Brugt bil med pant i

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91935
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har været så forfærdelig dum at købe en brugt bil hvor jeg senere har fundet ud at at et inkassofirma har pant i bilen. Det var en hurtig handel til 15.500 som jeg betalte kontant uden ordenlig slutseddel. Dumt det ved jeg, så det behøver vi ikke diskutere:)

    Jeg har snakket med inkasso firmaet som er oplyst som panthaver, og de bekræfte at en tidligere ejer (som stadig er registret ejer af bilen) har stillet bilen som pant i forbindelse med noget andet skyld. Jeg har så efterfølgende haft en dialog med den registrerede ejer som siger at han intet kender til denne pant, og at han i øvrigt ikke længere har noget ansvar for bilen. Har han ikke det?

    Inkassofirmaet har givet mig lidt modstridende oplysninger, eftersom en medarbejder siger at de IKKE har ret til at konfiskere bilen fra min adresse, og en anden medarbejder har sagt at jeg nok skal regne med at de kommer og henter bilen snart.

    Personen jeg købte den af nægter naturligvis at lade handlen gå tilbage, men jeg er i besiddelse af original registreringsattest samt bilen.

    Hvor står jer rent juridisk?

    Må inkassofirmaet hente bilen hos mig? Eller skal det gå igennem den registrerede ejer? I så fald har jo et aktiv som han kunne have interesse i at købe tilbage.

    Kan den registrerede ejer få inkassofirmaet til at flytte pantet fra bilen? det siger kreditor til mig er en umulighed.

    Alle indput til dette er meget velkommende.

    Vh
    anders

    #168936
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Ja kreditor er til en hver tid, på sin ret, hvis de har pant i bilen. Man må aldrig lave sådan et køb, uden alle dokumenter / aftaler er i orden og clearet!
    At sælger ingen samvittighed har, er jo naturlig til dit tab, men prøv da eventuel at tal med ham igen.

    Held og lykke og håber det hee går i orden, til din fordel.

    #168980
    AnonymForfatter

    Du kan ikke stille noget op for at få dine penge igen, de kan godt tage bilen.

    MEN du kan anmelde sælger til politiet, da han beviselig har handlet svigagtigt. Men i praksis kan politiet ikke stille meget op, men du kan få plettet hans ry og det er vel bedre end ingenting.

    #169112
    AnonymForfatter

    Hej

    Tak for jeres indput.

    Jeg har netop snakket med en jurist hos FDM, men vil gerne lige have en 2nd opinion. Han siger i grove træk det samme som jer, at panthaver juridisk set har krav på bilen. Han siger dog også følgende: Kravet på bilen skal indfries gennem fogedretten, og at det i første omgang er et juridisk opgør mellem kreditor og den tidligere ejer. Dette kan ifølge FDM tage månedsvis. Derfor anbefaler han mig at jeg nu indregistrerer bilen i mit eget navn, og kører i den indtil der er faldet dom i sagen. Han siger sågar at grundet bilens beskedne værdi vil det måske aldrig komme for retten. Slutteligt siger han at det værste der kan ske er at jeg mister den bil jeg i forvejen har afskrevet.

    Kan jeg gøre dette? Kan jeg miste mere end bilen? kan jeg f.eks. komme til at hænge på en andens gæld? eller giver dette god mening for jer?

    Det ville da trods alt være federe at kunne køre i bilen i nogle måneder end slet ikke.

    Vh
    Anders

    #169114
    AnonymForfatter

    Det lyder rigtigt.
    Långiveren kan ikke gå direkte til dig, de skal først hive skyldneren i retten.

    Her står lidt om processen når en långiver vil have fogedrettens hjælp til at kradse pengene ind:
    http://www.domstol.dk/saadangoerdu/fogedsager/Pages/Indgivelseafanmodning.aspx

    http://www.domstol.dk/saadangoerdu/bolig/indboejendele/naarfogedenhenterbilen/Pages/default.aspx

    #169116
    testForfatter

    mener umidelbart det lyder fornuftigt hvad ham fra fdm siger

    #169120
    AnonymForfatter

    Det er rigtigt de skal igennem retten for at inddrage bilen, men det gælder al gæld. Undtagen gæld til staten som kan lave lønindeholdelse, men det er en anden snak.

    Du kan dog ikke hæfte for mere end bilen da det ikke er din gæld, og du kan stadig anmelde sælger. Og det er kun grundet pantet i bilen at du kan miste den, gælden har som sådan ikke noget med dig at gøre, bortset fra du har betalt for en bil du mister.

    #169158
    AnonymForfatter

    Ok – mange tak for alle jeres svar.

    Lige et sidste spørgsmål, når jeg nu går ned og indregistrerer bilen, tegner forsikring osv. Hvad sker der hvis jer, gud forbyde det, totalskader bilen, eller den bliver stjålet. Og så Kreditoren på et senere tidspunkt gør krav på bilen overfor mig. Er det så bare surt for ham? eller skylder jeg ham så pludselig penge for bilen jeg ikke længere har?

    Vh
    Anders

    #169172
    AnonymForfatter

    Du er ikke skyldneren, så det at din bil bliver stjålet eller at den bliver skadet betyder ikke at du pludselig skylder penge væk til vedkommende som har pant i din bil.

    #169176
    AnonymForfatter

    Som Henrik (36) siger. Hvis det sker så kan du være lidt ligeglad, faktisk kan du gøre med bilen hvad du vil, sælge den eksempelvis.

    #169204
    testForfatter

    At sælge bilen uden at oplyse om pantet er strafbart du må heller ikke forsætteligt ødelægge eller lade den stjæle. Husk nu at det ikke er ham der har pant i bilen du bør være sur på men sælger

    #169206
    AnonymForfatter

    Man må gerne forsætligt ødelægge sin bil, bare man ikke søer erstatning fra forsikringen hvis man har kasko. Det ville jo være forsikringsvindel.

    Synes stadig du bør anmelde sælger for bedrageri.

    #169210
    testForfatter

    forsætligt at ødelægge noget er ansvarspådragende i forhold til panthaveren

    #169212
    testForfatter

    http://www.fdm.dk/bilkoeb/restgaeld

    som sagt er det værste du risikere at komme af med bilen men hvis du forsætligt ødelægger den er jeg ret sikker på at du pådrager dig et ansvar.

    meld sælger for bedrageri og ta en dialoig med dem der har pant i bilen men hvis du vil beholde bilen skal sælger enten betale pantet ud eller du skal.

    #169220
    AnonymForfatter

    Med den private egendomsret, kan man frit ødelægge sin egen egendom hermed også bil, at panthaver så ikke kan bruge det til noget er en andensag og i sidste ende et spørgsmål mellem sælger og panthaver (ikke køber/ejer).

    Men det er en teoretisk debat, for hvilken interesse skulle køber have af dette -svar ingen, heller anmelde sælger.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.