Arv – hvordan foregår det

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91986
    AnonymForfatter

    Jeg og mine to søskene skal arve min far. Min mor har valgt at skifte og vi vil hver få udbetalt 1/12 af deres samlede formue, hvilket jeg har fået af vide bliver ca. 300.000 kr til hver.
    Min kone og jeg har ingen klatgæld og skylder 300.000 til boliglån og 1,2 mill realkreditten. De 300.000 skal bruges på at betale boliglånet ud, det ville min far også have ønsket. Det bliver bare lækkert at kunne spare flere penge op hver måned.
    Jeg har dog hørt noget om at det kan tage tre måneder før pengene bliver overført til min konto? Hvorfor det?
    Der er ikke noget besvær i vores familie med at nogen kræver noget. Det hele har været op til vores mor. Min far havde ingen gæld, alt er købt og betalt og derfor er der jo ingen kreditorer der skal have penge.
    Jeg vil bare gerne have fat i de penge hurtigst muligt, så jeg kan få det boliglån betalt ud, det koster jo 5,95 i rente og på en måned bliver det ca. 1500 i renter jeg bare smider ud af vinduet, imens jeg venter.

    #169592
    AnonymForfatter

    Ja en arvesag kan tage op til et par måneder i sagsbehandlingstid, da den både skal behandles i retten og hos SKAT.

    #169600
    testForfatter

    Husk arveafgift skifte rettens behandlings tid er som den er

    #169602
    PrasmusForfatter

    Jeg synes 3 måneder lyder hurtigt, på den tid er arve sagen næppe afsluttet, der er vel kun udbetalt en aconto arv eller lignende (eller også er der forskel på arv når der skiftes). Alene det, at der skal et proklama i Statstidende 8 uger før, giver en vis ventetid.
    Skatteåret skal så vidt jeg ved også afsluttes, før endelig afregning med skat er på plads, men det klares normalt længe efter en aconto arv er udbetalt.

    #169612
    AnonymForfatter

    Det mener jeg er et godt eksempel på bureaukrati i dagens Danmark. Der er f…. da ingen ting der bør tage tre måneder, eller mere når alle er enige om hvad der skal foregå i sagen.
    Det må kunne gøres smartere, med det elektroniske samfund vi har i dag.
    Jeg har i mit regnestykke indberegnet arveskat. I mine øjne endnu en latterlig skat på linje med egendomsskat, hvor regeringen “stjæler" penge fra folk, der har betalt skat een gang. I det her land må man bare ikke eje noget uden man skal have med skattehammeren.

    #169616
    AnonymForfatter

    Man kan sige mange gode ting om skattevæsnet, men også dårlige…

    Men din mentalitet med “at nu vil jeg bare gerne have de penge her og nu" fungerer jo bare ikke. Og herre gud – 1500,- – før skat er noget I selv har valgt at sætte jer til.

    Jeg tænker hvad du havde gjort hvis din mor ikke havde skiftet….

    #169618
    AnonymForfatter

    Hvad sker der lige for din mentalitet, hvad kan du selv sige om den??

    Ja herre gud det siger jeg også!

    1500 pr måned er ikke mange penge for mig hvis det er det du tror, men ja det er penge og jeg har ikke lyst til at forære dem væk hvis jeg kan undgå det.
    Iøvrigt er det vel iorden at komme med en holdning til skattevæsnet eller har din mentalitet et problem med det?
    Jeg tænker på hvis DIN mor ikke havde fået dig, så var verden måske et bedre sted…?
    Eller er det bare min mentalitet der er forkert?

    #169622
    AnonymForfatter

    Hvis man kan se bort fra det sidste indlæg jeg har skrevet, prøver jeg ikke på andet end at forstå og debbatere hvordan det foregår når man arver.
    Jeg har en god og sund økonomi med overskud i hverdagen, så penge er ikke noget problem, men mere en interesse. Jeg læser feks DinePenge og har nu fundet frem til Mybanker, hvor jeg har læst en del indlæg, før jeg oprettede en bruger.
    Jeg er ingen “RKI – hvor kan jeg låne penge" der skal have lort i hovedet. Men hvis man smider med lort smider jeg lort tilbage igen.
    Jeg håber at jeg er velkommen på Mybanker.

    #169624
    AnonymForfatter

    Hvis du lægger mærke til det, så siger jeg at man sagtens kan finde dårlige ting at sige om skattevæsnet (og retten) der skal behandle sagen.

    Hvis du gerne ville have haft en god debat, så skulle du have undladt at skrive det sidste med penge ud af vinduet, for så havde du kun lagt op til at diskutere omkring sagsbehandlingstiden, men du trækker din egen økonomi ind i det og beklager dig over du skal “smide 1500 ud af vinduet hver måned".

    Og du skal snakke pænt. Jeg satte et pænt spørgsmål ved din mentalitet omkring penge og du kunne have svaret ganske pænt på det i stedet for at begyned at svine mig personligt til at verden ville være et bedre sted hvis jeg ikke var her.

    Men giver dig da ret I at det er noget møg at smide 1500,- ud af vinduet hver måned og undskyld jeg betvivlede din mentalitet.

    Men vil du så være venlig at svare på hvorfor du nævner det med de 1500,-, når penge ikke er et problem for dig? Vi snakker – hvad – 550,- om måneden for hver af jer?

    #169626
    AnonymForfatter

    Jeg giver dig ret i at du har skrevet at der er både gode og dårlige ting at sige om skattevæsnet.

    Jeg kan dog ikke følge dig i at jeg ikke må inddrage min privatøkonomi i mine indlæg. Jeg er ikke professionel debbattør, men jeg er en anonym privatperson på et internetfora.

    For at svare på dit spørgsmål på at de 1500 ikke er et problem for mig. Jeg har skrevet det længere oppe, men jeg prøver igen. Jeg har en sund økonomi hvor 1500 fra eller til ikke gør det store i forhold til min økonomi. Det gør derimod ondt på min økonomiske sans at miste penge, som jeg måske kunne undgå. Thats it. Håber du forstår det.

    Ja jeg skal tale pænt, men det skal du også. Du sætter mit pis i kog ved at skrive “din mentalitet" og samtidig skrive noget i retningen af at “du ikke tør tænke på hvad der var hendt hvis min mor ikke havde skiftet. Her bliver jeg provokeret.

    Så fik vi snakket ud om det. Tror jeg.

    #169628
    AnonymForfatter

    Jeg skrev:"Jeg tænker hvad du havde gjort hvis din mor ikke havde skiftet"

    Så havde du jo ikke mulighed for at spare de 1500,- før skat stadigvæk om måneden.

    Selvfølgelig er det røv irriterende ikke at kunne spare disse penge her og nu – men herregud – 3måneder fra eller til, så kommer I til at spare pengene – og det er da dejligt, men tingene tager nu den tid det tager pga. systemet…. desværre..

    #169630
    AnonymForfatter

    Er ikke nogen ekspert i denne sag, men var det en mulighed at få udbetalt maksimum beløb uden at betale (arve)afgift ( udgør år 2010 – 264.100Kr. pr. barn) og at jeres mor derudover udbetaler max gavebeløb til jer begge ( udgør år 2010 – 58.700Kr. pr. barn). Ville man så kunne udgå at betale omtalte (arve) afgift.

    #169632
    testForfatter

    vel boa så ville enken jo stadig side i udkiftet bo med de ulemper der måske kan være i det og man synes jo netop der er et eller andet i det her.

    #169634
    thsvForfatter

    Det er jo dig selv, der drejer det mod mentalitet i dette indlæg.

    Opfat arven som den gave den er, uanset om den udbetales om 1 eller 6 måneder.

    Og af de 1.500 kr, som åbenbart er renter betaler skatten jo ca. 1/3, og I havde jo budgetteret med dem, så slå koldt vandt i blodet, hvis du skal have brugbare svar.

    #169638
    NultopskatForfatter

    Jøsses, hvad er problemet, du får da bare en Aconto, når beløbet efter skat er 300 k, så kan der da sagtens blive 100 k aconto…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.