Kurssikring nu – kan det betale sig?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91947
    AnonymForfatter

    Vi skal til at købe et hus til 2,000,000 med overtagelse pr 1 maj, og har tænkt at taget et fastforentet lån med løbetid på 30 år.

    Vil gerne høre de kloge hoveder her, kan det godt betale sig at kurssikre lånet nu?

    #169094
    AnonymForfatter

    Om det kan betale sig- Ja Kun og Kun Hvis renten ændre sig væsentlig.
    Ellers er det penge ud af vinduet Det er jo dyrt. Spørgsmåler er hvor risikoavers man er?
    Efter min opfattelse er der 9 ud af 10 gange fjollet at kurssikre.
    Dog kan jeg huske at selv folk med ny optaget flex lån uden kurssikring fik sig en grim overaskelse med lyn stigning i renten før regeringen greb ind

    #169098
    MichaelForfatter

    En kurssikring sikrer som navnet antyder KURSEN og ikke renten. Vælger man flekslån har man jo valgt at lånet er variabelt forrentet og så er enhver form for sikring decideret idiotisk.

    Min personlige holdning til kurssikring: Hvis et kursfald på 2-4 point udgør en alvorlig trussel mod økonomien så køb den kurssikring – ellers ikke.

    #169100
    thsvForfatter

    Det er jo egentligt noget sludder, når trådstarter spørger til et fastforrentet lån.

    Kurssikringen sikrer jo netop 5% obl.lånet til en kendt kurs, idet man betaler bank/realkreditforening for at optage lånet nu, og genanbrige provenuet til dagsrente (som er meget lav), 1½ måneds kurssikring bør koste ca. et ½ kurspoint, så vurderer man, at kursen kan falde mere end et ½ point den næste måned skal man kurssikre.

    #169102
    MichaelForfatter

    Du er da vist efter mig idag thsv? Mit svar vedr. kurssikring og flekslån var til oskar22.

    #169128
    AnonymForfatter

    For en analfebet i finans som mig: har hørt at den Europæske central bank snart vil hæve renten en kvart procent og måske mere senere – hvordan vil det så påvirke kursen på obligation? Og hvad med sådan noget som jordskælv i Japan – det går jo ud over aktiemarkedet…?

    #169130
    thsvForfatter

    ECBs renteændring vil påvirke den korte rente, mens den lange rente som du er interesseret i, jo mere afhænger af langsigtet økonomisk udvikling.
    Og 5% 30 år er jo netop steget i kurs, så I skal snart have et lånetilbud, inden den stryger over kurs 100, da I ellers får et kurstab på 4% 30 år.

    Kursen på 4% 30 år RD kan du følge her:
    http://www.nasdaqomxnordic.com/bonds/denmark/microsite/?Instrument=XCSE50956

    #169134
    AnonymForfatter

    Tak thsv, det holder vi øje med

    #169146
    HalliHalloForfatter

    Det er meget svært at spå om, men når Danske Bank forventer at renten om et år er fordoblet fra 1,05% til 2,10%, må man forvente at det også smitter af på den lange rente, men hvor meget er meget svært at spå om. Måske 1/2% eller deromkring.

    Om 5%-obligationen kommer over kurs 100 tvivler jeg på, selvom thsv har den opfattelse. Tror snarere at den går den anden vej, men det kan godt være at det vare lidt længere nu pga. af krisen i Japan.

    Men hvad siger din bankrådgiver,jessica? Det kunne da være nok så interessant at vide…..

    #169156
    AnonymForfatter

    Skal til møde med banken i morgen.

    #169160
    AnonymForfatter

    …Og kommer i tanken om, at banken vil nok også snakke kontantlån eller obligationslån med os. Har lidt af den opfattelse, at obligationslån er til dem, der gerne vil have mulighed for at konvertere, mens kontantlån er ikke så rentalbel at konvertere, men tilgengæld betaler man lidt mindre i ydelse. Selvfølgelig er der ikke nogen der kan spå fremtiden, men man vil jo gerne høre lidt alligevel. Hvad siger den ønkomnomiske krystalkugle? Vil der være chance for, at man kunne tjene lidt ved at konvertere? Hvad vil I anbefale – kontant eller obligationslån?

    #169168
    AnonymForfatter

    Der er 2 valg – Endten fastforrentet eller F1-lån. Hvad man vælger afhænger af hvad man har det bedst med og ens risikovillighed.

    Nogle siger at man skal tage F1-lånet og bruge den sparede rentebesparelse på at betale banklånet ud og når dette er gjort, så spare de sparede renteudgifter op som en buffer
    mod eventuelle rentestigninger.

    Andre er til at vide hvad ens ydelse skal være. Denne mulighed giver muligheder for konvertering, men ingen aner om det bliver rentable idet ingen kan spå om fremtiden.

    I må finde ud af hvad i hælder mest til også tage dette valg.

    I skal ihvertfald holde jer fra F3, F5 og lignende lån.

    #169258
    AnonymForfatter

    Banken har selvfølgelig anbefalet os til at kussikre, med det argument at kursen er så tæt på 100 nu som den næsten kan være, og at renten har været rekortlav ret længe…bare vi har den mindste forventning om, at renten vil stige, så bør vi gør det, siger de. Som en af jer kloge har sagt, at det er jo meget afhængig af, hvor risikovillige vi er. Sådan nogle tryghedsnarkoman som vi jo er, vil nok mest hælde ind mod at kursikre. Men tusind tak for de gode råd, vi har fået af jer. Jeg lukker tråden nu og snakker med banken :o)

    #169260
    AnonymForfatter

    Der er vidst en ting mere – Hvis I får et lånetilbud på f.eks. 5 % fast obl. lån, så gælder lånetilbudet i et ½ år, så hvis kursenu nu kommer over de 100 i den her periode, så har i stadigvæk ret til at købe dem.

    Det gør ihvertfald at I garderer jer mod at renten falder og at kursen så stiger.

    I garderer jer så ikke for rentestigninger, men hvem ved, så kan det være 4 % åbner igen.

    Lidt læsning:
    http://www.mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?id=198
    http://www.dinepenge.dk/bolig/fire-procents-laan-alvor-i-

    I kan jo se hvad det koster i kurssikring kontra hvis I skal optage lånet til 2-3kurspoint lavere.

    Held og lykke 🙂

    #169278
    AnonymForfatter

    Om det rent faktisk kunne betale sig at kurssikre, ved du først til maj!

    I den nuværende kurs er indregnet markedets (herunder de professionelle institutionelle investorers) renteforventninger.

    Jeg tvivler på nogen i dette forum, eller noget steds for den sags skyld er klogere end markedet.

    Hvis du ikke kan lide eller tåle kursrisikoen kan du kurssikre. Hvis du godt kan tåle og acceptere risikoen, kan du vælge at spare pengene på kurssikring.

    I gennemsnit tjener bankerne penge på kurssikring (lige som forsikringsselskabet i gennemsnit tjener penge på forsikringer). Dvs. du vil i gennemsnit vinde på at undlade at kurssikre. Problemet er bare, at du ikke er interesseret i gennemsnitssituationen. Du har kun interesse i denne ene konkrete situation, og ingen kan forudsige med nogen sikkerhed om det går den ene, eller anden vej.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.