hvad gør jeg?? =( =( =(

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91899
    AnonymForfatter

    Hej med jer.

    Jeg står formentligt overfor en snarlig skilsmisse, og i den forbindelse har jeg hørt lidt forskelligt rundt omkring. Det er sådan at vi bor i hus, som vi købte lige før boligmarkedet krakkede, hvilket betyder at vi vil tabe noget der ligner 1 million hvis vi sælger nu.

    Nu er det så sådan at jeg tjener absolut intet, da jeg blev fyert i slut 2010 og derfor bare måtte tage det første og det bedste job jeg kunne finde.

    Men mit spørgsmål er så.. Hvis jeg kommer til at stå i en situation hvos jeg har 500.000kr i gæld, og intet af værdi og en meget lav indkomst, har jeg så mulighed for at få fjernet noget af min gæld? Det har jeg hørt nogle forskellige sige lidt om, men jeg aner ikke hvordan eller om det reelt er rigtigt!?
    -Eller er det bare surt for mig, og jeg kommer til at sidde i gæld nærmest resten af mit liv, uden mulighed for at kunne låne noget som helst til bolig senere i livet.!?

    Jeg har en lille dreng på 2 år, så det er vigtigt for mig at kende situationen nogenlunde på forhånd, før jeg kaster mig ud i de store beslutninger.

    Please hjælp den fortvivlede =(

    #168542
    AnonymForfatter

    Først og fremmest vil jeg for både din økonomi og din lille drengs ve og vel, anbefale at du gør et ihærdigt forsøg på at undgå den skilsmisse hvis det overhoved er muligt.

    Men lad os nu antage det ikke er en option.

    Betingelserne for gældssanering er:
    For det første at du ikke har nogen praktisk mulighed for at betale din gæld.
    For det andet at dine forhold og omstændighederne i øvrigt taler for gældssanering. Det vil sige din alder, omstændighederne ved pådragelsen og dens hidtidige afvikling skal tale for gældssanering.

    Du kan altså ikke gå ud med en gæld på 500.000 du ikke har forsøgt afdrage i en alder af 30 år og få gældssanering.

    HVIS du derimod er 50+ dvs. uden udsigt til at kunne nå at afdrage gælden inden din pension, hvis helt klart ikke er til at afdrage (med minder du har en god pensions ordning), så er det en anden sag.

    Hvis du har udsigt til om eks. 3-4 år at få et rimeligt lønnet job og/eller har en alder hvor du over de næst 10-20 år kan afdrage gælden, så får du det næppe.

    Hvis du eks. kan forventes at afdrage 250.000 men 500.000 er for meget, kan gælden nedsætte til 250.000.

    Så, du kan nok bedst selv ud fra dine udsigter, alder osv. kunne vurdere hvor realistisk en gælds nedsætning eller gældssanering er.

    Men du kan altid prøve og se om det går, du skal søge om gældssanering i den retskreds, hvor du bor. Hvis du bor i Storkøbenhavn, skal eks. søge i Sø- og Handelsretten.

    #168544
    AnonymForfatter

    Hvis du ikke har råd til at blive skilt, så lad være.
    Ligesom hvis du ikke har råd til en charterferie, skal du ikke tage afsted.
    Ja ja, man kan ikke sammenligne….
    Men det er DIT valg, hvad end årsagerne måtte være.
    Og med til dette valg står altså en mulig gældsforpligtigelse på en halv mio.
    Du kan ikke forvente at dine kreditorer vil eftergive din gæld uden videre.
    Og gældssanering kan ikke blive aktuelt for dig før om mange år, hvor du har forsøgt at tilbagebetale alt hvad der er muligt.
    Så på med tænkehatten, og træf en klog beslutning.
    Iøvrigt, hvis du og din ægtefælle begge står som ejere af huset, hæfter i begge for den manglende million, ikke for halvdelen hver.

    #168568
    AnonymForfatter

    en mulighed var også hvis du tror boligmarkedet vil stige – så at leje huset ud – eventuelt med tab og så bo til leje.. men nu ved jeg jo ikke om din ægtefælle er med på den..

    #168570
    AnonymForfatter

    Som udlejer gælder lejelovens betingelser, så det er ikke risikofrit. Eks. hvad med slitage, hærværk osv., for ikke at tale om ved manglende betaling af husleje (ja, folk kan så smide ud, men så mangler det jo stadig penge hvis, der ikke er et depositum man kan tage fra).

    Det kan hurtigt blive en pinefuld sag, men det er en mulighed som nok er værd at overveje hvis alternative er -500.000 på kontoen.

    Husk dog at huslejen bliver beskattet og skal dække slitage osv., yderligere bør du kræve en depositum som er højt nok til at dække evt. mislighold, manglende betaling af husleje etc..

    #168574
    AnonymForfatter

    Tak for de gode svar..

    Der er en del at tænke..

    øv for en mildest talt lorte situation jeg har fået sat mig i =(

    #168576
    AnonymForfatter

    Det har stor betydning, om du og ægtefællen er fælles om at eje huset ???

    I dette tilfældet hæfter I fælles for lånet, dvs. at hvis du ikke kan betale afdragene vil kreditorerne / banken bede din ægtefælle om at betale det hele. Den mulighed, som banken har her, er penge værd og banken vil derfor næppe gå med til, at i deler gælden i huset i halvdelen til dig og halvdelen til din ægtefælle.

    Det bevirker så, at du kan “tørre gælden af" på din ægtefælle – næppe noget, som man bliver gode venner af, men en defacto mulighed.

    Hvis du eller ægtefællen står som ene-ejer af huset følger hele (netto)gælden ejeren, da den ikke splittes ved skildsmisse.

    #168584
    AnonymForfatter

    Det kræver altså særeje ikke at dele gælden ved skilsmisse.

    Ting, der er købt i fællesskab af begge ægtefæller, tages med i hver ægtefælles opgørelse med den andel, som vedkommende ejer. Det samme gælder den gæld, begge ægtefæller hæfter for. Dvs. også den 1 mil som den ene hæfter for.

    Normalt deles med halvdelen til hver. Der kan være aftalt et andet delingsforhold.

    Hver ægtefælle skal opgøre de aktiver, (for eksempel fast ejendom, værdipapirer, bil, og indbo) han/hun ejer, og fratrække den gæld han/hun har. Resultatet kaldes den pågældendes bodel.

    Det er altså de ting, der tilhører ægtefællerne, der skal deles.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.