studiegæld / opsparing til boligkøb

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91969
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg vil gerne spørge om gode råd til om jeg skal afvikle min studiegæld eller beholde min opsparing så jeg skal låne et lavere beløb hos banken i fremtiden når jeg skal købe bolig.

    Min bankrådgiver mener jeg IKKE skal betale min studiegæld ud (indfri lånet), da renten vil være højere på et beløb lånt hos banken til udbetaling på bolig end renten på studiegælden når jeg er færdig om et år.

    Jeg kan regne ud at renterne på studielånet beløber sig til 9.200kr om året ( 4% af 230.000kr) og det er jo ret meget !!??

    Jeg afdrager IKKE månedligt på studielånet og vil spørge om det kan betale sig at begynde at gøre det nu ? I princippet ville det tage penge fra min indestående på bankkonto som kan bruges til bolig senere – men renten mens jeg læser er 4% hvilket er højere end indlånsrenten på min konto.

    Oversigt :

    studiegæld 230.000kr
    rente 4% i et år endnu imens jeg læser. Derefter 1% plus diskontoen

    formue 210.000kr investeret i aktier og obligationer
    afkast ca. 2.000kr om året samlet.

    Indestående på konto 60.000kr
    indlånsrente ca. 2%

    Hvad kan bedst betale sig for mig ?
    – begynde at afdrage studiegælden månedligt
    – betale hele gælden af ?
    – vente til jeg får job ?
    – vente til jeg har taget boliglån til et fremtidigt boligkøb ?

    TAKfor hjælpen !!

    #169430
    TobiasAK89Forfatter

    Hej

    Når du er færdig med din uddannelse, om ét år, er det så din plan at købe bolig med det samme ?

    Som udgangspunkt, ville jeg anbefale dig at afdrage gælden, ved at sælge dit depot, og tage cirka 20.000 kroner fra din alm. konto.

    Dette vil jeg anbefale af to grunde:

    1) Jeg tror ikke at markedet for aktier vil give det store afkast i det næste stykke tid.

    2) Jeg har en personlig teori om at det er bedre at være gældsfri. Det kan godt være at man kan spekulere lidt i at låne til en lavere rente end man kan få på f.eks. aktier, obligationer eller lign. Men i sidste ende vil din gevinst være minimal, og din personlige økonomi vil blive markant mere uoverskuelig for dig selv.

    Held og lykke med det 🙂

    #169432
    AnonymForfatter

    De 9200,- – Ja det er vel “mange" penge, men når du begynder at afdrage på din SU-gæld, så får du jo et rentefradrag for de påløbet renter.

    Man kan ikke komme udenom din bankrådgiver har noget at have det i. Du får ikke et billigere lån end hvis du skal ud og belåne hus/lejlighed 80-100%. Hvis du er heldig så kan du komme ned til 5-5,5 % (cirka).

    Men det hele afhænger af hvornår du vil købe bolig. Vil du med det samme du er færdig og fået et job eller vil du vente 3-4-5år.

    Vil du have bolig med det samme, så behold dit SU-lån (så slipper du billigere i renteudgift).

    En anden ting – ren nysgerrighed – Hvordan er du lige endt med at tage et SU-lån? Som det ser ud, så har du haft rigeligt med penge til at klare livet på en SU….

    Vil du vente, så kan du overveje at sælge dine aktier / obligationer og indfå SU-lånet. Men du kan jo også spekulere, hvilket du allerede gør ved at holde aktier og obligationer.

    #169436
    AnonymForfatter

    1% + diskontoen.

    Det er jo denne rente du vil have efter uddannelse og som skal konkurrere med en boliglånsrente.

    Renten på Su-lånet vil du ALDRIG kunne opnå ved andre låne muligheder.

    Endvidere er mange indlånsrenter højere end 1% + dis.

    Så jeg vil helt klart beholde su-lånet.

    Det eneste negative issue er hvis du bruger de opsparede penge på andet sjov, så er det bedre at bruge dem til at tilbagebetale su-lånet.

    diskontoen er pt. 0,75

    så efter rentefradrag koster de 230.000 ca. 221 kr. om måneden. (altså efter skat)

    #169438
    AnonymForfatter

    Måske lige ved F1 (Husk bidrag) eller de bedste prioritetslån.

    Men su-lånet er klart blandt de billigst.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.