restgæld ved hussalg

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91998
    AnonymForfatter

    Hej alle

    Vi ønsker at sælge vores hus, men tror desværre at det bliver svært at indfri hele det boliglån/ejerpantebrev vi har i DanskeBank ud over realkreditlånet. Er der nogen der ved om banken kan modsætte sig et salg? Eller kan man “bare" lave det om til et almindeligt lån som man fortsætter med at betale af på. Håber der er nogen der ved noget om dette.

    På forhånd tak 🙂

    #169706
    AnonymForfatter

    Banken vil sandsynligvis ændre restboliglånet til et forbrugslån – dvs. til en højere rente.

    #169870
    BrisForfatter

    Banken kan modsætte sig hussalget når de har pant i huset.Det vil også fremgå af den købsaftale du laver med ejendomsmægleren.

    #169880
    HJLForfatter

    Jeg svarer lige mellem linjerne til det du spørger om.

    Ja banken kan men nej banken vil ikke nødvendigvis gøre det. Hvis banken ellers kan se fornuften i et salg vil de sige ja.

    Det er oftest bedst for banken at du får lov til at sælge i fri handel frem for tvangsauktion… hvis det er de I er på vej imod.

    Hvis det “bare" er fordi at nu vil i hellere bo 7 gader tætere på børnenes skole ja så kan det godt være banken modsætter sig men så er det jo fordi det vil have for store negative konsekvenser for jeres økonomi.

    Mit forslag vil være prøv dog at ring og spørg hvad de mener i banken. I Danske Bank vil de jo gerne have at du står stærkere, så hvis det er et skifte der vil gavne din økonomi på sigt så kan jeg ikke se hvorfor de skulle sætte sig imod.

    Men det er korrekt hvad andre også skriver du vil bytte dit boliglån ud med et forbrugslån sikkert til en højere rente. Har du andet du kan stille som sikkerhed?

    #169884
    AnonymForfatter

    Det vil højst sandsynligt blive lavet om til et forbrugslån. Du skal regne med en meget højere rente. Lidt a’la 10-16% på restbeløbet og det er en meget dyr fornøjelse set i forhold til et boliglån. Men de kan godt modsætte sig et salg og simpelthen sige nej. Det sker dog sjældent fordi det vil som oftest udmønte sig i en tvangsauktion senere hen med yderlige tab til følge. Men ja, ring til banken og spørg som andre har nævnt ovenfor.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.