Lejeudsættelse

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91819
    AnonymForfatter

    Jeg er journalist på TV2Øst og ønsker at blive sat i kontakt med at menneske, der har prøvet at måtte forlade sin lejlighed på denne forfærdelige måde.

    Send mig en mail på vifr@tv2eas.dk og fortæl mig din historie. Det er helt uforpligtende og du behøver ikke medvirke i noget tv-program, det er blot til min baggrundsviden. Håber at høre fra dig.

    #167434
    AnonymForfatter

    mailadressen hedder vifr@tv2east.dk

    #167446
    testForfatter

    På hvilken måden er det slemt at få udsættelse af lejen?
    Hvis du mener lejer hvad så med den stakkels udlejer?

    #167448
    AnonymForfatter

    Jeg taler om den situation, hvor fogeden må tømme lejerens lejlighed og udsætte ham/hende af sin bolig, fordi han/hun (trods diverse advarsler) ikke har været i stand til at betale.

    Og ja, det er sandt, at det også er forfærdeligt for den udlejer, der skal tage konsekvensen af, at en lejer ikke betaler. Men jeg er interesseret i at høre den menneskelige historie bag en lejeudsættelse og derfor at kommme i kontakt med en lejer, der er blevet sat ud af sin bolig på denne måde. Hvordan kan et menneske komme så langt ud, at han/hun til sidst lukker øjnene for de rudekuverter, der dumper ind af brevsprækken på trods af, at en lejeudsættelse kun vil give ham/hende ENDNU mere gæld?

    #167450
    MichaelForfatter

    Inden vi nu alle smider os flæbende over tastaturet pga. de mennesker der smides ud af deres boliger synes jeg lige vi skal genopfriske den her:

    http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-35181519:32%C3%A5rig-kvinde-ruineret-af-100-katte.html

    Lad os også lige huske på, at en yderligere gældspost for den person der smides ud dybest set er ligegyldigt. Personen har formentlig ingen værdigenstande af betydning og kan derfor tage det med ophøjet ro. Ejer man ingenting kan man i dagens Danmark ganske konsekvensløst vælge at ignorere gælden. Kun Skat kan foretage privat lønindeholdelse – alle andre har tabt pengene.

    Derudover kan den person der smides ud gå til kommunen og bede om en ny bolig, som kommunen ganske enkelt er forpligtet til at finde øjeblikkeligt.

    Men lad os da få noget mere tude-TV på TV2 – det er åbenbart det eneste I kan finde ud af.

    #167462
    AnonymForfatter

    Helt korrekt – men en sådan bolig vil ofte være en seng på et herberg. Jeg har selv da jeg var kom i økonomiske problemer pga arbejdsløshed oplevet at kommunen mente, at jeg burde fraflytte min lejlighed og tage imod deres formidable tilbud om en seng på et hjem for narkomaner og alkoholikere.

    Jeg valgte i stedet at blive boende i en alt for dyr lejlighed på kontanthjælp ved hjælp af banklån til en rente på 15% indtil jeg fandt en billigere lejlighed. Det tog mig bagefter flere år at betale det forbrugslån tilbage, men det foretrak jeg fremfor kommunes tilbud. Og det er det samme tilbud kommunen giver til dem der bliver smidt ud af deres lejlighed.

    Jeg kan altså godt forstå, at velfungerende mennesker som “blot" er uheldige at miste jobbet ikke har lyst til at dele værelse med misbrugsklienter. Jeg valgte gæld fremfor dette.

    #167476
    NultopskatForfatter

    Jeg tilslutter mig Michael, og kan evt. medvirke som den stakkels udlejer, der forgæves forsøger at få sine penge fra en lejer, der forsvinder i ly af natten og efterlader en raseret ejendom. Med de manglende lovgivne muligheder man som udlejer har er det svært at gøre noget og man må bare indkassere tabet og så vidt muligt fordele tabet på de øvrige lejere.
    Nå ja man kan jo altid håbe at lejer indenfor de næste 20 år vinder i lotto eller på anden måde kommer til penge…

    Man undres mest over hvorfor det er folk uden penge, der er eksperter i at rasere en lejlighed.

    #167488
    HalliHalloForfatter

    Er I medlem af Dansk udljerforening allesammen, hvis der da er noget der hedder sådan.

    Enhver ved at der er en risiko ved at drive privat udlejningsvirksomhed, så derfor skal en udlejer altid sikre med et højt depositum og 3 måneders leje forud.

    Og er der tab, så kan det jo trækkes fra i indkomsten, værre er det jo ikke, så have endelig ikke ondt af udlejerene.

    #167490
    testForfatter

    Måske en grund til at der ikke er ret mange private udlejere

    #167592
    AnonymForfatter

    Det ville jeg så også have valgt, det andet er værre.

    #167594
    AnonymForfatter

    Du har delvist ret, udlejer bør have et stort depositum (men dermed fraskrive sig en stor del er lejerne, som nu netop ikke har til et stor depositum), men udlejer har IKKE mulighed at trække i indkomsten, det har kun myndighederne (SKAT, samt bøde og erstatninger osv. som er afsagt ved dom).

    Ikke engang banker og sparekasser kan indrive gæld via indkomsten eks. Nemkontoen. Heller ikke selvom det er i samme bank som gældsposten.

    #167608
    NultopskatForfatter

    Hallihallo, det er muligt at du kender bistandsloven, du burde altså lige kigge på lejeloven.
    Depositum er begrænset til 3 mdrs husleje, og lejen er selvf. forudbetalt, så 4 mdr i alt, men det er altså temmelig let for en lejer at rasere en lejlighed for mere end dette lille beløb.
    Iøvrigt har dine røde venner også sørget for at udlejer hænger på regningen til forsyningsselskaberne, såfremt lejer ikke har betalt.

    Så Ja det er ikke noget under at der mangler private udlejere, det er det demokratiske problem i at der er flere lejere end udlejere.

    Men igen hvorfor er det folk, der ikke kan betale, der er bedst til at rasere lejligheder…?
    Kære Journalist, det bør du huske at spørge din frivillige om.

    #167662
    AnonymForfatter

    Enig. Jeg ville aldrig selv udleje min lejlighed under de regler der er p.t. Hellere lade den stå tom. Udgifter plus risiko matcher overhovedet ikke indtægterne. Så lejeloven hjælper reelt kun dem der allerede er ‘inde i varmen’. Udbudet af private boliger til leje er til gengæld helt i bund.

    #167664
    AnonymForfatter

    Ved fogedretten i Kbh. er der 8-10 måneders ventetid på udsættelsesforeetninger.
    Det vil sige, at hvis jeg stopper huslejebetalingen til den første marts, vil jeg sandsynligvis stadigvæk kunne holde jul her…

    Boligsikringen vil jeg spare op til indskuddet i det nye lejemål

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.