Friværdikonto

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92028
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg har haft et billån i Danmarks Lærerforening på ca 143.000 kr, men sidder lidt hårdt i det som enlig forsørger, så afdraget på 3200 om måneden var lige i overkanten af hvad jeg kunne klare. Jeg kontaktede Nykredit for at høre, om de kunne gøre det billigere. Det kunne de, meddelte min bankrådgiver, via en friværdikonto. De skulle jo så samtidig overtale alle mine bankkonti og depoter. Jeg syntes, det var svært at sammenligne det lån, jeg havde med det de kunne tilbyde, men hun forklarede at hvis jeg ville afdrage det samme beløb pr måned, ville jeg have betalt lånet tidligere end med det nuværende. Jeg var måske naiv, men jeg troede at det ville være et godt tilbud.
    Nu kan jeg så se, på min Friværdikonto, at jeg har betalt ca 12.000 kr i omkostninger bla Tinglysning. Er det en fair rådgivning?? Jeg ville IKKE have accepteret lånet, hvis jeg havde vidst, at det ville øge min gæld i så væsentlig grad!
    Veblig hilsen
    holzen

    #170020
    AnonymForfatter

    Vedr ovenstående: mit spørgsmål forsvandt! Jeg ville spørge, om det er mig, der burde have vidst at det ville koste de 12.000 kr eller om bankrådgiveren klart skulle have fortalt mig det?
    Venlig Hilsen
    holzen

    #170022
    Daniel (2)Forfatter

    Det bør stå i den nye låne kontrakt om der skal tinglyses og hvad det vil koste, hvis ikke det er nævnt der og din bankrådgiver heller ikke har sagt noget, så har du en god sag.
    Jeg mener klart at din rådgiver skulle have nævnt at dette beløb også skal betales, især når det drejer sig om trimning af økonomien.

    #170024
    AnonymForfatter

    Man kan diskutere længe hvad bankrådgiveren burde have sagt.

    – men under alle omstændigheder så er det da mange penge at få lagt oven i lånet.

    Desværre kan du være 100% sikker på at det står i de lånepapirer du har underskrevet at der tillægges gebyrer, provision osv. så der er nok ikke meget at komme efter.

    Oplevede selv det samme da et forbrugslån blev 7k større ved bankskifte, sidste gang blev den flyttet uden omk. da jeg spurgte om dette.

    Så prøv altid at forhandle alt bortset fra tinglysning (staten får de penge).

    Men det kan jo være at løbetiden faktisk bliver kortere, og så ender det jo med at du sparer penge alligevel 🙂

    #170030
    AnonymForfatter

    Tinglysningen afgiften i dit tilfældet er 3645 kr. resten er provision til Nykredit som du burde have forhandlet væk eller ned i væsentligt grad.

    Banker og pengeinstitutter er ALTID forpligtigede til at oplyste alle omkostninger i forbindelser med lånet. Men den forpligtigelser har de opfylde når de sender dig papirende til underskift (det står nemlig deri). At du så ukritisk underskriver uden at læse det er i sidste ende dit eget problem, omend det er i strid med god markedsføringsskik ikke uopfordret at oplyse dig om de samlede omkostninger på forhånd.

    #170032
    thsvForfatter

    Altså 3.700 kr, da 1,5% afgiften altid rundes op til nærmeste hele 100 kr.

    Grådigt af Nykredit at kræve en så stor provision/gebyr for at flytte et lån, det gjorde Nordea gratis, da vi flyttede boligprioritet fra Eik til dem. Så vi slap med et gebyr på blot 1.400 kr, som allerede er tjent hjem via den lavere rente.

    #170088
    AnonymForfatter

    Til tshv: Vedr.din boligprioritet i Eik Bank, undgik du så at betale overkursen (101) ved indfrielsen ?

    Knud

    #170092
    testForfatter

    101 var kun for dem med renteloft men det gjordre jeg faktisk

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.