opsigelse af børneopsparring….

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91873
    AnonymForfatter

    Hej med jer.
    Kan en børneopsparing udbetales før aftalte tid. Den er aftalt til 14 år mener jeg og der er nu gået syv år.
    Det var et ganske kort spørgsmål som jeg håber at få svar på. Det er Danske bank.

    #168178
    HJLForfatter

    Nej det er helt umuligt. Det er jo i øvrigt også dit barns penge hvorfor vil du bruge dem? De skal vel bruges til når barnet skal have kørekort, flytte hjemmefra osv.

    Link til der hvor det står på Danske Banks hjemmeside:

    http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Opsparing-og-investering/Opsparing/Produkter/Pages/Boerneopsparing.aspx?tab=1#tabanchor

    det er i øvrigt ens i alle banker da børneopsparings produktet er et ensrettet produkt.

    #168316
    AnonymForfatter

    Hej igen.
    Det er nu ikke fordi jeg skal bruge de penge. Sagen er at det er mit første barnebarn som jeg lavede den til. De har nu fået to børn siden og til dem vil de ikke have nogen børneopsparring. Det er helt ufatteligt og ikke til at forstå. Til barn nummer to lavede jeg så en alm. opsparring men den står bare i mit navn og hvis der skulle ske mig noget så er det bare min konto. Jeg kunne jo ikke få hendes cpr. og derfor på denne måde. Der kom så nummer tre barn til og da gad jeg ikke alt det bøvl med med og tænkte så at jeg ville bare give dem de penge nu fra begge de kontoer.
    Det er derfor mit spørgsmål kom. Er der så ikke noget med at kan hæves når barnet er 14 år. Jeg har godtnok tegnet den til 18 år.
    Sagen uvedkommende men jeg indbetaler ikke på nogen af dem mere…….det er jo en skuffelse for mig. At ungerne så ikke kan gøre for det – det er bare ærgeligt. De får så meget af os i stedet for.

    #168318
    testForfatter

    så vidt jeg ved kan du som bedsteforældre faktisk oprette en børne opsparing til dit barnebarn uden forældrenes samtykke.

    men det lyder lidt for mig som at du skulle prøve en dialog med forældrene først.

    du kan så vidt jeg ved lave en såkaldt forvaltnignskonto som f.eks. bliver udbetalt til et barnebarn ved en given alder. Tal med banken om det men som sagt var det nok bedre med en dialog med forældrene.

    #168320
    testForfatter

    ps nogle penge instituer reklamere med bedsteforældre konti. formoder at det er en forvaltnigskonto altså en konto i barnet navn.

    #168324
    AnonymForfatter

    Tak for svaret. Det er muligt der er kommet andre muligheder nu – det er 4 år siden jeg lavede den til barn nummer to. Dengang var der ingen muligheder uden hendes cpr. og derfor lavede jeg bare den som en alm. konto. Jeg kan da snakke med banken om det igen og foreslå det du nævner.
    Det er nok nemmere at snakke med banken om det end forældrene. Det lyder sært men ellers har vi et godt forhold…..os og forældrene.
    Igen noget der ikke kommer sagen ved men som jeg lige vil tilføje så tror jeg at det er en form for misundelse fra min svigerdatters side. Nu er det jo noget vi har fundet på og ikke hendes forældre. :-))

    #168372
    AnonymForfatter

    Jeg mener nu, at de banker jeg har tjekket på nettet, der kan man ikke rette børneopspraing til børnebørn, medmindre man har forældrenes samtykke. Der kan nemlig kun være én børneopsparing per barn. Og der skal forældrene naturligvis have muligheden, hvis de selv vil.

    #168374
    AnonymForfatter

    Hejsa – ja…det var også hvad min Bankmand sagde. Det med cpr. nummer er fordi der kun må oprettes en pr. barn. Der var ikke andre muligheder……kun en alm. konto som jeg så kunne “tænke" var barnets.

    #168386
    testForfatter

    bedsteforældre kan godt oprette en børneopsparing men ja der kan kun laves en og naturligvis skal man bruge et cpr nr

    http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Opsparing-og-investering/Opsparing/Produkter/Pages/Boerneopsparing.aspx?tab=1

    det andet produkt som ikke alle har kan i læse om her

    https://www.sparhobro.dk/homebanking/sparekassen/privat/born_og_unge/barnplus/

    #168396
    HJLForfatter
    #168422
    AnonymForfatter

    Okay og Tak for svar. Det må jeg lige undersøge.

    #168482
    AnonymForfatter

    Det lyder altså underligt hvis Danske Bank eks. giver bedsteforældre lov til at oprette en børneopsparing, uden at skulle have accept fra forældrene. Jeg ville være godt pissed, hvis dette skulle ske, når det forhindrer mig – som forælder – i at skulle oprette en for mit barn!

    #168488
    testForfatter

    det er vi så enige om, men det er helt klart sådan reglerne er.

    #168494
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Ved godt det er DB der refereres til, men Sydbank har fx. en børnebørnskonto som kan bruges af bedsteforældre selv om barnet har en børneopsparing (hos forældrene)..
    http://www.sydbank.dk/privat/produkter/boern/boerneboernskonto

    #168496
    hakon larsenForfatter

    Så vidt jeg ved er der to slags børneopsparreiger.
    En hvor der max må sættes 3000 ind i 12 år, max 36000, og her er renten skattefri. Hvis det er bedsteforældre der sætter ind, skal forældrene give deres samtykke, og der må kun oprettes en konto pr. barn.
    Så er der banker der prøver at få bedsteforældre til at sætte penge ind på en børnebørns konto, her er beløbet ikke begrænst, men renten er skattepligtig.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.