Andelslån vs andelskredit ved samme rente??

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91857
    AnonymForfatter

    Jeg er ved at købe andelsbolig til ca 900.000 kr. Jeg har ingen opsparing så skal låne det fulde beløb – jeg har forhandlet renten ned til 4,80%, hvilket jeg umiddelbart synes ser ok ud ift at jeg ikke kan lægge 20% af købssummen..

    Mit spørgsmål går på fordelingen af lånet mellem andelslån og andelskredit. Renten er jo den samme, men kan godt se at det giver lidt fleksibilitet at have andelskreditten.

    Er den eneste forskel reelt at man afdrager på lånet, mens det så er op til en selv at sørge for at afdrage på kreditten??

    #167858
    AnonymForfatter

    Hvor og hvordan har du fået en rente til 4,80?

    Jeg har fået en rente på 4,85 og det var svært.

    Svaret på dit spørgsmål er ja, efter 10 år skal din kredit forlænges eller være betalt. dit lån har en fast årrække eks. 30 år hvor den løbende betales.

    #167860
    AnonymForfatter

    tak for svar – det med de 10 år er jo ikke underordnet 🙂

    Jeg har fået tilbuddet i nykredit og danske bank – men også først efter forhandlinger!
    Jeg skal lige kigge lidt på oprettelsesomkostningerne inden jeg beslutter mig endeligt, hvor jeg vil låne..
    Men umiddelbart ligner tilbuddene hinanden rigtig meget.

    #167864
    AnonymForfatter

    Bortset fra, at det typisk ikke er noget problem at få kreditten forlænget efter de 10 år.

    Min rente på 4,85, som er hos Danske Bank, Nykredit tilbød en rente på samme andel på 5,35, så jeg fortsætter med Danske Bank som jeg altid har brugt. Danske Banks mindste rente er på 4,85 så er du sikker på mente 4,80 og ikke 4,85?

    Nykredits rente kommer i øvrigt ikke ned under 5%, da det er under deres mindste rente. Nykredit kan også finde på at forlange forsikringer og pension hos dem. Hvilet ikke nødvendigvis er bedre end det du har. Yderligere er der tillagt en provisions % på kreditten, ganske vist bliver den samme procentsats sammenlagt, men da der intet skattefradrag er på provisionen, bliver det reelt dyrere for dig.

    Stiftelses omkostningerne er irrelevante i denne sammenhæng, når lånende ikke er ens forrentet, Danske Bank er billiger end Nykredit samlet set.

    #167866
    AnonymForfatter

    Jeg er sikker på at det er 4,80 – og det er jo fordi jeg har presset dem.. De vil åbenbart gerne have mig som kunde 🙂 Tilbuddet var da også 5,35 fra nykredit i første omgang. DB bød 5,0 og så bød nykredit 4,80 hvilket DB matchede, men de ville heller ikke gå yderligere ned end det.

    Så da rentetilbuddet fra dem begge lige nu er 4,80 er det jo de andre omkostninger der kommer til at betyde noget..

    #167884
    thsvForfatter

    Er det ikke helt ligegyldigt?

    På et tradiotionelt lån afdrager du efter et bestemt mønster, og får pt ingen rente på tilknyttet budgetkonto, så selvfølgelig er en andelskredit det optimale, og hvorfor ikke blot vælge den på hele beløbet, så kan du frit vælge afdragets størrelse, måske hele gælden kan afdrages på 5 år istedet for de 20 år, du måske planlægger i starten.

    #167886
    AndersSWBForfatter

    Hej

    Blev lidt nysgerrig efter at vide, hvad det kræver at blive tilbudt sådan en rente?
    Jeg prøver selv at finde en bank at låne penge i til en andelsbolig, og synes ikke den rente du kan præsentere er i nærheden af noget af det, jeg er blevet tilbudt.
    Så spørgsmålet er, om jeg bare ikke er en attraktiv nok kunde, eller jeg bare ikke har presset bankerne hårdt nok?
    Bare lige for at få klarlagt fakta, så er det et 100%-lån med afdrag der snakkes om her, ikke?:)

    Mvh Anders

    #167980
    AnonymForfatter

    Jeg kan ikke svare på hvordan du får tilbudt 4,80 da det er under Danske Banks officielle rentesatser som er på 4,85.

    Men du har ret i, det er et spørgsmål om hvor meget banken ønsker dig som kunde. Hvilket igen kan siges at være et spørgsmål om hvad risikoen er, for at du ikke kan betaler til tiden.

    Dog, skal du altid sige til banken fra start af, at du søger efter den bank som giver det bedste tilbud, og så bruge det billigste du får mod det næst billiges. Og på den måde presse prisen, hvis du eller er attraktive nok for banker til at lade sig presse af.

    Det skal dog sige, at du altid er afhænge af hvilken bankrådgiver du før, nogle er meget løse med deres tilbud og andre er meget strege. Så, kun kan nogle gange hvis det er muligt prøve igen med samme bank, bare i en anden filial så du måske får en mere medgørre bankrådgiver.

    #168004
    thsvForfatter

    DB benytter altid et rentespænd, og 4,85% er bunden, toppen er tæt på 10%!
    Derimod tilbyder Nordea alle fordel+kunder (næsten automatisk med andelsboliglån) en rente på 4,85% til alle!

    #168006
    AndersSWBForfatter
    #168008
    thsvForfatter

    Der skal stå op til 80% af købsprisen til sidst i den sætning, sorry!

    Ved 100% belåning er AL nok billigere.

    #168010
    AnonymForfatter

    Ja, men her er der så tale om en, der har fået tilbudt 4,80 fra DB, hvilket som sagt er under deres bund rente.

    #168012
    AnonymForfatter

    AL’s rente er over 4,85, da den er på omkring 5,5. Man kan måske pressen dem under det, men de har ikke noget rentespænd så ved ikke hvor fleksible de er med renten.

    #168022
    AndersSWBForfatter

    Det jeg er interesseret i at vide, er hvordan man får et 100% financieret lån til 4,85% (eller 4,80%), hvilket jeg formoder tråden bl.a. omhandler.
    Nordea og AL må siges at være en del dyrere.

    Spørgsmålet til personen der startede tråden, eller personen der efterfølgende svarede, er:
    Hvordan har i fået forhandlet renten så langt ned hos hhv DB og Nykredit?

    #168026
    AnonymForfatter

    @AndersSWB
    Altså, jeg har ikke gjort andet end det jeg tidligere har skrevet:

    “Tilbuddet var da også 5,35 fra nykredit i første omgang. DB bød 5,0 og så bød nykredit 4,80 hvilket DB matchede, men de ville heller ikke gå yderligere ned end det."

    Jeg har fra starten sagt til alle de rådgivere jeg har snakket med at jeg var igang med at undersøge markedet og altså snakkede med en 3-4 andre banker.

    I forhold til den tilbudte rente på 4,80 så sagde DB rådgiveren også at der skulle et ekstra tjek af en eller anden art til – og der skal laves en endelig vurdering af selve lejligheden, men det skulle ikke være et problem. Tilbuddet fra Nykredit var uden yderligere krav end dem jeg allerede havde opfyldt for at få det oprindelige tilbud på 5,35. Så hvis DB siger nej alligevel skifter jeg jo bare til Nykredit.

    Jeg ved ikke om der er noget særligt ved min økonomi, der gør at de gerne vil have mig som kunde, men lejligheden er meget billig for området, foreningen er sund og boligafgiften lav. Derudover har jeg rigeligt råd til at sidde i den og den er stor nok til at jeg ikke behøver at flytte foreløbig. Derudover er jeg pt ph.d.-studerende (men gode jobmuligheder bagefter), så jeg står også til en væsentlig opgang i indtægt om mindre end et år. Jeg er som sagt ikke klar over om det er disse grunde eller helt andre der har ligget til grund for vurderingen, men vil da under alle omstændigheder være meget tilfreds med min opnåede rente. Umiddelbart synes jeg nemlig også det er et ret svært marked at gennemskue, og er da bare glad for at jeg fra starten fik et råd om ikke at tage det første man fik tilbudt.

    Mit lån er på 100%, som du spørger til.

    Derudover kan jeg sige at jeg også har snakket med Handelsbanken, de tilbyder også en rente på 5,35%, men ville gå ned til 4,85% hvis man kunne få indskrevet i vedtægterne at Banken kunne eje lejligheden for en kortere periode med videresalg for øje. Det er i øvrigt en del af de “standardvedtægter" der anbefales fra Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation. Jeg endte med ikke at ville satse på at det kunne lade sig gøre og forhandlede i stedet med DB og Nykredit.

    Jeg håber det var svar nok – jeg kan i hvert fald ikke rigtig gøre det bedre..

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.