Søger praktiske tips til ikke at gå i minus

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91932
    AnonymForfatter

    Kære debatører!

    I de seneste tre år er jeg gået fra værende én, som ikke havde styr på noget som helst i min privatøkonomi til en (ifølge mig selv:-)) meget ansvarlig og økonomisk bevidst person. Jeg lægger budgetter, afbetaler på gæld, stifter ikke ny gæld osv.

    Jeg har dog ikke løst min sidste udfordring, og det er derfor jeg skriver her.

    I vores budget afsætter vi penge til mad, og lommepenge til hver (vi er to i hustanden). Vi har endnu ikke haft en eneste måned, hvor kontiene ved månedsudgang har været i plus. Det er meget frustrerende for os.

    Problemet er som følge:

    Hvis nu jeg har 2.000 kr til lommepenge om måneden til mig selv:

    Skal jeg hæve det kontant eller have det på Visa? Hvis jeg hæver det kontant, KOMMER jeg til at bruge flere penge end jeg har, hvis jeg skal købe eller betale for noget på nettet (noget, som jeg ikke på forhånd var klar over).

    Hvis jeg har pengene liggende på mit Visa, er det også stensikkert at jeg kommer til at overtrække det, fordi jeg ingen føling har med hvor mange penge jeg bruger. Jeg har prøvet at gemme bonerne og indtaste udgifter hver dag, men det lykkedes ikke rigtigt, fordi jeg ikke kan afsætte den fornødne tid til det hver dag.

    Det er ikke fordi vi laver et stort overtræk, men det er omkring 500-1000 kr. hver måned. Ikke mange penge, men alligevel – det frustrerer mig, at vi ikke kan finde ud af det.

    Har I nogen gode tips?
    Hilsen

    Den Økonomisk ansvarlige

    #168868
    testForfatter

    lav det om det et uge beløb. Den første gang du hander i ugen tager du den på 500 kroner i netto og så hæver du ikke på kortet før næste uge

    #168872
    AnonymForfatter

    Har du overvejet at bestille kontoovervågning.
    Nu ved jeg ikke hvilken bank du har, men i Nykredit såvel som Nordea tilbyder de en gratis serviceydelse der går på at du kan få en sms hver morgen der fortæller dig hvor meget du har stående på din konto. I Nykredit ved jeg, at man endvidere kan vælge at få en sms når det er et bestemt beløb tilbage. F.eks 1000 kr tilbage på kontoen.
    Jeg er sikker på at det er en serviceydelse man kan få i de fleste banker gratis.
    I Nordea og Nykredit kan man installere det fra netbank.

    #168888
    grgForfatter

    Ugebeløb kan være en løsning.

    Overveje evt. også at lade jeres “lommepenge" indgå på en separat konto med tilknyttet visa elektron (eller tilsvarende mastercard løsning) – så er der ikke mulighed for at overtrække.

    #168902
    HalliHalloForfatter

    Mit råd til dig: Fordel dine lommepenge i 30 kuverter.

    Eneste ulempe: Udgifter til kuververter, men husk at de kan genanvendes, hvis du ikke lukker dem.

    #168906
    AnonymForfatter

    Du er startet fint med økonomisk ansvarlighed, men du er kun halvvejs.
    Hvis I går i minus, bruger I for mange penge.

    Dine 2000 kr/md skurrer virkelig fælt i mine ører og når jeg vil påstå at du kun er halvvejs skyldes det, at du lyder til at have strammet op, kun fordi den “gamle ordning" var et bundløst hul, mens du rent faktisk fortsætter den nøjagtig samme eufori, bare indenfor snævrere rammer, nemlig din egen bruge-løs konto.

    Jeg indførte en selvopfunden økonomisk nyskabelse herhjemme for 2 år siden og foretog en komplet omstrukturering, der blev indfaset, så vi ikke mærkede det mindste til det.
    Vi havde også et forbrug, hvor vi holdt øje med “nullet", ligesom I. I dag har vi forbedret vor likviditet i en grad, vi dengang kun drømte om. Vi har ikke engang oplevet stigende indtægter i mellemtiden. Faktisk tværtimod !

    I dag holder det stadig, uden vi rigtigt behøver anstrenge os. Ind imellem tjekker vi vore konti, men det kører konstant den rigtige vej.

    I skal ind og have fat i en dyb holdningsændring. Men det kan ikke lade sig gøre uden viden om fortid, nutid og fremtid. Så længe du/I ikke er parate til en radikal omstilling, vil I fortsætte ad samme vej og aldrig komme fri af mudderet. Men det at komme fri, er det jeg sporer du/I faktisk gerne vil.

    Min økonomiske model for parforhold er for kompliceret. Ellers ville jeg meget gerne redegøre for den. Kort kan det nævnes, at den bl.a. bygger på fortidig, nutidig og projiceret gæld/opsparing/indtægt/udgifter/formue, så nøjagtige forskudsopgørelser som muligt, en særegen kontostruktur, samt nogle specifikke fordelingsnøgler internt i parforholdet.
    Alt sammen sikrer oven i hatten, at man ikke farer i flæsket på hinanden efter nogle år, fordi der er gået kage i det hele !!!

    Desværre er markedet for uafhængige økonomiske rådgivere spættet af brådne kar. Ellers havde jeg gerne slået mig ned som en sådanne og taget Jer ind.

    #168910
    OBSForfatter

    Jeg vil også mene at den mulighed som grg nævner ville være en god løsning. Klip Dankortet over og anskaf så et debitkort (Visa eller Mastercard). Så kan du i sagens natur ikke hæve flere penge end der står på kontoen.

    Herefter kunne I vælge at alle indtægter går ind på en budgetkonto hvorfra alle de faste udgifter også betales. Overfør herefter hver uge et fast beløb som “lommepenge" til den konto som dit debitkort er tilknyttet.

    Hvis du kan holde dig til det og undlade/ikke have mulighed for at gå ind via netbanken og overføre flere penge så ville jeg tro at problemet kunne være løst. Alle de faste udgifter bliver betalt, du kan ikke hæve flere penge end der står på kortkontoen men du har stadig adgang til at kunne hæve penge og også købe ind på nettet. Jeg ved dog ikke om du evt. kan støde ind i butikker (fysiske/online) der ikke tager imod debitkort men så må du jo undlade at handle der og finde et andet sted.

    #168924
    AnonymForfatter

    Du skriver, “Dine 2000 kr/md skurrer virkelig fælt i mine ører"..

    Kan du uddybe hvad problemet efter din mening er?

    “I skal ind og have fat i en dyb holdningsændring" – det lyder rigtig fint, og du kan have ret i det. Men kan du uddybe det? Vi ønsker forandring, men ved ikke længere, hvordan.. Jeg har læst alle bøger om privatøkonomi der findes på det danske marked, men i ingen kunne jeg finde svaret på mit nuværende problem. Kan du give et hint til hvilken retning man skal bevæge sig i?

    Ellers tak for dit svar!

    #168926
    AnonymForfatter

    Hvordan er det et godt råd? Hvis nu jeg skal købe et stykke tøj i den pågældende måned, skal jeg så gøre det for de penge, der ligger i kuverten for den dag, jeg skal ud og shoppe?

    #168928
    AnonymForfatter

    Det seneste indlæg er svaret til HalliHallo.

    #168930
    AnonymForfatter

    Som jeg forstår det så står jeres konto på ca. minus 1000 kr. efter hver måned? For det er vel ikke 1000 kr. minus mere hver måned, så i fx. efter 3 mdr. har minus 3000 kr.?

    Hvis det er ned på 1000 kr. minus hver måned så passer jeres forbrug jo fint til de penge I har, så er det egentlig bare et spørgsmål om at spare alt hvad der spares kan i en måned og så er det 1000 kr. ekstra måneden efter.

    Det skulle jo så gerne betyde at jeres konto skulle gå i 0 hver måned, der findes mange måder at spare på, og når det kun er 1000 kr. der skal spares op kunne det fx være ved at kun leve af rugbrød og pålæg en hel måned.

    Jeg har ofte en konto hvor jeg forbruger af kassekreditten, men når det bliver for galt skærer jeg alle udgifter væk i en måned og så er jeg med igen.

    #168932
    AnonymForfatter

    For det første mener jeg, at 2.000 kr om måneden i lommepenge er meget, hvis man gerne vil spare. Hvad køber I for de penge? Det er vel forbrug det meste, så hvis I kun køber det I gør halvt så ofte, kan I leve for 1000 om måneden.

    Lidt slik, lidt fastfood en gang i måneden, en biograftur eller et stykke tøj. Det er vel fint nok? 🙂

    Jeg tror det med 30 kuverter til 30 dage er for meget. I stedet for er det nok at droppe muligheden for at få overtræk på kortet, for når du så ikke har flere penge på kontoen (eller flere penge i kuverten, hvis du har en kuvert per uge), så køber du bare ikke mere. Intet af det er nmødvendigt, det er jo bare forbrug.

    Hvad er det for ting du støder på, som er så nødvendige at du laver overtræk? 🙂

    #168934
    AnonymForfatter

    Snildt. Det er alt for højt 🙂

    Og det er kimen til ulykken, at du indtil videre ikke ønsker at ændre “friheden til forbrug". I skal have vendt forbrugsmønsteret 180 grader.

    Om jeg kan give et hint ? Ja, nemt. Bliv rigere ved at leve som fattige. Vend hver femøre ! Der er “need to have" og “nice to have". Barber “nice to have" ned til et absolut minimum. Identificer hvordan jeres forbrug fordeler sig i de to grupper.
    Vær kritiske og selektive med hensyn til fremtidige indkøb.

    Har I egentlig nogen målsætning med Jeres økonomi ? Hvordan regner du/I med, at Jeres samlede økonomi ser ud i december 2011, august 2012 eller marts 2013. Med andre ord, har du/I noget perspektiv med Jeres økonomi ? Regner I med at have formue om 2 år, hvis I fortsætter som hidtil ?

    Det er tydeligt som sol fra en skyfri himmel, at med et lommepengeforbrug på 2000 kr/md, må der være en masse du/I kan gøre.

    Jeg køber eksempelvis en rigtig dyr mal-selv kaffe i den helt eksklusive klasse. Et krus kaffe koster da 1½-2 kr, men jeg får alligevel den ypperste kaffe naturen overhovedet byder på og drikker rigeligt af den. Men jeg køber aldrig kaffe i byen, for det koster let 10-20 og 30 kroner for en ganske almindelig kop lavkvalitets bællekaffe. Dette blot for at illustrere hvor nemt det er at prioritere, at få udsøgte varer og spare en pokkers masse penge.
    Du/I har sikkert andre ting I kan hive fat i og kigge på. Sandwichen fra DSB kiosken, hapsdog’en, ja hvad som helst. Mange nemme køb kan nemt give mange svære konsekvenser. 🙂

    Håber du kan bruge noget af det.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.