Låne 230.000 i banken med rådighedsbeløb på 8000?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91968
    AnonymForfatter

    Hej!

    Jeg bor alene med min 3 måneder gamle søn.
    Er der nogle her der har forstand på forbrugslån i banken? Jeg har aldrig før lånt penge nogen steder, og er lidt nervøs for at skulle få et blankt afslag fra banken, så derfor denne tråd – hvad er sandsynligheden for at jeg kan låne 230.000 i banken, når mit rådighedsbeløb er 8000 i måneden? Hvor meget kan jeg evt. regne med at skulle afdrage med i måneden? Kan sagtens afdrage med 3-4000 i måneden, da min kæreste og jeg spiser sammen hver dag, og derfor har fælles madbudget, selvom vi ikke bor sammen 🙂

    Vh. MetteJ

    #169364
    AnonymForfatter

    Hvad er det lige du skal bruge 230.000,- til?
    Du siger selv det er et rent forbrugslån, så det lyder meget voldsomt!

    Nå men, hvor meget du skal afdrage? Tjah, nu skal du jo først høre de forskellige banker om de overhoved vil låne dig 230.000,- uden sikkerhed i noget som helst. Men ellers afhænger det jo af hvad renten bliver og hvor lang tid du har til at betale det tilbage.

    Må desværre sige jeg er skeptisk på dine vegne, både set fra bankens side men også mig selv personligt.

    PS: Nu glæder jeg mig til at se hvad du siger pengene skal bruges til!
    For ellers kan du jo spare de 230.000 sammen på lige knap 5år… (Antaget du kan smide 4000,- til side hver måned).

    #169370
    AnonymForfatter

    Renten på et forbrugslån uden sikkerhed vil ligge på 12-18%, men meget afhænger af dine økonomiske forhold iøvrigt.
    Hvis vi sætter renten til 15%, vil renten første år blive 34.500kr, eller 2.875 kr pr måned.
    Hvis du afbetaler 4.000 pr måned, vil din gæld efter første år stadig være omkring 220.000kr, da det koster gebyrer osv at optage lånet.

    Andet år bliver meget ligesom første år, dog vil afbetalingen af gælden være lidt større.
    Men uden at have regnet det ud helt nøjagtigt, vil jeg skyde på at du kommer til at betale på det lån i de kommende 12-15 år, med 4.000kr pr måned.

    Så du skal gøre op med dig selv, om du kan undvære de nye møbler de næste 5 år, og spare op til dem selv med 4.000kr pr måned, eller du vil have dem NU og så betale af på dem med 4.000kr pr måned i de kommende 15år.

    #169372
    thsvForfatter

    Og et Rådighedsbeløb på 8.000 kr til en voksen og et lille barn, det lyder meget passende.
    Som bankrådgiver med disse oplysninger ville jeg max. tilbyde en kassekredit svarende til en måneds nettolån, altså ca. 15.000 kr.
    Hvad skal de 230.000 kr bruges til?

    #169374
    AnonymForfatter

    En bil samt kørekort og forskellige ting til hjemmet.

    – har tænkt over det, og hvis jeg “kun" låner til bilen nu, så kommer jeg til at stå og mangle de møbler voldsomt om maks. 2 år – og vil ikke ud og låne en masse forskellige lån. Vil hellere holde det samlet.

    Hvis jeg skulle vælge alene at låne til bilen, ville lånebeløbet skulle ligge omkring de 196.173 kroner – da jeg, på basis af at skulle køre denne bil i RIGTIG mange år, vil købe en fabriksny bil. Kender imidlertid ikke de “normale" renter på et billån – og ved ikke om banken er mere “lånevillig" når de kan se at pengene ikke bliver pjattet væk. Kan man evt. stille sikkerhed i bilen man evt. køber?

    Vh. MetteJ

    #169376
    AnonymForfatter

    Er det et must for dig at skulle have en bil her og nu?
    Hvad med tingene til hjemmet? Noget som er et “must have" eller snakker vi rene luksus ting?

    Men hvis du vil have en HEL ny bil, hvorfor skal det så være en til næsten 200.000?

    Du glemmer desuden at det koster penge at have en bil og med 8000,- til rådighedsbeløb – Puha det bliver stramt og tror ikke banken går med til det! Men prøv at spørge dem – det værste der sker er at de siger nej.

    #169378
    AnonymForfatter

    Mette, husk på at en bil koster meget at eje, ikke kun lån, men også benzin, afgift, forsikring, service, reparationer (også på nye biler), vejhjælp, pleje, dæk…….

    Forvent en udgift på 3-5.000kr pr måned, alt efter hvor meget du kører og hvilken bil du vælger.
    Som tommelfingerregel koster en ganske almindelig personbil omkring 3-5kr pr kørt kilometer.
    Jo, nogle kan gøre det billigere når de selv laver service og reparationer, men det tror jeg ikke er tilfældet for dig.

    Måske skulle du starte med en mindre bil til små 100.000kr.

    #169380
    AnonymForfatter

    Hvis du vil låne 200.000 til en ny bil, hvorfor så ikke låne dem et sted med bedre rente? Fx bankmedhjerte, hvis du vælger en miljøvenlig bil. Ellers dibafinans.dk, fx.
    Det er 6-8% ÅOP, altså en del at spare.

    Jeg synes nu det er et lille rådighedsbeløb at gå efter en ny bil med, desværre… 🙂

    #169382
    AnonymForfatter

    Der er ikke andet for end at jeg må sætte mig ned med min bankrådgiver og høre hvor meget banken vil være villige til at låne mig, og så tage den derfra. Vil heller ikke sætte mig for hårdt i det 🙂 Men har også haft kig på en bette Alto til 115.000, så måske den kunne være potentiel istedet. Men mange tak for jeres svar, det er rart at folk vil tage sig tid til at hjælpe andre (og gøre det i en sober tone 🙂

    #169384
    MichaelForfatter

    Endnu et klassisk eksempel på overvurdering af egen økonomi. Hvis trådstarter kan lægge 50% af rådighedsbeløbet til afdrag på gæld, hvorfor har hun så ingen opsparing? Svaret er ganske enkelt: fordi pengene bruges hver måned og derfor vil mangle i tilfælde af der skal afdrages på en så voldsom gæld.

    Et lån på 230.000 med et rådighedsbeløb der kun lige dækker bankens krav er håbløst. Vis at du kan klare afdragene ved at spare 3-4000 op om måneden i ét år – så har du samtidigt sparet omkring 40.000 op som ikke skal lånes.

    Og møbler kan iøvrigt købes billigt i Ikea. Det behøver ikke koste en formue. Din økonomi er ganske enkelt ikke til dyre varer fra Ilva og Idémøbler.

    #169386
    AnonymForfatter

    Fordi jeg hele sidste år var på SU, frem til min søns fødsel – og siden da har jeg koncentreret mig om at bruge pengene på de ting han havde og har brug for! Hvorfor skal du være så arrogant og overlegen? Du er det i ALLE TRÅDE! Du kender hverken mig eller min økonomi, så hold det i en venlig tone og vis lidt respekt, ellers skal du bare lade være med at kommentere på mine indlæg. Tak

    #169388
    MichaelForfatter

    Og fremover vil du også have brug for at købe noget til dit barn – for slet ikke at nævne uforudsete udgifter. Bliv da endelig mopset, men sagen er at du ikke har råd til at låne penge. Bevis overfor dig selv og banken at du kan spare det overskud op som du påstår at kunne lægge til afdrag på gælden. Hvis du ikke kan det, ja så har du fået bevis for at du ikke har råd til et lån.

    Men gå dog i banken og få et afslag. Det sker der jo ikke noget ved.

    #169390
    AnonymForfatter

    Det vil jeg gøre. Tak for dit meget anvendelige råd.

    #169396
    thsvForfatter

    Flyt sammen med kæresten og få fælles økonomi.
    Så bliver der mange flere penge i hverdagen, og der kan blive råd til en bil.

    Husk alle omk. ved en bil, udover afdraget er der forsikring, grøn afgift, service og ikke mindst brændstof. En god 1. bil kunne være en Chevrolet Aveo med 3 års forsikring til 11.900 kr inkl. i købet.

    #169398
    AnonymForfatter

    Når folk ikke bor sammen, rådes de til at gøre det for at spare penge. Når folk gerne vil flytte sammen for at få flere penge mellem hænderne, gøres de opmærksomme på omkostningerne ved flytning osv og nyt indskud, hvis nu forholdet braser.

    Det kommer jo an på, hvordan deres forhold er. Men helt klart, når de føler sig trygge sammen, er der en god økonomisk fordel i det 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.