Skal skilles men vil blive i huset

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91931
    AnonymForfatter

    Jeg er i den situation, at jeg skal skilles. Vi har en nybygget hus fra 2007 med gæld på ca. 2.6 mill. Min årsindtægt er 420.000. Banken vil ikke lade mig gældsovertage min kones halvdel. Vi er enige om, at huset ikke skal sælges og at jeg skal blive boende med børnene. I forhold til gælden kan jeg oplyse, at vi har et rentemax lån på 6 %. Budgettet for mig selv i huset og eksisterende lån giver mig et rådighedsbeløb på ca, 10000 kr. om måneden. Idet banken ikke vil lade mig gældsovertage, og jeg ikke ønsker at sælge huset idet jeg/vi så får en for stor gæld, har vi talt om, at hun flytter i noget andet(leje formentlig) og jeg så bliver i huset og tager regningerne. Mit spørgsmål er så: Når ikke banken vil lade mig gældsovertage, kan jeg så stadig få det fulde fradrag på renteudgifterne i huset? Ellers holder mit budget jo ikke.

    Jeg har mulighed for i mit arbejde, at tage et ophold i udlandet og tjene 920.000 kr efter skat på et år. Det har jeg så tænkt mig, for at nedbringe realkredit gælden og fjerne boliglånet og derved skabe friværdi i huset.

    #168870
    testForfatter

    at din eks kone stadig hæfter for lånene forhindre ikke at du betaler dem. Det er den der betaler der har fradraget

    #168876
    AnonymForfatter

    okay? Min kone óg jeg skilles i mindelighed og med vores børns ve og vel for øje. og vi kender hinanden så godt, at ingen af os vil tage “røven" op den anden, en “lykkelig" skilsmisse kan du vel kalde det. Det vil altså sige, at jeg kan gå til skat og få dem til at overføre fradraget til min forskudsopgørelse eller de 50 % af ejerforholdet så jeg ikke får et skattesmæk næste år, og hun så får penge tilbage? Som skrevet så er der jo en plan for, at nedbringe gælden og få hende ud af det. Så det drejer sig alene om, at overtage fradraget.

    #168884
    testForfatter

    det er et rente fradrag ikke et hæftelse på et lån fradrag. Som sagt er det den der betaler renterene der har fradraget ikke den der evt. også hæfter for en gæld.

    hvis du ikke tror på mit svar så spørg hos told og skat. via din tast selv kan du sende dem en mail

    #168886
    grgForfatter

    Hvis din tidligere bedre halvdel er indforstået med at du får fradraget kan det godt lade sig gøre. Men ellers er ejerandelet af lånet som udgangspunkt afgørende.

    Så det hænger lidt på om du kan stole på at I er enige herom.

    #168890
    AnonymForfatter

    @Test: Jamen jeg stoler skam på at det er rigtigt det du skriver, og det glæder mig at det forholder sig sådan. Jeg er bare interesseret i hvordan jeg rent praktisk gør det.

    @grg: Det er et spørgsmål om tillid. Tillid som vi har til hinanden gudskelov.

    Kan i svare på hvordan jeg i praksis får det ordnet? Ringe til skat og bede dem gøre det? Ja det må jo næsten være et indlysende svar.

    #168892
    grgForfatter

    I kan selv rette det på selvangivelsen.

    Min samlever og jeg har gjort det de sidste 3 år (hun har været studerende, hvorfor jeg har stået for betalingen af hovedparten af vores udgifter – og derfor også taget fradraget)

    #168898
    AnonymForfatter

    @Grg, men står hun så som ejer af 50% af huset? og hvordan så når der bliver indberettet fra kreditforeningen? Så får jeg jo et skattesmæk, og hun får penge tilbage… Er det sådan man gør? Skulle man ikke istedet hos SKAT stå for 100 % af huset? Så bliver hun jo heller ikke trukket i fradrag for ejendomsværdiskat..?

    #168908
    grgForfatter

    Du kan mig bekendt kun få de automatiske indberetninger rettet ved at foretage en gældsovertagelse (som du ikke kunne blive godkendt til).

    Fsva. rentefradraget er det ikke sværere end at I retter beløbene på selvangivelsen, således at det indberettede beløb doubles hos dig og nulstilles hos din eks.

    Man kan også rette oplysninger omkring ejerandel af ejendommen på selvangivelsen, hvilket vil løse problemet omkring ejendomsværdiskat. Jeg skal dog være ærlig at sige at jeg ikke ved om dette vil blive accepteret hos skat…En mulighed var også at du refunderede den del af ejendomsværdiskatten som din eks. blev opkrævet. Men måske den bedste idé var at ringe til skat og spørge, de er som regel ganske flinke – du skal dog være forberedt på at det kan tage lang tid at komme igennem…

    #168912
    thsvForfatter

    Prøv at lave en totalberegning af din X’s skatteforhold!

    Renter på RK-lån, f.eks. 2 mill. 5%, total rente = 110.000, skatteværdi ca. 33% af de 55.000 = 18.150

    Ejd.værdiskat er måske 16.000 kr, altså 8.000 kr

    Netto skattefordel for din X er derfor blot ca. 10.000 kr og ikke de 18.000 kr du tror.

    Teoretisk bør I ejerskifte den ene halvdel af huset, men det kan jo ikke lade sig gøre, så længe gælden er så voldsom.

    Skriv gerne til mig i PM på boligdebatten, så skal jeg gerne udarbejde en nøjagtig udregning af jeres skatteforhold vedrørende huset.

    #168914
    thsvForfatter

    Det lyder som en rigtig god ide, kan din ekskone så ikke bo i huset i det år til en favorabel betaling, som om I stadig var gift, og derefter kan du overtage huset, når gælden er nedbragt til ca. 70% af købsprisen!

    #186710
    AnonymForfatter

    Hej Thomsen4241

    Jeg står idag i fuldstændig samme situation som du gjorde, og vil gerne vide om det kunne lade sig gøre, det med at du fik det fulde fradrag ?

    Og ændrede i bare tallene i jeres årsopgørelse ?

    mvh Christian

    #186714
    AnonymForfatter

    Jeg talte med skat, og det nemmeste for os, når nu vi var enige om at jeg skulle overtage huset, at hun slettede sit fradrag på hendes skattebillet og jeg så hævede min. Når så hun fik penge tilbage i skat, skulle jeg så have dem til at dække det smæk jeg ville få. Det har virket for os, og jeg overtager nu huset herti januar. Uden problemer… Har holdt huset kørende alene på min indtægt og betalt alle mine finger, og det har banken lagt mærke til, og er ikke nervøse for at lade mig overtage hendes halvdel så længe jeg fjerner banklånet. Den kapita har jeg rejst ved udlandsreje mes mit arbejde, g kan overtage til januar:) gældsovertage og samejeophør er på plads til den tid. Penge er noget lort mellem fik, men med en fritog tilgang til d g udsigt til at hn blev friholdt for evt. Gæld fik fornuft i hende s alt er godt:) held og lykke!!:)

    #186724
    AnonymForfatter

    sålænge I ikke er skilt – så er I sambeskattet med renter plus eller minus – og derfor kan I få fradraget skævdelt på jeres selvangivelser.
    Når I bliver skilt – så følger fradraget for renteudgifter gælden – og værdi af egen bolig følger ejerandelen for den der bor i huset.
    Den der fraflytter huset – skal ikke betale værdi af egen bolig længere – idet ejerandelen nu overgår som udlejningsejendom – den der bor i hele huset skal nu betale husleje for leje af halvdelen af huset.

    Jeg tror – det er sådan – men check det med skattefar.

    #186770
    AnonymForfatter

    tak for svaret.. Der er så mange spørgsmål som dukker op når alt hvad man har haft trykhed i bliver rykket i stykker..

    har snakket med Skattefar, og han siger OK 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.