Udnyttede tegningsretter i SKATs nye system?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91924
    AnonymForfatter

    Hej gruppe,
    jeg havde egentligt regnet med at Amagerbanken havde indberettet det hele, men omkring nytegning af deres aktier er der nogle huller i SKATs beregning af aktier og investeringsbeviser.

    Jeg fik som aktionær tildelt 450 t-retter gratis som jeg har udnyttet. Disse forstår jeg at jeg ikke skal notere i SKATs beregner.

    Derudover købte jeg 2500 t-retter. De er allerede noteret på oversigten.

    Mit salg lidt senere på året af de 2950 Amagerbanken-aktier var også noteret, men købet ved nytegningen var ikke, så det har jeg selv tilføjet.

    Nu siger SKATs oversigt at min beholdning ikke stemmer overens med de opgørelser de har modtaget fra min depotfører. Alle andre aktier har jeg været igennem og de er korrekte. Jeg går derfor ud fra at systemet ikke forstår at jeg ikke stadigt har 2500 t-retter i mit depot.

    Det virker dumt at slette en linie som er tilføjet automatisk, men jeg går ud fra at det er ved nytegningen det er gået galt. Iflg:

    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1924049
    “Hvis du har udnyttet tegningsretterne, skal anskaffelsessummen for de erhvervede aktier medregnes ved opgørelsen af den gennemsnitlige købskurs."

    Skal jeg slette de 2500 udnyttede t-retter som selvstændig linie og så lægge dem til anskaffelsessummen for de 2950 aktier jeg købte? (heraf modtog jeg de 450 t-rettter gratis).

    #168790
    AnonymForfatter

    Fantastisk. Da Amagerbanken har indberettet mit køb af tegningsretter kan jeg slet ikke slette det. Skal jeg så notere dem som solgt til 0kr? De er jo “forsvundet" fra mit depot da jeg har udnyttet dem.

    #168794
    SteenBrForfatter

    Det samme er galt med SAS aktier. Der var også en emission i april 2010, hvor mine erhvervede T-retter står. Jeg har også udnyttet T-retterne, men det står der ikke noget om. Som ekstra “krydderi" lavede SAS så kort tid efter et omvendt split, hvor 30 aktier blev til een, og derudover skiftede fondskode. 🙂 Det kan man heller ikke se, så SKATs beholdningstal er helt ude i skoven.
    Jeg tror, at det bunder i at de oplysninger SKAT har er fra pengeinstitutterne, hvorimod de andre ændringer er sket hos VP (Værdipapircentralen). Så du har sikkert fået et stykke papir (evt. i e-Boks) fra VP, som du kan bruge, hvis SKAT kommer efter dig. 🙂
    Jeg vælger at sælge mine t-retter til købsprisen i SKATs system, sælge min forkerte SAS-beholdning, og så genkøbe det rigtige antal aktier til den kurs der kommer ud af t-retter og den forkerte beholdning. Så kommer antallet da til at passe og de forkerte beholdninger ryger ud af SKATs system. Om det er den rigtige fremgangsmåde, aner jeg ikke. 🙂

    #170144
    AnonymForfatter

    Vedr. SAS-BTA-1 tegningsretterne, så skriver Skat sådan her:
    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1941703&chk=204590#pos

    Som jeg forstår det skal man ikke foretage sig noget, givet man ikke har købt/solgt aktier efter splittet.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.