Andelsboliglån – stoppe med at betale.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91803
    AnonymForfatter

    Kære forum.

    Jeg har desværre fået nogle problemer. For nogle dage siden gik det firma jeg arbejdede for i betalingsstandsning og det er meget usikkert hvad fremtider bringer – men nok om det.

    Jeg har et spørgsmål, jeg har en andelsbolig hvori jeg har lån på ca. 1.200.000 kroner. Jeg afbetaler med 10.000 kroner på det, pr måned.

    Jeg har talt med min bank og de er super firkantet og er slet ikke til at rokke i. Har forsøgt andre banker men de vil ikke overtage mit lån pga. boligpriserne er faldet så meget.

    Så mit spørgsmål går på, hvad sker der hvis jeg stopper med at betale mine afdrag til banken? Hvor længe går der før en evt. tvangsauktion? Kan jeg blive ekskluderet af bestyrelsen fordi jeg ikke betaler mine afdrag? Jeg bliver jo ved med at betale min husleje.

    Jeg takker på forhånd

    #167216
    HalliHalloForfatter

    Hvor lang tid det tager med en tvangsauktion? Afhænger af retskreds m.v., men vel ofte omkring et års tid.

    Men var det ikke mere vigtigt at få lejligheden sat til salg hurtigst muligt hos en mægler for at minimiere dit tab mest muligt.

    Hvis dit firma er i betalingsstandsning, så er du vel stadig ansat og får din løn. Skulle du allerede være opsagt, så er du jo også sikret løn i dit opsigelsesvarsel op til 9 måneder alt efter hvor længe du har været i firmaet.

    Hvorfor skulle du kunne blive ekskluderet af bestyrelsen? Så skal det jo stå i vedtægterne for foreningen, og det tvivler jeg på.

    #167218
    AnonymForfatter

    Altså du bestemmer jo selv, om du vil stifte gæld via et almindeligt salg, eller om du vil stifte i nærheden af det dobbelte ved at laden den gå på tvang.

    #167222
    AnonymForfatter

    Jeg har allerede sat den til salg. Grunden til jeg spørger er, at jeg vil vide hvor længe jeg har til at få den solgt. Jeg vil jo ikke have den går på tvangsauktion. Vi er blevet fritstillet og vi får ingen løn lige pt. Det er den melding vi har fået, at der ingen penge er, så der er ved at blive kørt en sag.

    Tak for jeres svar 🙂 – Jeg håber jeg kan nå at sælge den hurtigt.

    #167226
    AnonymForfatter

    Kan banken forresten sige nej til en evt. køber jeg finder? De har jo pantebrev i andelen, men jeg kan vel sælge til den jeg ønsker? Eller hvordan?

    Hvis jeg sælger til 800.000 så skylder jeg jo stadig banken 500.000, kan de så på baggrund af dette sige nej til at jeg sælger?

    #167232
    HalliHalloForfatter

    Ja, det kan banken godt. Men hvis den skønner prisen er realistisk, så accepterer de sikkert, bare for at slippe for mere bøvl med dig og yderligere tab ved en auktion.

    #167242
    thsvForfatter

    De vil sikkert lade dig sælge, men du skal stadig afdrage gælden bagefter.

    Det er nok ikke ligesom med et billån, hvor man kan aflevere bilen i nogle tilfælde.

    Det lyder til, at du har betalt for meget for andelen, hvis den virkeligt er faldet med 400.000 kr eller mere.

    #167278
    HJLForfatter

    Hvis du ved du kommer ud med tab så er det total til grin overfor en potentiel køber ikke at få godkendt en minimums salgspris af banken. I det tilfælde at du ikke kan indfri hele din gæld ved et salg er det ene og alene banken der bestemmer om du må sælge hvis de har pant i din ejendom. De kan jo blot nægte at fjerne pantet fra tingbogen og så er der ingen køber der vil overtage.

    Der er ingen vej udenom du må forbi banken, spørg evt. ind til renten på det lån du vil ende ud med, den kan godt resikere at stige markant nu hvor banken ingen sikkerhed har.

    Held og lykke med det hele!

    #167300
    AnonymForfatter
    #167302
    AnonymForfatter

    Du er desværre stavnsbundet og dine tab bliver MEGET større ved en tvangsauktion.

    Du har jo en bolig og uanset hvad der sker, skulle betale en husleje et sted. Hvis vi skønner din husleje til 3000 så er din samlede boligudgift 13000/md, og hvis vi skønner at du ikke kan finde anden bolig til under 5000/md, så er din merpris ved at beholde andelsboligen 8000/md.
    Ved at skaffe disse 8000/md undgår du en meget nedværdigende situation med tvangsauk og bundlæs gæld uden AB.

    Skaf pengene ved at tage flere jobs, f.eks et fuldtids + nogen weekendtjans + lidt aftenrengøring.
    Sælg de ting du ikke har brug for og lev sparsommeligt. Mange forsikringer og telefonabb er helt unødvendige.

    Sidste mulighed er kontanthjælp hvor du samtidig søger kommunen om lån til AB og så tager lidt alternativt arbejde 🙂

    #167574
    AnonymForfatter

    Ja, det kan banken godt nægte.

    Hvis du ikke får fjernet pantebrev i andelen, kan køber overtage lånet, men det kræver at du aftaler med banken hvor meget (eller hvor lidt) du må sælge til, og resten skylder du så banken som forbrugslån til en høj rente. I dette tilfælde omkring 500.000, renten bliver nok omkring 7-10%. Så, en personligt konkurt er måske en valgmulighed, men så er du på røven stort set resten af dit liv.

    Det er dyrt at leve overevne, eks. købe dyr bolig bare fordi man kan, og så uden en arbejdsløshed forsikring.

    Jeg vil gerne anbefale alle boligejer med fast arbejder, især dem i risiko jobs, til at få en arbejdsløshed forsikring prompte.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.