ulykkelig situation

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87245
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg står i den situation, at jeg gerne vil starte selvstændig virksomhed – for at komme ud af min arbejdsløshed, og vil gerne låne et beløb på 100.000 kr som erhvervskonto m. kassekredit på 100.000.

    Vores økonomiske situation er den, at den er rimelig sund – dvs. at vi har en lønkassekredit på -32.000 pt. hvor vi kun må trække til -24.000kr. Vi har købt hus og har et fast forrentet realkreditlån på 5% (løbetid 30 år). Vi har boliglån og billån på samlet ca. 250.000 med en variabel rente. Vi har en budgetkonto, hvor vi betaler et fast beløb ind hver måned – det ser meget fornuftigt ud. Vi har en samlet opsparing på 10.000 kr i form af aktier i vores bank/sparekasse. Vi har en børneopsparingskonto til vores datter på ca 10.000 kr p.t (vores datter er ca 4 år). Min kone har fast arbejde og jeg er på dagpenge.

    Jeg har været på iværksætterkursus og er tilknyttet en iværksætterkonsulent, (som er revisor) som tror på min ide. Jeg er næsten færdig med min forretningsplan, og min revisor og jeg skal snart have finpudset de dertil hørende budgetter med henblik på at snakke mednogle banker/sparekasser.

    I den forbindelse har jeg ligeså snakket med min egen bank/sparekasse, som nu ikke ønsker at deltage i runden om at komme med et tilbud på ergvervskontoen.

    Yder mere har de mere eller mindre tydeligt sagt, at jeg nu skulle se at finde mig et arbejde og skrinlægge min ide om at blive iværksætter, så der kunne komme nogle penge ind på lønkassekreditkonto.

    Jeg lytter selvfølgelig til, hvad de siger, og overvejer om jeg skal skrinlægge min tanke om at blive iværksætter – jeg er lidt påvirket at det udsavn fra min bank/sparekasse og tænker om det er tidsspilde at besøge andre sparekasser/banker, når nu min egen bank/sparekasse siger, som de gør?

    Vil de andre sparekassekasser/banker ikke sige det samme?
    Hvad mener du/I?

    mvh anonym

    #107150
    MichaelForfatter

    Hej

    For mig at se, er jeres økonomiske situation noget mere anspændt end du giver udtryk for. I har kun én indkomst, megen gæld, en overtrukket kassekredit og ingen opsparing (10.000 kr. er ikke meget og børneopsparingen tæller slet ikke med, da den tilhører barnet). Hvis du tror på din idé, synes jeg bestemt du skal forfølge målet, men måske var det da en idé, at få et fast arbejde i en periode og så prøve at søge om lån igen på et senere tidspunkt. Kan du evt. kombinere et fast arbejde med iværksætteriet i din fritid?

    Jeg synes du skal være forsigtig, idét en evt. fejlslagen iværksætterdrøm meget vel kan betyde, at I er nødt til at sælge huset for at dække erhversgælden ind – det håber jeg da bestemt ikke vil ske for jer, men I er nødt til at være opmærksomme på det.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.