Valørdag for indbetalinger

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • fk2001Forfatter
    Indlæg
  • #91993
    fk2001Forfatter

    Min bank har på seneste kontoudtog trukket renter selvom kontoen hele tiden har har haft en positiv saldo. Banken begrunder dette med at jeg har indbetalt en check og samme dag overført beløbet til anden konto. Overførelsen får selvfølgelig valør samme dato, men checken får først valør næstkommende hverdag – deraf er kontoen i overtræk over weekenden.

    Jeg huskede at have læst at lovgivningen havde sat stop for dette, og har netop fundet følgende artikel: http://epn.dk/brancher/finans/bank/article1639667.ece

    Jeg er lidt usikker på om den danske lovgivning er ændret til at følge dette jf. sidst i artiklen, men jeg har to andre banker som inden for den senere tid har ændret reglerne så valørdagen følger indbetalingsdagen, så jeg tog for givet at loven nu foreskriver at det skal være sådan. Hvad mener I?

    #169682
    AnonymForfatter

    Hej.
    Reglerne er anderledes for check. Jeg vil sige du er heldig emd der kun har været 1 dags valør. Jeg har prøvet at have 8 dages valør i Danske Bank grundet checkens størrelse. Det er den tid der går fra Danske bank anmoder afsender banken om pengene og indtil afsenderbanken ikke længere kan spærre overførslen.

    “Normale" overførsler og indbetalinger følger de regler du snakker om.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.