Køb af hus – kontant eller lån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92032
    AnonymForfatter

    Jeg har fundet et hus og er i tvivl om der vil være en fordel ved at købe det kontant eller ej? Huset koster 1,35 mio.(fik det 245k ned i pris) Der skal laves for 150-200k på huset, penge som jeg også har stående i banken. Det er mit første hus, jeg har ingen gæld og fast indtægt. Jeg tænker om der vil være fordel i at lægge en god udbetaling(300k) + pantebrevet(270k) og så låne resten, for så at få mine egne penge ud og ygle?
    Hvilken investering giver det bedste afkast hvis man er en kylling vedr. risiko.
    På forhånd tak

    #170074
    AnonymForfatter

    Det sidste vil jeg hurtig svare på: Ingen risiko –> Bind dine penge 1 år ad gangen endda måske vente med at binde dem lidt.

    Det andet om det er en fordel at købe et hus kontant eller låne nogle penge afhænger jo af om du tror at du kan få en bedre forrentning af pengene end hvad du skal betale for at låne dem.

    Hvis du er typen der er til et F1-lån, ja så skal dine penge jo forrentes med minimum 2,5% (cirka) og hvis det er fastforrentet, så snakker vi pt over 5 %.

    Idet du er en “kylling", så tror jeg ikke du er typen der vil i aktier? Måske en investeringsforening kunne være en mulighed for dig. Ved der er et par andre indlæg herinde om det.

    #170076
    thsvForfatter

    Mit valg ville være et prioritetslån på ca. 50% af den endelige værdi af huset, altså på ca. 700.000 kr.
    Er der indestående lån i nærheden af dette beløb ville jeg vælge prioritetslån i den størrelsesorden, da 1,5% stemplet jo kan overføres, og lånet dermed kun koster 3.800 kr i eksped.gebyr at oprette (hos Nordea) + 1.400 kr i tinglysning til staten.
    Renten er pt. 2,85% på dette lån, og alt indestående på modkontoen (der bruges som budget/universalkonto) giver samme rente op til de 700.000 kr i mit eksempel.

    Link:
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b+af+bolig/Nordea+Prioritet+SDO/79812.html

    #170080
    grgForfatter

    Men din lave risikovillighed in mente vil jeg anbefale at tage udgangspunkt i hvad der er eksisterende lån (stempler) i ejendommen og så få oprettet et prioritetslån af denne størrelse hvormed du bevarer din likviditet. Prisen vil være 1.400 + bankens omkostninger.

    Bedste banker til prioritetslån er så vidt jeg husker – Nordea, Danske Bank, Jyske Bank og Handelsbanken.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.