Visa Dankort udskiftet med Mastercard

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91870
    AnonymForfatter

    Hej emd jer, jeg har prøvet at finde et svar på mit spgs på forskellige websider, alt fra forbrugerråd til finansråd.
    Men kan desværre ikke helt et tydeligt svar.

    Jeg står i den følgende situation:
    Jeg er studerende med et fint skattefrit indkomst og den højste SU. Min bank er lille og har kun 3 afdelinger. De ringer aldrig til sine kunder, hvis der er noget i vejen eller lign.
    For nyligt skete der en fejl og jeg har et minus på et par tusinde nu på mit dankort, selv om det ikke var meningen.
    Min bankrådgiver har spærret mit kort – og det fik jeg at vide efter jeg selv ringede op.
    Men dagen efter ringede min stedfar (han briger den samme bank) og fortalte at min bankrådgiver har nu bestilt et mastercard til mig. Og dét er jeg ikke glad for – da jeg rejser meget og bestiller billetter til udlandet og indrigse rejser. Med dankort slipper for jeg de utallige gebyrer, som man har hos mastercard, når man handler flybiletter.

    Så spørgsmålet er om det er i orden fra bankens side at gøre sådan noget UDEN at oplyse eller snakke med mig om det først?
    Hvis jeg skal finde en ny bank – hvilken en vil være mest sympatisk over at give mig dankort – da min økonomi plejer ikke at være i minus. Det var en ren fejl, som skete én eneste gang i alt den tid jeg havde mit dankort! Jeg ønsker altså ikek de gebyrer – da jeg er meget tit i københavn og handler tit flybilletter!

    Og anden ting – hvordan kan jeg klage over den bank?

    #168134
    PD 99Forfatter

    Tør øjnene og kom videre.

    Du tror vel ikke at det er dig, der bestemmer om du må lave overtræk? En bank er ikke et socialkontor – og du har absolut ikke noget krav på at få en bestemt type kort (eller et kort overhovedet).

    Husk i øvrigt lige at tale med Skat og SU-styrelsen om din såkaldte “skattefrie indkomst"… Det er ikke sikkert at de har samme fortolkning af lovgivningen som dig.

    Beklager at mit svar ikke er det, du har lyst til at læse. Det må du lære at leve med.

    #168162
    AnonymForfatter

    Nej, din bank må ikke prakke dig et produkt på, du ikke:

    1. Har bestilt
    2. Er fuldt informeret om, inkl. renter, gebyrer osv.

    Vi kan af gode grunde ikke vide hvilken bank som er mest sympatisk over for dig (afhæger jo alligvel af den enkelte rådgiver).

    Jeg synes et Dankort er langt beder end et mastercard, så hold fast i det.

    Du kan klage over banken ved at sende en klage til cheften i den pågældende afdeling.

    #168166
    AnonymForfatter

    PD 99 – for dit vedkommende havde jeg en snak med skat. Og det er slet ikke det det handler om. Jeg spurgte ind til banks politik – om man kan fratage ens kort uden der blev opringet til mig. Eller gjort opmærksom på.

    Molan – tak.

    #168168
    MichaelForfatter

    Ja, banken må gerne inddrage dit kort hvis du overtrækker kontoen.

    Nej, de må selvfølgelig ikke uden dit samtykke bestille et MasterCard eller noget som helst andet kort i dit navn.

    Hvis det er første gang og du iøvrigt har en fornuftig økonomi virker bankens lukning af kortet måske lige skrapt nok, men juridisk er der intet i vejen.

    #168176
    AnonymForfatter

    Til trådstarter:

    Hvad er det for et mastercard??

    Mange banker ombytter for tiden deres gammeldags hævekort til et mastercard debetkort.

    Og hvis din bank har spærret dit visadankort pga. overtræk m.v. er eneste alternativ jo et debetkort (altså hævekort uden mulighed for overtræk).

    Så jeg tror nu banken handler korrekt….

    #168180
    HJLForfatter

    Gummisko har fuldstændig ret det er et mastercard debet du har fået selvfølgelig fristes man til at sige. Et almindeligt mastercard er altid koblet på en kredit som banken jo nok ikke mener du kan administrere efter denne “lille" fadesse.

    Helt generelt vil jeg sige at det er en dårlig bank der blot spærre et kort uden advarsel, der er dog så vidt jeg ved ingen regler på området så du vil ikke få noget ud af at klage, andet end en presset filialdirektør der ikke gider spilde sin tid på små fisk 🙂

    Hvis du ser det fra bankens synspunkt så har du faktisk taget bankens penge uden at få lov. Det må man ikke, det koster i øvrigt også overtræksrenter. Banken kunne have sendt dig en rykker med gebyr på 100 kr. dem har de nok sparret dig for fordi de trodsalt er flinke mennesker. Såfremt du har netbank kan det faktisk være at du allerede har fået en sådanne rykker og at den blot ligger derinde elektronisk. I såfald er det lidt/meget pinligt at du hinger din bank ud på denne måde, så kontroller lige det inden du ringer afdelings chefen op ik?

    Du mener så at du sagtens kan administrere et dankort, det har du nettop bevist at du ikke kan 2.000 kr. i overtræk er mange penge hvis man kun får udeboende su. Spørgsmålet er om det er første gang som du skriver eller om det er sket ofte indenfor de sidste par måneder. Et andet spørgsmål er om du hver måned hæver rub og stup kort efter den første, dit forbrugsmønster sender advarsels signaler til den rådgiver der skal vurdere om dit kort skal spærres, du skal rykkes, du skal kontaktes eller blot tilsendes et debet mastercard.

    Du har behov for et kort der dur til internetkøb det er jo precis det et mastercard gør, jeg ved ikke om der kræves specielle gebyrer det tror jeg nu ikke tværdigmod er kortet sikkert ganske gratis.

    Så hvis dit tidligere dankort var det eneste banken tjente penge på på dig så forstår man måske godt de ikke gider bruge mere krudt på det, men enig det er lidt skrapt.

    Hvis eller når du skifter bank skal du dog nok ikke forvente at få et dankort før efter 3 måneders fast løn/su indgang og spørg evt. om en kassekredit på 5-10.000 kr. så undgår du ubehagelige spærringer af dankortet i fremtiden husk dog ikke at brug kreditten unødigt i hverdagen 😉

    #168198
    AnonymForfatter

    Jeg har selv lige skiftet bank, efter uoverensstemmelser med min gamle bank, og jeg fik et dankort lige med det samme. det var så med en kassekredit på 10.000 er selv under uddannelse, så det har givet en del luft i økonomien med den kassekredit, det skal dog ikke misbruges 😀

    Michale keep up the good work dine indlæg er klasse.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.