Kapitalpension – udbetaling/nyplacering

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91941
    AnonymForfatter

    På vej mod livets tusmørke har jeg en kapitalpension klar til hævning. Midlerne er 100 pct. placeret i danske obligationer med lang løbetid, og da jeg ikke umiddelbart har brug for pengene, kunne jeg tænke mig at forlænge kapitalpensionen to eller tre år. Men risikoen for rentestigning og dermed faldende obligationskurser kunne give anledning til at overføre pensionen til et ren kontantordning, så man undgår at skulle spekulere på kursrisiko for en så relativ kort periode. Flere pengeinstitutter tilbyder ca. 3 pct. p.a. ved binding i tre år, og indskud på kapitalpensioner er jo 100 procent sikret ud over indskydergarantien. Lyder en sådan disposition fornuftig hos finanseksperter, der optræder i dette forum?

    #168976
    AnonymForfatter

    Med så kort horisont, og udsigten til højere renter (og deraf følgende faldende obligations kurser) vil det være en god ide at gå kontant.
    Obligationer giver op til 5%, og hvis du kan få 3% på kontant indestående, er de yderste 2% ikke risikoen værd (min vurdering). Obligationerne kan let falde 2%, og så er mer-renten hurtigt væk.

    #168994
    HalliHalloForfatter

    Det skulle du da have tænkt på noget før, nu har du jo allerede tabt 5-6% af opsparingen, da den lange rente allerede er steget en del, men bedre sent end aldrig. (Da renterne stadig er på vej opad).

    #168996
    hakon larsenForfatter

    Hvis ikke tusmørket helt har sænket sig, vil jeg synes at det er en god ide, at flytte dem over på en konto i bank eller sparekasse. Det har jeg selv gjort, og for 3,5% i rente. En anden fordel ved ikke at hæve dem nu, er at du stadig kan sætte 46000 ind om året til du er 75 år. Det kan have betydning for dit pensions tillæg.

    #169018
    HalliHalloForfatter

    Hakon Larsen, der er vist ikke mange, hvis nogen overhovet herinde der modtager sociale ydelser i form af pensionstillæg, boligydelse eller pensionistcheck eller hvad det nu hedder alt sammen.

    Det er ikke i hvert fald ikke mit indtryk, se bare et af de nye indlæg fra Robstar, der har et betydeligt 2 cifret millionbeløb i vente, som skal placeres i udenlandske banker, men ved bare ikke lige hvordan man bærer sig ad….

    #169062
    hakon larsenForfatter

    Hej HaHa
    Nej jeg er bare en ganske almindelig pensionist, der prøver at for hverdagen til at hænge sammen, også så økonomisk som muligt.
    Med de tider vi går i møde, er vi med de små penge nød til at tænke os om. Gør vi det så går det nok.

    #169076
    HalliHalloForfatter

    Hakon, en ganske almindelig pensionst?

    Jeg tror nu nok at du høre til de bedrestillede, der har en vis indkomst og formue udover folkepensionen. Måskeikkedet helt store, men nok til at du kan spekulere i skattelovgivning og sociallovgivning.

    For at gå fuld glæde af det skal du nemlig have en indkomst på over 100.000 kr. udover folkepensionsen på 132.000 kr., hvilket svarer til et pensionsbeløb pr. måned på ca. 22-23.000, når du medregner arbejdsmarkedsbidrag. Herudover skal du også have fri midler på mindst 300.000 kr. medmindre du vil vælger at spare op som pensionist.

    Det her er et totalt sygt system, og man må påregne at en ny kommende regering ændrer noget her, da man kan spare ret mange penge uden at det gør ondt på nogen. I hvert fald ikke på de fattige pensionister, for de har kun deres ældrecheck, og den vil selv L.A. ikke røre ved.

    #169104
    AnonymForfatter

    Umiddelbart råd fra mig er : Behold kapitalpensionen med dine obligationer med høje renter. Lav løbende udbetaling – delhævninger efterhånden som du får udtrækninger til kurs 100 og hæv dette og årets renter.

    Under alle omstændigheder vil det være det mindst favorable at udbetale hele kap.pensionen. Lavere renter (og kurstab)

    Du skal også se på om det kan få konsekvenser for din social pension ældrecheck m.v.
    Måske skal du fortsætte med at indbetale på kap. pensionen og dermed få mere i social pension 😉 Denne mulighed bortfalder ved første deludbetaling.

    Alt i alt skal du have en samlet vurdering af hvad de forskellige muligheder betyder for dig.

    #169106
    AnonymForfatter

    Det her er et totalt sygt system, og man må påregne at en ny kommende regering ændrer noget her, da man kan spare ret mange penge uJa og uanset farve håber vi så også at de gør op med alle de bevidst arbejdsky elementer der bare krydder røven på vores andres regning. !!

    Du ved dem der hæver bistand og spille online poker og udgiver sig for autodidakt investeringsrådgivere med speciale i nødlidende banker og udenlandske pensionsordninger.

    #169202
    HalliHalloForfatter

    Nå, lever du endnu KlogeÅge alias General Prier? Du skriver nemlig grangiveligt som han gjorde i sin tid, og ham har vi heller ikke hørt noget til i længere tid.

    At du mener at spørgeren skal beholde sine lange obligationer er jeg nu ikke enig i, ligesom flere andre, så det undre mig at du kan foreslå dette uden at underbygge det.

    #169218
    AnonymForfatter

    Nå men Halli Hallo jeg har før sagt til dig at jeg og Prior er to vidt forskellige personer der åbenbart tilfældigvis har nogenunde samme mening om mange ting , måske fordi det er den rigtige – hehe. Nej spøg til side. For en gang skyld stiller du jo et relevant spørgsmål. (I øvrigt mener jeg at Prior er lidt for sort/hvid men det er en nuance) 🙂 Som sidebemærkning fik jeg dig dog galt i halsen – at DU er sur på social nasserne var dog det sidste jeg havde ventet – LOL

    Grunden til at man ikke skal paniksælge sine obligationer er at de altid vil blive udtrukket til kurs 100.! Uagtet at kursen i dag eller i morgen kan være meget lav kommer den ud til 100 (modsat aktier der er mere matemaisk chancebetonet). Så står man ikke og mangler penge så behold. Der er løbende udtrækninger og da mange konverterer eller opsiger lån ved salg eller lign er der selv på lange serier flere udtrækninger end der skulle være rent afdragsmæssigt. Ovennævnte er meget kortfattet og der er flere facetter. Nå i øvrigt er dette en medvirkende årsag til at man ikke skal investere i obligationer i investreringsforeninger da de ansatte sidder og “vender" papirerne. Obligationer beholder man til udløb (læs udtrækning) eller skulle man have købt kortere varighed/løbetid. Kommer kursen dog meget over 100 – sirka 105-106 bør man sælge da låntagerne begyndr at konvertere til kurs 100 – men det er en anden snak 😉

    Da spørgeren ikke er i akut pengemangel og kan få sin kapitalpension deludbetalt er det mit råd cirka at hæve renter og udtrækninger pr. år.

    Hvis spørgeren derimod hævede hele pensionen, betalt 40% (evt. 25%) skat og derefter skulle geninvestere pengene vil denne lide et unødigt tab der ellers helt sikkert kan undgåes.

    “"Som altid er det mange forhold for den enkelte der skal inddrages før end man kan komme med det bedste individuell råd. “" !!

    #169264
    HalliHalloForfatter

    Gudfader bevares KlogeÅge, jeg har da aldrig nogensinde været sur på personer, der nasser på samfundet, og har ikke den indstillig som dig, at det er “mig" der betaler “hele gildet", som du tidligere anførte. Hvis nogen oppebærer en ydelse fra det offentlige er der sikkert en grund til dette, og kun meget få er nassere eller snyltere, og dem vil der altid være lidt af, men meget få i mine øjne.

    Hvis det kan glæder dig, så kan jeg da kort oplyse, at jeg, når jeg bliver pensionist ikke vil få andet end grundbeløbet i pension, da jeg ligger langt, langt over den grænse, hvor man kan få pensionisttillæg, boligsikring etc. Har livsvarig pension, ratepension, ATP, kapitalpension samt renteindtægter samt det løse.

    #169272
    AnonymForfatter

    Nu forstod du åbenbart ikke ironien i mit indlæg. Det var sådant set skrevet 100% med dig i tankerne.!

    Jeg husker stadig dit indlæg :

    —– Citat HalliHallo skrev —–

    Det er vel nok gode indtæger I har mange af Jer.

    Jeg lever desværre af bistandshjælp, som udgør 9771 kr. om måneden, men jeg klarer mig egentlig fint for den.

    Endvidere supplerer jeg den op ved at være daytrader samt ved at spille poker, hvor jeg deltager i turneringer i ind- og udland.
    —– Citat slut —–

    #169286
    HalliHalloForfatter

    Jeg har endnu aldrig været på bistandshjælp, men mit indlæg var naturligvis skrevet sarkastisk, idet flere i tråden nævnte deres høje indkomster, der var vist både en aktuar og en journalist imellem. Dette tror jeg nok de fleske kunne forstå pånær dig og generalen, som stedse har boret i det siden.

    Jeg er godt klar over at langt over 75% af Mybankers brugere er bistandsklienter, førtidspensioner, folkepensionister eller på anden overførselsindkomst, men jeg tilhører altså ikke denne gruppe, endnu da…..

    #169288
    AnonymForfatter

    Der var også andre der undrede sig over dine indlæg. Du mistede din troværdighed dengang i Okt/Nov 2010.

    Desværre ved nye brugere jo ikke hvad de skal tro om dig så her er så et par links og så kan de jo selv bestemme hvad de vil mene om dig og dine indlæg.
    Jeg skal opfordre til at man læse hele tråden for at danne sig et overblik. Nu kan man jo også bare vælge at ignorere dig. Fremover vil jeg blot linke til denne tråd når du skriver et indlæg hvor du citerer eller kommenterer på min indlæg.

    http://www.mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?t=Hvad+laver+i+til+hverdag%3F&id=5038

    http://www.mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?t=Investering+af+ca.+350.000+kr.+&id=5083

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.