Hævekort i forbindelse med gældssanering.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92004
    AnonymForfatter

    I forbindelse med indledning af gældssanering, har min bank – Nordea – rådet mig til at finde et andet pengeinstitut, da jeg har en mindre gæld til dem (under 50.000 kr.).
    Dette er ikke muligt da jeg ved indledning af gældssanering er blevet registreret i RKI.

    Nu har Nordea afmeldt alle mine betalingsaftaler, lukket min netbank og konto-kig samt spærret mit Visa/Dankort – alt dette fuldt forståeligt, da jeg har gæld til dem.

    Dog har jeg stadig min lønkonto i Nordea, og hertil vil de ikke give mig et hævekort. Kan de nægte det? Den afdeling jeg benytter er “pengefri" – man kan ikke indsætte og hæve kontanter, og jeg må derfor til nærmeste Nordea (15 km) når jeg skal hæve penge.
    Da jeg har næsten samme arbejdstider som banken har åbningstider, er det kun muligt fredage efter kl. 14.

    Jeg har altid overholdt mine afdrag til Nordea, har aldrig haft underskud på min betalingskonto, og ønsker bare et hævekort som jeg kan bruge i Nordeas egne automater…

    #169786
    AnonymForfatter

    Kort resume:
    Alle har derfor ret til at få oprettet en lønkonto, som gør det muligt at få udbetalt fx løn eller offentlige ydelser til en konto i en bank og hæve fra kontoen enten ved henvendelse i kassen eller på et hævekort.

    Kilde:
    http://www.finansraadet.dk/politik/henstillinger/alle-har-ret-til-en-loenkonto.aspx

    Konklution må være at så længe du kan hæve kontanter ved kassen på en lønkonto, så opfylder de kravet.

    #169788
    MichaelForfatter

    En mulighed var at skifte til en ren netbank, f.eks. Basisbank. En tidligere kendelse i Pengeinstitutankenævnet afgjorde, at en kunde skal have adgang til sine penge enten via fysisk filial eller hævekort. I netbankens tilfælde findes jo ingen filialer og så skal banken stille et kort til rådighed (det kunne f.eks. være Visa Electron).

    Banken forsvarede sig i den konkrete sag med at kunden havde netbank-adgang og derfor kunne overføre penge til en anden bank hvori der så kunne hæves, men det afviste Pengeinstitutankenævnet som sagt.

    #169830
    robin (2)Forfatter

    Hej det lyder sørme underligt, at banken ikke vil udstede dig et hævekort eller et elektronkort – du bør bede om en samtale – for der er ikke rygdækning for den beslutning. Ok de lukker netbank, visa m.v. men du skal have mulighed for at komme til dine penge. Det virker som de vil genere dig ud af banken…ikke helt fair – eller ordentligt rent bankmæssigt. mvh Bankmanden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.