Indekskontrakter – beregning af udbetaling

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91865
    AnonymForfatter

    Jeg, årgang 1947, har 6 indekskontrakter tegnet i 1971 i et pengeinstitut med udbetaling over 15 år. Saldoen er p.t. ca. 136.000 og jeg aftalte for ca. 4 år siden en fast rente på 3,75% med min bank. I tiden forud har jeg ikke gjort noget for at forhandle rente. Jeg har læst mig til, at der har været tilfælde, hvor indeståendet ikke var stort nok til at oppebære statens indekstillæg. Da jeg ikke selv kan regne det ud, vil jeg spørge, om nogen kan fortælle mig, hvad jeg ca. kan forvente i månedlig udbetaling hhv. fra indekskontoen og fra staten – fra når jeg er hhv. 65 år (altså fra 2012) og 67 år (fra 2014) – samt i hvor meget måneder udbetalingen kan ske over.

    #168060
    AnonymForfatter

    Jeg har det samme antal og du kan læse mere her
    http://www.oes.dk/Loen%20og%20personale/Tjenestemandspension%20og%20Afsked/Indekskontrakter
    det kan bedst betale sig at vente til 67 år og få dem udbetalt i 15 år, vælg
    variable rente udbetaling i stedet for fast rente, det giver mest i penge og længst muligt, fast rente vil du ikke få i 15 år måske kun 11 år
    Udbetaling start 2011 vil give 31.200 årligt 🙂
    Hvis du har pengene stående i Nr.Nebel Sparekasse får du mest og længst muligt udbetalt, dit beløb har ikke forrentet sig så godt som mine langt over 220.000 kr PS! Jeg betaler ikke PAL-skat da jeg bor i udlandet

    /jet45

    #168062
    AnonymForfatter
    #168064
    HalliHalloForfatter

    Dette lille spørgsmål kunne jeg godt have svaret på, men jeg vidste at det var noget BoSol alias Jet45 ville tage sig af, derfor ventede jeg for at se om han var klar med sit bidrag nede fra det fallerede Grækenland.

    Og det holdt sørme også stik….

    #168076
    AnonymForfatter

    Ja, det er rigtigt med de 31.200 kr. – det har jeg også kunnet læse mig til at statens ydelse er. Men er det uanset, hvad der står på den individuelle konto. Jeg forstår vist ikke rigtig. Jeg har samtidig læst mig til, at nogle konti har en så lille saldo, at statens indeksydelse ikke kommer ud.??
    PS. det er jo lidt sent det med forrentningen – må tage til takke med og er godt tilfreds med de 3,75% her de sidste år.

    #168082
    HalliHalloForfatter

    Jeg ved ikke om jeg tør komme med et supp. svar el. oplysning til Jet45 svar:

    Statens tillæg er ikke 31.200 kr., det er det beløb der min. udbetales for 2011 hvis du har 6 kontrakter.

    Indekstillægget i dit tilfælde vil sikkert udgøre ca. godt 200 kr. pr. måned pr. kontrakt eller ca. 1200 kr. brutto pr. måned alt afhængig af oprettelsesår m.v.

    Ellers få bankens hjælp til at udregne et ca.beløb i netop dit tilfælde, men da du stadig indbetaler til ordningen kan det jo ikke blive helt nøjagtigt.

    Du kan også ringe til økonomistyrelsen og få yderligere oplysninger, hvis dette måtte ønskes.

    #168088
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar.
    Jeg vil følge dit råd at spørge i banken, ældresagen eller økonomistyrelsen – for jeg er stadig ikke helt på det rene med, om jeg kan risikere ikke at opfylde betingelser for statens indekstillæg og om evt. afkortning/forlængelse af perioden – og i det hele taget, hvad jeg kan lægge i mit budget for fremtiden.
    Stopper tråden nu.

    #168106
    JydenForfatter

    Prøv evt. også at læse sag nr. 1205/2009 på Pengeinstitutankenævnets hjemmeside.

    #183234
    AnonymForfatter

    Jeg se at der problemer med indeks kontrakter for mange personer man har lavet en aftale med staden og bankerne når man ikke endre på af talen fra start til der skal udbetaler og der bliver fjernet fra halv til hele år fra banker side bliver det jo et kontraktlig brud
    fra Stadt og ved kommendene Bank/Sparekasse at man kan miste 5,5månede og en anden 1 år og 4 må man sige det er sny og tyveri man har jo haft signe penge stående i par og 30år når man opsiger en aftale har man jo værret berættiget til at få signe penge flytte når man har betalt skat det skal de der har har haft glæde af kontrakten alså staden som var kom dem de 6 Aftaler som kunne udbetales over 120 måneder

    #183266
    AnonymForfatter
    #203046
    AnonymForfatter

    jeg fik et tilbud som ville give ca. 330 000 hvis jeg fik dem udbetalt over 13,8 år da jeg var 65 og der stod ca. 130 000. nu hsr jeg fået er nyt tilbud da jeg er næsten 67 her får jeg kun 280000. så hvis her ikke er noget galt skal man virkelig passe på. kontoen er nu 136000 min egen udbetaling er steget fra 750 til 1365 kr. pr mdr.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.