventelig hele tiden pege på de mest attraktive løsninger for dig. Mulighederne ændrer sig hele tiden.

    Men det handler om tillid og oplevelse. Prøv at besøge et par banker og prøv at mærke efter på den rådgiver du sidder overfor; nærvær, erfaring og kemi.

    Tænk iøvrigt over, hvor lang en horisont du har i boligen du køber. Det er de færreste, der bliver boende i samme bolig i 30 år. Hvis den bank du ender op med at vælge, har behov for at øge marginalen undervejs, så er der fortsat frit bankvalg. Så kan du blot skifte til en anden bank på tidspunktet.

    Held og lykke med boligkøbet – og med valg af banken

    #170356
    BetakidForfatter

    Det efterhånden også den konklusion, jeg er kommet frem til. Det er Beatles eller Stones, så at sige.

    Min bedre halvdel er helt pjattet med rådgiveren hos Nordea, og jeg synes også, at hun er helt fin. Til gengæld er jeg også glad for den nuværende rådgiver i Danske Bank, så vi må lige mærke efter, hvad der føles rigtigst.

    Der har været nogle rigtig gode argumenter i denne debat, og jeg er virkelig glad for at folk har taget sig tid til at hjælpe med input. Tak for det.

    #170364
    Allan Kristensen (2)Forfatter

    Hvis du vil have endnu et råd – prøv min bank, Swedbank.

    Byens billigste rente og god rådgivning.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.