fast ejendom, økonomi og opbrud med samlever

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92030
    AnonymForfatter

    Skriver da jeg er lidt i tvivl om hvad jeg har af muligheder, og hvordan jeg skal gribe fremtiden an.
    Mig og min kæreste ejer en gård, nedlagt landbrug. Vi har valgt at gå fra hinanden, og derfor skulle der tages en beslutning omkring gården. Jeg meldte klart ud at jeg ikke ønsker at blive boende, så hvis han ikke vil købe mig ud, skulle vi sælge. Løsningen er blevet at han køber mig ud til prisen af hvad vi skylder i gården. Det vil sige at jeg kommer ud af ejendommen, uden at skulle betale ham penge, men heller ikke selv får nogle med. Vi har haft en sund økonomi syntes jeg selv mens vi har boet på gården. Jeg har noget gammelt gæld jeg afdrager på, og har overholdt alle afdrag på.
    Jeg tjener 418.000 kr. årligt.
    Nu når jeg sælger min del af gården til min samlever mister jeg min sikkerhed i fast ejendom. Det vil sige at jeg står tilbage med min gæld, og ingen sikkerhed.
    Jeg har undersøgt hvad jeg kan finde af lejebolig og priser, og pga. min løn, så jeg ingen boligsikring kan få, kommer jeg til at sidde dyrere i det om mdr. end vi gjorde på gården. Det vil bedre kunne betale sig at købe et lille hus, og så ligge penge på afdrag på min gæld så den kommer ud af verden hurtigere.
    Problemet er så som nævnt tidligere, at jeg står uden sikkerhed i ejendom, og gæld. Er der noget man kan gøre, for har jo en gang fået godkendelse til huskøb, og føler jo at det må være en stor fordel at jeg ikke kommer ud med efterslæb på gården. Men i det øjeblik jeg sælger er jeg ikke attraktiv kunde for nogle banker mere, når jeg ikke har sikkerhed. Er det så stadig den bedste løsning for mig bare at sælge til min samlever hurtigt.

    #170052
    AnonymForfatter

    Jeg meldte klart ud at jeg ikke ønsker at blive boende, så hvis han ikke vil købe mig ud, skulle vi sælge. Løsningen er blevet at han køber mig ud til prisen af hvad vi skylder i gården. Det vil sige at jeg kommer ud af ejendommen, uden at skulle betale ham penge, men heller ikke selv får nogle med

    Det lyder lidt mærkeligt at du ikke kommer derfra med lidt penge for gården..

    Nu ved jeg selvfølgelig ikke om i er teknisk insolvente eller om der er friværdi i ejendommen. For f.eks. hvis gården kan sælges for 3millioner og i skylder 2 millioner i den, så skal du have en halv million ud af det, ellers scorer din ex-samlever stort på det.

    Men kom frem med nogle tal, så vi bedre kan komme med forslag til hvad der er det bedste at gøre.

    Du nævner også du kommer til at sidde dyrere i en lejlighed end i gør nu. Igen, hvis I har siddet med F1-lån uden afdrag, så er det klart det bliver dyrere.

    Flere informationer så vi kan hjælpe 🙂 (også om I har børn sammen eller du har).

    PS: En fordel ved lejlighed er at hvis noget går i stykker, så skal udlejer fikse det (f.eks. en ødelagt rediatorer).

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.