Forbrugslån med høj rente – Ny bank?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • d00sForfatter
    Indlæg
  • #92007
    d00sForfatter

    Hej MB’ere

    Efter at have kigget rundt herinde i noget tid med hovedet begravet i diverse låne-renter og fordele, så beslutter jeg mig nu for at spørge jer til råds.

    Sagen er den at både min kæreste og jeg fik øjnene op for vores egen privatøkonomi i en al for sen alder. Jeg er idag 28, hun er 27.
    Det har resulteret i at vi indtil for et par år siden har haft mange små lån rundt omkring. Da vi fik øjnene op for hvad det kostede os, omlagde vi det hele og skylder idag kun i vores bank.

    Vores primære mål for det lån vi har tilbage, er at få renten ned. Så vi kan betale det af hurtigere.

    Info
    2 personer hæfter
    Indkomst: 1mil brutto årligt.
    Beløb: 250.000kr
    Rente: 15,4%
    Afdrag: 7.000kr
    Ingen værdier.

    Jeg har forsøgt at få forhandlet renten ned, men Danske Bank har flere gange givet et flinkt nej. (Egentligt klart, de tjener jo fedt på os)

    Vi har forsøgt at ansøge hos andre banker, men jeg de ønsker ikke at låne os penge.
    Sidst vi spurgte var dog på krisens højeste punkt, for 1 års tid siden. Måske har det noget at sige?

    Når jeg kigger på diverse bankers hjemmesider, ser det ud til at det gyldne snit ligger omkring 100.000-125.000kr for at få 7-8% rente.

    Mit spørgsmål er derfor til jer.
    Vil det give mening at dele vores lån op ansøge hver for sig, og tror i at de er nemmere at spise for bankerne?

    Eller har i andre ideer?

    -Jacob

    #169760
    AnonymForfatter

    Med jeres indkomst må I da kunne afdrage mere end 7.000 kr. om måneden??

    #169764
    d00sForfatter

    Hej Thomas

    Tak for dit svar.

    Kort svar: Ja, og det er også planen på sigt. 🙂

    Vores indtægt har ændret sig drastisk opad det seneste års tid og er stadig stigende.

    Lige nu afdrager vi med 7000kr, sat op fra 4800kr tidligere i år.
    Jeg vil gerne have det op omkring 10.000kr senere i år.

    Renten er dog stadig et problem. Har du nogen kommentarer om det? 🙂

    #169766
    MichaelForfatter

    Renten er ikke det store problem. Hvis I er ekstremt heldige/dygtige kan I få en rente ~10% hvilket giver et nettobesparelse på ca. 9000 kr om året og så har jeg ikke taget højde for afdragene og derved lavere rentetilskrivning.

    At få en bank der ikke kender jer til at yde et så stort lån uden sikkerhed er meget svært hvilket I jo selv har erfaret. Skær istedet udgifterne helt ind til benet i en periode på et par år og få banket gælden af. Det burde bestemt være muligt at lægge meget mere end 7000 kr/md med en indkomst på 1 mio, men det kræver selvfølgelig at I er indstillet på at skære ned på forbruget.

    #169768
    AnonymForfatter

    Må give Michael ret.

    I er et eller andet sted ikke i en position til at forhandle om renterne med forbrugsgæld uden sikkerhed på 250.000, og det bør heller ikke væres jeres fokus. Banken har været ret flinke og hjælpe jer med at få samlet nogle dyre forbrugslån til en mere rimelig pris.

    Større afdrag og hvordan i planlægger jeres økonomi vil være værd at bruge tiden på istedet for. Hvis der kan spares 1000 kr, kan der afdrages 1000 kr mere. Og det er rigtigt mange renteudgifter der kan spares på den måde.

    #169774
    d00sForfatter

    Mange tak for jeres svar!

    Når i skriver det sådan, så kan jeg da egentligt godt se det virker mere logisk at koncentrere indsatsen omkring vores forbrug istedet.

    Vi må sætte nogle regler for økonomien i et par år 🙂

    Findes der en excel-skabelon, hvor man kan lave et overblik over samtlige af sine afdrag og samtidig indtaste de ekstra afdrag man gør løbende, så man kan se hvad resultatet er på resten af lånet.

    Må dog ærligt indrømme at jeg ikke kan forstå at Danske Bank ikke er lidt mere fleksible.
    De kan se at vores indtægter har været alvorligt stigende de seneste 2 år, alligevel nægter de at hjælpe os.

    Havde de sagt ja til at sætte renten ned, havde jeg været en glad mand og vi var blevet i banken når vi skulle investere i hus og lign.

    Nu hvor de blankt har afvist os flere gange og endda opfordrede os til at finde en anden bank, så er det selvfølgelig klart at jeg ikke ønsker at have mere samarbejde med dem.

    #169778
    thsvForfatter

    Skru afdraget/ydelsen op til de 10.000 kr om måneden og glem renteudgiften, da lånet er betalt på 2½ år eller lidt mere.

    Og leg Luksusfælden på jeres budget og skær alt forbrug helt ind til benet.

    #169780
    d00sForfatter

    Det skal lige siges at vores indtægt er ekstremt dynamisk pga. min lønmodel.
    Den indtægt jeg har skrevet er det beløb vi har indberettet at tjene i år.

    Det faste afdrag på 7.000kr om måneden er selvfølgelig sat efter minimumsindtægten.

    Sidste år lavede vi en ekstra-indbetaling på lånet på omkring 20.000kr, ud over at vi indfriede lånet til min far på 25.000kr (Han hjalp os med at samle vores 4-5 forbrugslån, da banken nægtede)

    Vi sidder netop nu og regner på at frigive 1000kr fra diverse, til at lægge oven i det faste afdrag, så vi kommer op på 8.000kr.
    Men ud over det skulle vi gerne lægge ihvertfald 30.0000kr over på lånet i år.

    Jeg åbner champagne når det lån er væk om nogle år. Det bliver dejlige penge at spare op!
    (Egentligt bliver det nok bare Asti fra Netto. Jeg skærer jo ned for forbruget!)

    #169790
    AnonymForfatter

    Du skriver, at I har haft lån hos forældrene – og hvis jeres forældre har en god bank – og orden i økonomien – så sker det ofte, at børnene har lidt goodwill i samme bank.
    Banker kan godt lide, at samle økonomien for solide familier.
    Det var bare en tanke.

    #169812
    AnonymForfatter

    Nu kender jeg ikke jeres husleje, men helt ærligt et lån på 250000 med en indtægt på 1.mill. hvad giver det netto 50 tusser om måneden i burde betale det lån på et år.

    #169814
    AnonymForfatter

    Du har økonomisk set ret.

    Mit forslag er at afdrage så meget som muligt, afslut sommer og vinter ferie i år. Undlad køb at nyt TV osv. og afdrage lånet over en relativt kort periode eks. 1 1/2 år.

    Fortsæt dog med at forsøg at få rente ned, da du jo kun kan vinde ved det, men banken har ikke noget incitament til at give jer en lavere rente bare fordi i tjener mere end før.

    Men hvis I laver en mindste ydelse på lånet på eks. 15000 om måneden (hvilket brude være muligt), så kan det da godt være I kan få et billiger lån i en anden bank eks. en af de små banker.

    #169816
    d00sForfatter

    Hej alle, tak for svar.

    Som jeg gav udtryk for, kan jeg ikke bare fordoble afdraget selv om jeg gerne ville.

    Vores indtægt er baseret på et estimat af hvad jeg burde tjene i år.
    Jeg har en dynamisk indkomst og det faste afdrag skal kunne bæres af min minimumløn.

    Jeg forventer at vi i år kan afdrage 10500kr i snit pr måned.

    Med en højere indkomst kommer et naturligt højere forbrug.
    Så selv om vores gennemsnits netto månedsløn ligger et sted over 45k i år er det ikke ensbetydende med at vi bare lige kan lægge 15k ind om måneden.
    Jeg ville jo have gjort det hvis vi kunne 🙂

    Dog har vi på jeres opfordring gået igennem diverse faste udgifter og har frameldt os ting som vi ikke skal bruge.
    Tv boksen, mellempakke, andet mobil abb, billigere linser,

    Vi har frigivet 1000kr der lægges oven i lånet når alt er trådt i kraft.

    #169818
    d00sForfatter

    Ville lige have skrevet at vores indkomst sidste år hed omkring 650k brutto.
    Og sidste år ekstra-indbetalte vi som sagt omkring 45k på lån.

    #169820
    AnonymForfatter

    Mit råd vil også være at afdrage alt hvad I kan så lånet hurtigt er ude af verden . Selvfølgelig skal man samtidig leve så jeg ville ikke gå for vand og brød men en fornuftig balance og uanset hvad I har som fast månedlig overførsel til jeres lån så kan man altid afdrage ekstra frivilligt hvis man nogen måneder har ekstra penge til det . Så overfører man bare ekstra penge til kontoen hvor lånet er .
    Har selv afdraget nogenlunde samme beløb på ca 30 måneder , også selv med min kone . Dette var dog primært på en bil men så var den hurtig betalt , super dejligt .

    Men altid godt at ringe rundt og tjekke op på rentesatser og muligheder som I har gjort . Det er bare om at shoppe rundt , man skylder ikke én særlig bank noget idag . Det er købers marked. Det skal man ikke skamme sig over . Vi vil alle gerne ha det mest optimale ud af de penge vi har til rådighed .

    #169822
    AnonymForfatter

    Har også selv Danske bank med deres 24/7 pakke og her kan man efter kredit vurdering få en gratis oprettet kasse kredit op til 100.000 . Har den selv og renten er på ca 7.5 % ( kun renter og ingen skjulte gebyrer eller andet fis ). Hvis I kunne denne kredit på de 100 af jeres gæld så ville I spare nogen renter dér og så bare betale af på jeres lån og betragte kasse kreditten som et rent lån også . Har selv kørt med den løsning og sparet mange penge . Som sagt er det gode også ved kreditten at den er helt gratis at oprette hvor det altid koster penge at oprette et nyt lån og man sjældent kan trække disse stiftelses omkostninger fra i skat som man kan med renter .

    Man kan også som regel ( ved lån på max 24 måneder ) trække stiftelses omkostnonger og andre start gebyrer fra i skat , se dette link http://www.mybanker.dk/bank/alt_om_bank/dine_rettigheder/vis_artikel.html?id=42
    Men dette gælder ikke for kassekredit da der ikke er noget tid på men jo til gengæld også gratis at oprette :-)))

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.